Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ یک عضو کمیسیون امنیت ملی درباره پیگیری مذاکره بین ایران و آمریکا از سوی فرانسه گفت: رئیس‌جمهور فرانسه اگر تکالیف و تعهدات نمایندگان اروپا را نمایندگی کند خود به خود برجام را زنده کرده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره سخنان رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه سعی دارد ایران و آمریکا را بر سر میز مذاکره بنشاند، گفت: ترامپ از سوی کشورهای گروه ۷ تحت فشار است تا در دیپلماسی برجام تغییر ایجاد کند، منتها این کار صورت نخواهد گرفت زیرا راهبرد وی  یکجانبه‌گرایانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ترامپ به دلیل همین دیدگاه یکجانبه‌گرایانه نمی‌پذیرد بازیگری مانند ماکرون به صحنه ورود کند و یک تعریف چندجانبه‌گرایانه از مناسبات ایران با طرفین مقابل برجام ارائه دهد.

وی ادامه داد: واقعیتی که وجود دارد این است که رئیس‌جمهور ایالات متحده به دلیل آن‌که محوریت آمریکا را در این نشست‌ها ندیده است، واکنشی نشان نمی‌دهد، کما این‌که شاید پیشنهادهای بالاتری را به ایران بدهند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار ایران در شرایط کنونی از اروپا نباید این باشد که نقش میانجی را میان او و آمریکا را بازی کند، بلکه باید این این انتظار را داشته باشد که اروپا به تکالیف برجامی خود عمل کند زیرا هرچقدر این مهم اجرایی شود، توان چانه‌زنی ما در مقابل آمریکا بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ماکرون خیلی خوب بازی نمی‌کند، گفت: رئیس‌جمهور فرانسه اگر تکالیف و تعهدات نمایندگان اروپا را نمایندگی کند خود به خود برجام را زنده کرده است اما سعی می‌کند نقش میانجی را بازی را بازی کند، همین تلاش‌ها آمریکا را سرد کرده است زیرا نمی‌خواهد موضوع ایران را چندجانبه‌گرایانه ببیند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران هیچ‌گاه توقع میانجیگری از فرانسوی‌ها نداشته است اما خب در جایی مانند G۷ فقط این کشور می‌توانست پیام ایران را برساند. هنگامی که فرانسه پیام داد، نظر ایران هم منتقل شد و ما باید به خاطر داشته باشیم که این به معنی میانجیگری نیست.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه سفر ظریف را به فرانسه جهت شرکت در نشست گروه هفت چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: در داخل کشور یک سری از این سفر آقای ظریف حمایت کردند و عده‌ای نیز آن را نقد کردند. بنده به شخصه معتقدم سفر آقای ظریف یک موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران است که برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب نماینده دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تا کنار میز هفت قدرت دنیا حضور یابد و حضور وی محترمانه و با دعوت و با اطلاع آمریکایی‌ها بوده است.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه سفر آقای ظریف در دستور کار گروه هفت نیز تاثیرگذار بوده است، گفت: آمریکایی‌ها سعی‌شان بر این بود که دیپلماسی عمومی ایران را خفه کنند و تحریم آقای ظریف و تلاش برای ایجاد محدودیت‌های دیپلماتیک و اجحاف علیه ایران نتیجه عکس داد. در میز مذاکره گروه هفت دیگر اعضا از ترامپ موضع دیگری را خواستند و خواستند قفل دیپلماسی شکسته شود.

وی ادامه داد: باید ببینیم پیشنهاد فرانسه تا چه اندازه قابل تامل است، ما گفتیم این پیشنهاد در موضوع اجرای برجام قابل مذاکره است اما اصل برجام قابل مذاکره نیست.

نماینده مردم اسلام آباد غرب تاکید کرد: اصل این است که دنیا معتقد است باید با ایران دیپلماسی را پیش ببرد و باید با ایران در معاهدات بین‌المللی پیش رفت و همین نشان‌دهنده یک اصل تازه است و آن اصل تازه این است که ایرانی‌ها هرچند نتوانستند کشمکش‌ها را حل کنند اما ماهیت کشمکش را تغییر دادند و تغییر ماهیت کشمکش این است که هیچ‌گاه پرونده ایران گرفتار پرونده‌هایی که در گذشته در قلاب آمریکایی‌ها گیر افتاد، گیر نمی‌افتد. ما شاهد بودیم که پرونده‌های عراق، لیبی و برخی کشورهای آفریقایی و حوزه بالکان در قلاب آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی گیر افتاد. در حال حاضر ایران ماهیت کشمکش را تغییر داده است و با مقاومتی که در داخل شکل گرفت که نقش اصلی آن را مردم بر عهده داشتند و به همراه رفتار بسیار خوب آقای ظریف که توانست به خوبی در معاهدات دیپلماسی عمومی و رسمی عمل کند و مانع از این شد که ایران در حاشیه قرار گیرد، کشمکش‌ها تغییر کرد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با همه قدرت و توان و نفوذی که داشتند در حاشیه تحولات قرار گرفتند. محل برگزاری اجلاس G ۷ همواره محل مانور آمریکایی‌ها بود ولی ما می‌بینیم در G۷ این آمریکایی‌ها هستند که در حاشیه قرار گرفتند و ما این را موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته باید توجه داشت که این شرایط نمی‌تواند تغییری در روند کار ایجاد کند و گام سوم توسط ایرانی‌ها باید به گونه‌ای برداشته شود که فضای فعال را برای ایران شکل دهند، در حال حاضر فضا، فضای انفعالی است، در حوزه اقتصادی هنوز گشایش‌هایی صورت نگرفته است، در قالب ان پی تی هنوز منعی وجود ندارد که ایران گام سوم‌اش را به گونه‌ای بردارد که به قبل از موافقت‌نامه سوم آذر ۹۳ برگردد یعنی موافقت‌نامه‌هایی که بنیان برجام شد. ما اگر به آن زمان برگردیم یعنی اینکه به سوخت ۲۰ درصد رسیدیم یعنی اینکه در همه زمینه‌ها به هر توانی که بتوانیم، رسیده‌ایم و هر توان یک امکان چانه‌زنی تازه‌ای را به ما می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: گام سوم باید با گام اول و دوم متفاوت باشد، در غیر اینصورت زمان به ضرر ما خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر برجام دونالد ترامپ حشمت الله فلاحت پیشه امانوئل ماکرون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۹۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق

انتشار اخبار مذاکره از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به گفتگو است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه هشتم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که سیاه و سپید اوراق زدایی از بودجه دولت، اوج‌گیری تنش‌ها در دانشگاه‌های امریکا در پی حمایت از غزه و پیگیری دیپلماسی اقتصادی با آفریقا پس از آسیا و برگزاری کنکور در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

ارسال چند پیام از سوی آمریکایی‌ها و سپس تکذیب آن حکایت از سردرگمی کاخ سفید همچنان مورد استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد، روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود با عنوان « پالس‌های مذاکراتی» نوشته است:

این روزها اخبار مختلفی از احتمال تبادل پیام بین ایران و آمریکا در رسانه‌ها منعکس می‌شود که باید این تبادل پیام را به منزله ارسال پالس‌های مثبت به منظور جلوگیری از تنش‌آلود شدن فضا بین دو سویه پرونده هسته‌ای یعنی ایران و آمریکا تحلیل کرد و آن را به فال نیک گرفت.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

