Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@23:51:08 GMT

دانشی که در سایه اخلاق رشد کند نجات‌بخش است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۳۴۲۰

دانشی که در سایه اخلاق رشد کند نجات‌بخش است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا بی‌نیاز، معاون سابق پژوهشی جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنابا بیان اینکه انقلاب اسلامی پدیده‌ای بی بدیل بعد از دوران غیبت است و شاید تا عصر ظهور هم بدیلی نداشته باشد، اظهار کرد: امروز انقلاب به عنوان حادثه‌ای جهانی تاثیرات وسیعی در منطقه و حتی در صحنه بین‌المللی داشته است و 40 ساله اول انقلاب و به تعبیر مقام معظم رهبری گام اول با انتصارات و برکات فراوان به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم مقام نماینده رهبری در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: انقلاب اسلامی با ورود به گام دوم انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی شده است که نهادهایی مانند جهاد که همگام با آن در نخستین گام 40 ساله متولد شدند، امروز رسالتی سنگین‌تر بر عهده دارند؛ زیرا تأکید بر علم و پیشرفت علمی کشور در بیانیه انقلاب سفارش پررنگی از سوی رهبری داشته است.

معاون سابق پژوهشی المصطفی(ص)، جهاد دانشگاهی را نهادی پربرکت و برخاسته از انقلاب برشمرد و اظهار کرد: این نهاد که با تدبیر امام خمینی(ره) پا به عرصه وجود نهاد خدمات ارزشمندی در طول سالیان فعالیتش داشته است. هم در عرصه فرهنگی، هم تکنولوژیکی و فنی و هم در عرصه‌های پژوهشی، علمی و آموزشی  این ثمرات نمود زیادی داشته و در تنگناهای مختلف توانسته کشور را از مشکلات عبور دهد.

بخشی از عزت ایران امروز مدیون جهاد دانشگاهی است

بی نیاز اضافه کرد: جهاد دانشگاهی در کنار سایر نهاد‌ها در دفاع مقدس بازوی امنیت و دفاع از کشور بود و با ابداعات و اختراعات توانسته است به رفع نیاز‌های دوران جنگ و بعد از آن بپردازد و در تمامی دوره‌ها شاهد درخشش این نهاد انقلابی بوده و هستیم و بخشی از توسعه، عزت و کرامت ملت ایران مدیون و مرهون فعالیت‌های این نهاد جهادی و مقدس است.

نماینده سابق جامعه المصطفی (ص) در کشور لبنان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی، حلقه وصل میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی با نیاز‌های بدنه جامعه و نظام است تصریح کرد: این حلقه واسط با تقویت علمی و عملی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توانسته زمینه ایجاد اشتغال را برای بخش زیادی از آنان فراهم کند و بخشی از پیشرفت‌های کشور مدیون این حلقه اتصال است.

بی‌نیاز تأکید کرد: در دوره کنونی اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای عبور از دوران دشوار کنونی است و در چنین شرایطی نقش نهاد‌هایی مانند جهاد دانشگاهی که بر مبنای حرکت‌های جهادی پایه‌گذاری شده‌اند باید در ابداع و اختراع و قطع وابستگی کشور به بودجه نفت مؤثرتر باشد.

معان سابق پژوهشی جامعه المصطفی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بانی تحقیقات کاربردی معطوف به رفع نیاز‌های جامعه بوده و هست، تصریح کرد: جهاد همان طور که در واژه نهفته است به کاری گفته می‌شود که انسان آن را بدون توجه به منافع مادی و مالی و تنها برای کسب رضایت الهی انجام دهد و هدفش اغراض اخروی و منافع بلند آخرتی است.

وی تاکید کرد: بنابراین نیت مهم‌ترین فاکتور یک فعالیت جهادی است و اگر کاری برای رضای خدا باشد جهادی خواهد بود؛ یعنی تکلیف‌محوری به جای نتیجه‌محوری و سودمحوری اخروی به جای سودمحوری دنیوی البته این مسئله به معنای آن نیست که این نهاد نباید در قبال کار‌هایی که می‌کند پولی نگیرد بلکه باید نهاد‌های قانونی و اجرایی کشور امکانات لازم را برای تقویت و استمرار حرکت این نهاد و نهاد‌های مشابه فراهم کنند.

قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خودجوشی و خوداتکایی از دیگر مولفه‌های فعالیت‌های جهادی است بیان کرد: اینکه برای رفع نیازی منتظر دیگران نباشیم و به ترغیب و تشویق دیگران چشم ندوزیم، از دیگر ویژگی‌های کار جهادی است که در جهاد دانشگاهی وجود دارد؛ زیرا این نهاد با جوشش درونی به سمت پژوهش‌های کاربردی رفته و ثمرات خوبی هم داشته که باید این روند تقویت شود.

مولفه‌های حرکت جهادی

بی نیاز، عدم توجه به منافع سازمانی و شخصی و ترجیح منافع ملی را از دیگر امتیازات کار‌های جهادی دانست و افزود: امروز همان طور که رهبری در بیانیه انقلاب فرمودند باید جهاد علمی را واجب و فریضه بدانیم؛ جهاد علمی که همسو با تعالیم اسلامی و دینی است، زیرا علمی که در سایه اخلاق رشد کند می‌تواند نجاتبخش انسان باشد.

بی نیاز تصریح کرد: یکی از بایسته‌های جهاد دانشگاهی در مقطع کنونی این است که با تکیه بر آموزه‌های دینی و ارتباط وسیعتر و وثیق‌تر با دستگاه‌های دیگر به خصوص حوزه و نهاد‌های علمی و پژوهشی بتواند به فرایند معرفی تمدن ناب اسلامی و مقابله با فرهنگ غربی و مخالف با ارزش‌های اسلامی کمک کند.

وی ادامه داد: اگر نهاد‌های تبلیغی با پرداختن به مباحث نظری و مبانی در ترویج ارزش‌های اسلامی نقش‌آفرین هستند نهاد‌هایی مانند جهاد با تلاش علمی و پژوهش‌های عملی و کاربردی به کمک این جریان آمده و اقتدار علمی را به رخ جهانیان بکشاند.

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن قم ایکنا ایکنا کاربردی کردن علم بی نیاز روز جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۶ هزار و ۴۷۱ داوطلب کرمانشاهی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، این آزمون با هدف استخدام مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی تربیت بدنی و سلامت، مشاور تخصصی در ۷۶ حوزه آزمون جهاد دانشگاهی برگزار شد.
از این تعداد شرکت کننده ۱۲ هزار و ۴۱۳ داوطلب زن و ۴ هزار و ۵۸ داوطلب مرد بودند.
نتایج آزمون ماه آینده از طریق مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اعلام و واجدان شرایط به مصاحبه دعوت می‌شوند.

دیگر خبرها

  • شرکت بیش از ۱۲ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان
  • آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش صبح جمعه در فارس برگزار شد
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزگار در استان سمنان
  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش با رقابت ۹۴۲۵ داوطلب در گیلان برگزار شد
  • رقابت ۱۶ هزار و ۴۷۱ داوطلب کرمانشاهی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • دستاوردهای جهاد دانشگاهی برای مردم تبیین شود
  • افتتاح اولین مرکز نخستی‌سانان در ایران
  • نجات اقتصاد کشور در سایه نوآوری رقم می‌خورد
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور