Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد بین المللی دانشگاه  "نبریخا"  در این مقاله بیان داشت: تنگه هرمز در طول اجلاس گروه ۷ بار دیگر به مرکز ثقل ژئوپولیتیک بین المللی تبدیل گشت. پس از این اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، ایران را به حمله به دو نفتکش ژاپنی و نروژی در خلیج عمان متهم کرد ، ایران یک پهپاد آمریکایی را به دلیل تجاوز به خاکش سرنگون کرد و انگلیس با توقیف یک نفتکش ایرانی در آبهای جبل الطارق به تشدید تنش ها کمک کرد، حوادث در طول تابستان کنونی به یک مارپیچ خطرناکی تبدیل شده اند که کوچکترین محاسبه اشتباه می‌ توانست عواقب غیرقابل پیش بینی‌ داشته باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس اسپانیایی افزود :جای تعجب نیست که تنگه هرمز ، مکان اصلی‌ حمل و نقل صادرات نفت جهانی‌ است. تا ۲۰ درصد کل جریان نفت خام منتقل شده بین المللی از این گذرگاه دریایی باریک اما عمیق با پهنای ۳۳ کیلومتر عبور می‌ کند.

مونیوز پوج ثرور  تصریح کرد: توازن  شکننده ای که جامعه جهانی‌ با ایران به دست آورده بود ، بیش از یک سال است که با خروج یکطرفه آمریکا از توافق هسته ای و اعمال دوباره تحریم های سخت که به گفته صندوق بین المللی پول باعث کاهش ۳.۹ درصدی اقتصاد ایران شده و در پایان سال جاری می‌ توانند به ۶ درصد تولیدات ناخالص داخلی‌ برسد، شروع به شکسته شدن کرده است. در نتیجه این فشارها، یارانه های دولتی کاهش یافته و تورم مخصوصا در محصولات اساسی‌ افزایش داشته است، قدرت خرید کاهش و مهاجرت ها از ایران افزایش یافته اند.

استاد دانشگاه مادرید خاطرنشان کرد: آمریکا می‌ داند چگونه می‌ تواند به ایران فشار بیاورد زیرا خفقان اقتصادی بر روی دو منبع اصلی‌ ارزی کشور یعنی‌ صنعت نفت و صنعت متالورژی متمرکز شده است، با این حال، ایران نیز با اعلام تعهد بسیار کمتر خود در توافق هسته ای و آغاز برنامه غنی سازی بالاتر از حد تعیین شده، کارت های خود را با مهارت بازی می‌ کند.

وی در ادامه نوشت: با این حال و با وجود نقش برجسته واسطه گری ماکرون در گروه ۷ بین ترامپ و حسن روحانی، برگ برنده در آستین ایران، خود تنگه هرمز است . نفت، دو سوم کل صادرات ایران را به خود اختصاص می‌ دهد و بدیهی‌ است که این تنگه مسیری است که از طریق آن نفت خام ایران به مقصدش می‌ رسد . به این دلیل که مهمترین مسیر نفتی‌ کل جهان است، ایران تهدید به بستن کامل تنگه کرده است .

به عقیده این کارشناس، این راه حل اگر چه به خاطر تمایل هر دو طرف برای جلوگیری از بروز جنگ، بعید به نظر می‌ رسد، باعث استقرار نظامی و لشکر کشی‌ ها به منطقه خواهد شد که در واقع آغاز نیز شده است .

مونیوز پوج ثرور افزود: در این مورد باید همچنین آسیب جدی و پیامد های ژئوپولیتیکی این اقدام ایران در سطح منطقه ای برای کشورهایی‌ نظیر عربستان سعودی یا امارات متحده عربی‌ که متحدان آمریکا هستند را در نظر داشت .

وی نوشت: بنابر این مشکلات در حال انباشته شدن برای ترامپ هستند زیرا به جنگ تجاری و تکنولوژیکی با چین باید بی‌ ثباتی مداوم منطقه خلیج فارس را اضافه کرد .

به عقیده استاد مذکور، از دیدگاه آمریکا، آسیا در حال تبدیل شدن به یک کاتالیزور قدرتمند است که تجزیه سیستم بین المللی چند جانبه را تسریع می‌ کند .

مونیوز پوج ثرور نوشت: هنگامی که در شرایطی قرار داریم که الگوهای قدیمی‌ بحران هنوز جای خود را به الگوهای جدید نداده اند باید اقدامات محتاطانه را تشدید بخشید، اگر سنگ اول نظم بین المللی جدید مذکور بر اساس سیاست های نخست آمریکا باشد، این اشتباه غیرقابل بخشش خواهد بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تنگه هرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۱۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لفاظی وزیر دفاع آمریکا علیه ایران

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با تکرار ادعای ضد ایرانی واشنگتن مبنی بر تهدید بودن جمهوری اسلامی ایران برای منطقه مدعی شد که ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل حمله اسرائیل متوقف شد.

به گزارش مشرق، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی افزود که ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل عملیات رفح متوقف شد و تصمیم نهایی درباره چگونگی سرنوشت این محموله نگرفته‌ایم.

رئیس پنتاگون ادامه داد: آمریکا به صراحت گفته است که اسرائیل باید غیرنظامیان را برای انجام یک عملیات نظامی درنظر بگیرد. آمریکا نمی‌خواهد شاهد یک عملیات نظامی بزرگ در این شهر باشد و تمرکز بر روی حفاظت از غیرنظامی‌ها است.

او مدعی شد: هدف کنونی ما در خاورمیانه محافظت از غیرنظامیان و سربازان ما و آزادی گروگان‌ها است. ما همچنان مخالف یک عملیات نظامی بزرگ در رفح هستیم.

وزیر دفاع آمریکا با تکرار ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد: ایران همچنان یک تهدید برای کل منطقه خاورمیانه است. تعهد ما به اسرائیل قاطع است و از ۷ اکتبر تاکنون ما ده ها میلیارد دلار کمک به آن ارسال کردیم.

لوید آستین اضافه کرد: ما متعهد به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود هستیم. ارتش اسرائیل نباید عملیاتی را آغاز کند که امنیت و ایمنی غیرنظامیان را درنظر نمی گیرد. ما درحال بازبینی تعدادی کمک امنیتی به اسرائیل در زمینه تحولات کنونی در رفح هستیم.

او همچنین گفت: ما به چندین کشور آفریقایی کمک می کنیم تا توانایی های خود را برای مقابله با تهدیدات تروریستی افزایش دهند و در تلاش هستیم تا توانایی هایی را برای حضور موثر در بسیاری از کشورهای آفریقایی توسعه دهیم.

دیگر خبرها

  • آفساید اشتباه علیه بایرن بعداز اتمام وقت اضافه
  • لفاظی وزیر دفاع آمریکا علیه ایران
  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • انتخابات محاکمه ترامپ را به تعویق انداخت!
  • پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم
  • آمریکا برای توافق ایران باید ماهی چاق خاورمیانه را به ما بدهد!
  • نامه تهدیدآمیز 12 سناتور آمریکایی به دیوان بین المللی کیفری/ به مقامات اسرائیل گیر بدهید خدمت تان می رسیم!
  • ایران آمادگی بورس تحصیلی دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا را دارد
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است