چرا که هر مقدار شاهد کاهش تنش دو سویه باشیم می‌توان به بهبود شرایط و استفاده از ابزارهای دیپلماتیک امیدوار بود. آنچه در ارتباط با موشک‌پرانی‌های ایران علیه اسرائیل اتفاق افتاد این بود که پالس‌هایی میان ایران و آمریکا تبادل شد. آمریکایی‌ها از طرق مختلف و حتی از طریق عربستان پیام دادند که قرار نیست که آمریکا وارد نبرد ایران و اسرائیل شود.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « نگرانی افراطی‌ها از احتمال مذاکره» خط گفتگوی مستقیم میان ایران و آمریکا پس از عملیات وعده صادق را پیش کشیده و می‌نویسد:

بلافاصله پس از پاسخ نظامی ایران به حملات اخیر اسرائیل، زمزمه‌های احتمال مذاکره با آمریکا افزایش پیدا کرد. اگرچه‌ ایران و آمریکا انجام چنین مذاکراتی را تکذیب کردند، اما آیا امروز بهترین فرصت برای اقدام به مذاکره مستقیم نیست؟ ‌ ایران این برتری را که با عملیات ۲۶ فروردین به دست آمد، برای چه کاری نیاز دارد؟ قرار است نگه داشته شود تا روزی که دوباره آنها احیانا با یک عملیات متقابل، ورق را برگردانند؟ تصور آنها از آینده چیست؟ کدام کشوری همیشه در موضع‌ برتری مانده و از آن خارج نشده است؟ موضع‌ برتری اگر به کار گرفتن امتیاز در دیپلماسی نخورد، قرار است به چه کار بیاید؟ البته به این پرسش تنها یک دسته‌ جواب روشنی خواهند داد؛ آنهایی که بدون ترس و واهمه می‌گویند: «ما قصد داریم این شرایط برتری را ادامه دهیم تا به یک جنگ فراگیر وارد شده و کار را یکسره کنیم». ‌آیا در میان جریان رادیکال، کسی هست که بتواند به این صراحت دست به چنین اعترافی بزند؟

روزنامه هم‌میهن نیز همین خط خبری را پیش برده و در گفتگو با سیدمحمد صدر اجرای برجام و FATF اولویت نظام را اولویت اصلی کشور خواهنده است؛ در بخشی از این گفتگو آمده است:

در عین حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

الان آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد. در شش ماه گذشته هم مشخص شد که آمریکایی‌ها به دنبال مشارکت در جنگ یا گسترش بحران در منطقه نیستند و تا این حد مشخص شده‌است که سیاست آمریکا این است که جنگ غزه در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا نکند، پای کشورهای دیگر به آن کشیده‌نشود و آمریکا درگیر یک منازعه جدید در منطقه نشود.

انتشار این دست اخبار از سوی محافل خبری نزدیک به آمریکایی‌ها(رسانه‌های فارسی صدای آمریکا در تهران) و تکذیب آن در تریبون‌های رسمی نشانه میل بایدن به تشویق تهران به آغاز مذاکراتی است که با دادن مشوق‌هایی ایران را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مهار کند. به‌عبارتی‌دیگر آمریکایی‌ها پس از مشاهده ضرب دست ایران در عملیات وعده صادق به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش فشار بر ایران کارکرد خود را ازدست‌داده و تنها گزینه فعال روی میز گفتگو است.

در حال حاضر این سوال مطرح است که این جریان چرا تجربه های گذشته را مدنظر داشته و باور نمی کند که دشمنی امریکا با مذاکره برطرف نمی‌شود؟ واقعیت آن است که آمریکا دنبال منافع خودش در ایران است. از دیگر سو در شرایطی که عملیات وعده صادق علاوه بر نشان دادن قدرت سخت جمهوری اسلامی و اراده ملت ایران و قدرت نرمی را نیز میان جبهه مقاومت و تمامی مخالفان جبهه استکباری خلق کرده سخن گفتن از ترس برخی کشورهای منطقه از ایران امتداد دادن عملیات روانی صهیونیست بوده و تکرار آن شائبه دار می باشد.

دیگر خبرها

  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • فلاحت پیشه : هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران / سرنوشت پول های اختلاس شده هم مشخص نشد
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد