Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، منصور غلامی بعد از ظهر امروز با تشریح فرآیند رشد و توسعه آموزشگاهی کشور اظهار کرد: هر آنچه اتفاقات افتاده از دلایل تربیت نیروی انسانی، رفتن به حوزه پژوهش و ورود به فناوری را می‌توان به مانند تغییر طی کرد، چرا که در نتیجه تحولات جهانی ما هم دچار تغییر شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم با بیان اینکه تحولات جهانی دیگر کشور‌های جهان را درگیر کرده است، تصریح کرد: چندین کشور دیگر از جمله استرالیا و هلند هم نگرانی‌هایی مشابه ما در حوزه تحصیلات کشاورزی را دارند، هر چند که در مقایسه وضع ایران بهتر است چرا که کشور ما بحث اشتغال مطرح است.

او افزود: در بحث آموزش باید علاوه بر تغییر سرفصل‌ها و عناوین و محتوای دروس باید تغییر رویکرد‌ها را هم مد نظر داشته باشیم، که شامل تغییر در عناوین رشته، تغییر در رشته‌های بین‌رشته‌ای است.

غلامی با تاکید بر وجود خطر در همه رشته‌ها گفت: در رشته‌های علوم پایه خطر جدی‌تر از این مسائل است، چرا که در رشته کشاورزی با برگزاری دوره هم می‌توان کاری انجام داد، ولی در رشته‌های ریاضی، شیمی و ... حتی امکان انجام این کار هم وجود ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حاصل عدم رعایت صحیح دانش‌آموزان را متوجه تحصیل در دانشگاه‌ها دانست و ادامه داد: امسال بیش از ۶۴ درصد از داوطلبان کنکور در علوم تجربی بود و من شنیدم رشته ریاضی در مدارس تیزهوشان تعطیل شده در حالیکه قبلا توزیع بین استعداد‌های دانش‌آموزان بین ریاضی و علوم تجربی بود.

او برگزاری دوره‌های آموزشی ارشد و دکتری پیوسته را از جمله راه‌کار‌های حل مشکلات و خطرات موجود در جذب دانش‌آموز به رشته‌های علوم پایه دانست و افزود: حمایت‌های علمی و تحصیلی، بورس‌های تمام یا پاره و تضمین شغل را از دیگر راه‌کار‌های حل مشکلات این حوزه است.

غلامی به صدور مجوز جذب از رشته‌های علوم پایه در دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: این موارد می‌تواند با لحاظ شرایطی کمک کننده باشد.

وزیر علوم حرکت به سمت علائق دانش‌آموزان را راه‌کار توزیع استعداد‌های دانش‌آموزی دانست و گفت: توجه به علوم پایه و علوم انسانی باید در دستور کار قرار گیرد، چرا که گفتن و تکرار کردن بالاخره اثر خواهد داشت کما اینکه الان هم نتایجی داشته است.

او خانواده‌ها را از عوامل سوق دانش‌آموزان به تحصیل در برخی از رشته‌ها اعلام و تاکید کرد: هستند دانشجویانی که بدون علاقه و با تاکیدات خانواده‌ها جذب رشته‌هایی خاص شده‌اند.

غلامی با تاکید بر تمرکززدایی افزود: دانشگاه‌ها باید پاسخ درست و حضور بهتر داشته باشند که این اقدامات ناشی از تعامل بین دانشگاه و وزارتخانه است و ما عادت داریم بگویم وزارتخانه اجازه نمی‌دهد و یا اینکه وزارتخانه باید اجازه بدهد.

وزیر علوم رعایت اخلاق علمی را مسئله امروز عنوان و تاکید کرد: من می‌گویم که اساتید مسؤول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند و این موضوع در آئین‌نامه هم گنجانده شده است و اگر تخلفی روی دهد هیأت علمی مسؤولیت خواهند داشت.

او گرفتن دانشجو بیش از ظرفیت را از عوامل رواج بی‌اخلاقی علمی در دانشگاه‌ها دانست و ادامه داد: باید کمک شود تا اخلاق علمی در دانشگاه‌های بزرگ جا بیفتد تا بتوان آن را در دانشگاه‌های کوچک‌تر هم تعمیم داد، چرا که اصلاح این روند تنها کار مدیریتی نیست و همه اساتید در این حوزه مسؤولیت دارند.

غلامی بازگشت جایگاه علمی به آموزش‌های عالی را نیازمند حل مسائل مربوط به اخلاق علمی دانست و گفت: همه از جمله دانشگاه‌های بزرگ باید برای کیفی‌سازی آموزش عالی کمک کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه یکی از راه‌کار‌های کنترل کیفیت ورودی‌ها، کنترل ظرفیت‌ها است، ادامه داد: خالی بودن صندلی‌ها به کاهش کیفیت منجر می‌شود که خودم گرفتار کلاس اینچنینی شده‌ام.

او ارائه آینده روشن به دانشجویان کشاورزی را راه‌کار کاهش مشکلات این حوزه دانست.

انتهای پیام/ز

صحبت های وزیر علوم در زنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۱۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات

  حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت روستایی چاه زرد زاهدان گفت: مراکز خدمات جامع سلامت روستایی بعنوان خط مقدم ارائه خدمات سلامت هستند، باید با بهره گیری از ظرفیت و توانمندی همکاران بهداشتی کیفیت ارائه خدمات سلامت به مراجعین را ارتقاء دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان استقرار نظام ارجاع الکترونیک مبتنی بر سطح بندی خدمات و پرونده الکترونیک سلامت را از مهمترین برنامه های راهبردی نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: اجرای دقیق و اصلاح نظام ارجاع الکترونیک به گونه ای که پزشکان سطح یک از اقدامات سطح 2 و 3 مطلع گردند ضروریست.

 

 وی در حاشیه این بازدیدگفت: در حال حاضر تمامی مناطق روستایی  و عشایری که تحت پوشش بیمه سلامت روستایی هستند، درصورت نیاز به دریافت خدمات تخصصی می توانند با مراجعه به پزشک خانواده مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری روستایی و اخذ کد ارجاع و دریافت نوبت بدون معطلی در بیمارستانهای دانشگاه پذیرش و خدمات تخصصی و فوق تخصصی را با کمترین هزینه دریافت نمایند.

وی ادامه داد: 20 تا 30 درصد نوبت های کلینیک های تخصصی بیمارستانهای دانشگاه به صورت روزانه به مراجعینی که از طریق نظام ارجاع مراجعه می کنند تخصیص می یابد، لذا از تمامی روستائیان عزیز تقاضا داریم که قبل از مراجعه به مراکز تخصصی نسبت به دریافت کد ارجاع و نوبت از پزشک خانواده خود اقدام نمایند.

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به همراه معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت زاهدان  از مرکز خدمات جامع سلامت چاه زرد زاهدان بازدید کردند.

 مرکز خدمات جامع سلامت چاه زرد در فاصله 60 کیلومتری زاهدان قرار دارد و بیش 8 هزار نفر از هموطنان عزیز در این منطقه از خدمات سلامت شامل ویزیت پزشک، دندانپزشکی، مشاوره روان شناس، واکسیناسیون، داروخانه و خدمات مامایی  بهره مند هستند .

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد