Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@14:12:16 GMT

کارتون؛ انتقال سریع پیام با زبان طنز و تصویر

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۴۴۵۱۸

کارتون؛ انتقال سریع پیام با زبان طنز و تصویر

نقاش، طراح و کارتونیست مشهدی گفت: در این دوره که مردم حوصله مطالعه متن های طولانی را ندارند، کارتون و کاریکاتور در یک لحظه مخاطب را به خود جذب و پیامش را منتقل می‌کند. ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، «حسین نقیب»، نقاش، طراح و کارتونیست متولد سال 1352 در مشهد و از اعضای پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی و خانه هنرمندان مشهد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همکاری با روزنامه‌ها و مجلات طنز کاریکاتور و حضور در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی همچون جشنواره بین المللی کارتون و تصویر سازی " آیلان " ١٣٩4و جشنواره بین المللی " جامعه ایمن " شهرداری مشهد ١٣٩٧ ، راه یافته به مرحله نهایی و نمایشگاه جشنواره کارتون " شهر + من " اراک ١٣٩٧ ، برگزیده اولین جشنواره ملی کارتون وکاریکاتور کتاب (کاریکتاب) تهران 1397، دیپلم افتخار از جشنواره بین المللی " پرو 2018، نفردوم هفتمین وهشتمین چلگی کارتون ایران - خراسان شمالی 1398و... از جمله فعالیت‌ها و افتخارات این هنرمند مشهدی است.

نمایشگاهی از کارتون‌های حسین نقیب هم‌‌اکنون در نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی در حال برگزاری است. به همین بهانه گفت‌وگویی با وی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:


تسنیم: چه مدت است که در عرصه کارتون و کاریکاتور فعالیت دارید و چطور به این هنر علاقه‌مند شدید؟

نقیب: از کودکی به نقاشی و طراحی علاقه داشتم تا اینکه با روزنامه طنز و کاریکاتور و پس از آن مجلات «گل آقا» و «خورجین» آشنا شدم و به سمت کارتون و کاریکاتور گرایش پیدا کردم. در مجموع مدت زیادی است که در این عرصه فعالیت دارم اما از سال 90 به صورت جدی‌تر و حرفه‌ای کارتون و کاریکاتور را دنبال می‌کنم.

تسنیم: ایده‌ها و سوژه‌های خود را برای خلق یک اثر چطور انتخاب می‌کنید؟

نقیب: مشکلات روز دنیا و دغدغه‌های جامعه بشری، مهم‌ترین منبع الهام من است، اخبار را رصد میکنم و ناخودآگاه ایده‌ای به من ذهنم می‌رسد و سعی می‌کنم به بهترین نحو روی کاغذ پیاده‌اش کنم. تلاشم این است که آثارم ماندگار باشد و به اصطلاح تاریخ انقضا نداشته و محدود به بازه زمانی خاصی نباشد بنابراین معمولا از نوشته در کارهایم استفاده نمیکنم.

تسنیم: مهم‌ترین ویژگی و وجه تمایز کارتون و کاریکاتور را با دیگر هنرها در چه می‌دانید؟

نقیب: کارتون به بیان مشکلات جامعه با زبان طنز و تصویر می‌پردازد و در این دوره که مردم خیلی حوصله مطالعه متن های طولانی را ندارند در یک لحظه، حرفش را بیان می‌کند. درواقع خلق یک کارتون از ایده‌یابی تا اجرا به طور میانگین 3 تا 4 ساعت زمان می‌برد و پس از انتشار نیز خیلی زود و گاه در یک نگاه مخاطب را به خود جذب می‌کند. این سرعت در برقراری ارتباط و انتقال پیام را اصلی‌ترین مشخصه کارتون و کاریکاتور می‌دانم و یکی از دلیل‌هایی است که این هنر را بسیار دوست دارم.

برگزیدگان جشنواره کارتون کتاب معرفی شدندارسال 2049 اثر به چهارمین جشنواره «کارتون کتاب»76 اثر به بخش نمایشگاهی کارتون و کاریکاتور جشنواره تجسمی فجر راه یافتندداوران بخش کارتون و کاریکاتور جشنواره «هنر جوان» معرفی شدند

تسنیم: درمورد برگزاری نمایشگاه آثارتون در نگارخانه اشراق و موضوعاتی که به آن پرداختید بگویید.

نقیب: من در جلسات پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی شرکت می‌کردم و کم‌کم با راهنمایی هنرمندان باسابقه این عرصه همچون محسن اسدی، رضا جنگی و علیرضا پاکدل برای اینکه بیشتر شناخته شوم و آثارم دیده شود تصمیم گرفتم نمایشگاهی برگزار کنم البته هزینه نگارخانه‌ها بسیار بالا است اما مسئولان حوزه هنری خراسان رضوی حمایتم کردند و توانستم آثارم را در نگارخانه اشراق در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار دهم که در آن حدود 40 اثر با موضوعاتی نظیر آسیب‌های اجتماعی؛ فضای مجازی، امنیت، جنگ، بلایای طبیعی و محیط زیست به نمایش گذاشته شد.

تسنیم: به عنوان کلام آخر اگر نگته‌ای هست، بفرمایید.

نقیب: هنرمند برای خلق یک اثر فاخر، احتیاج به ذهنی آرام و فارغ از دغدغه‌های معیشتی دارد. من اگر امروز حمایت شوم و آثارم دیده شود و به فروش برسد می‌توانم کارم را دنبال کنم و در غیر این صورت ادامه راه، مشکل می‌شود بنابراین از تمامی مسئولان و مردم می‌خواهم که از هنرمندان بیش از پیش حمایت کنند.

گفتنی است، نمایشگاه کارتون‌های «حسین نقیب» تا تاریخ 7 شهریورماه ادامه داشت و علاقه‌مندان جهت بازدید از ساعت 17 الی 20 به نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی واقع در بولوار هاشمیه بین هاشمیه 20 و22 مراجعه کردند.

انتهای پیام/ ع

R41347/P1494/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۴۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، «با قید محرمانگی» درباره زنان یک روستاست که به نهادهای دولتی نامه‌ای محرمانه نوشته‌اند. شروین وحدت و پیام عزیزی تهیه کنندگی و کارگردانی مشترک این کار را به عهده داشته‌اند. بعد از «فیلم خانه سیاه است»، ساخته فروغ فرخزاد، که دوره یازدهم این جشنواره نمایش داده شد و جایزه اصلی را نیز دریافت کرد، با قید محرمانگی تنها فیلم ایرانی است که به اوبرهاوزن راه یافته است.

گفتنی است که فستیوال اوبرهاوزن یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در دنیاست که هر ساله از یکم تا ششم می ( 12 تا 17 اردیبهشت) برگزار می‌شود و برنده جایزه بزرگ این جشنواره به رقابت‌های آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

عوامل « با قید محرمانگی» عبارتند از:

تهیه کننده و کارگردان: شروین وحدت، پیام عزیزی، تدوین: محسن ظهرابی، فیلمبردار: کیوان ایمانی، موسیقی: احسان آنالویی، صداگذار: سامان شهامت و بهزاد مهدی‌زاده، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، صدابردار: شروین وحدت،  مدیر روابط‌عمومی: سعید اسلام‌زاده، طراح پوستر: متین خیبلی، دستیارکارگردان: رضا عزیزی، مدیر تولید: مهرسام حق‌جو، عکاس: کیوان ایمانی، پخش بین‌الملل: نشاط باقری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
  • فاز۲ تملک و آزادسازی خیابان شهید نقیب‌زاده در یزد آغاز شد
  • تجلیل از اولین گروه سفیران استاندارد در خراسان رضوی
  • ۱۱ شب جشن و شادمانی رضوی کاشانی‌ها با «آه و آهو»
  • ناکامی ایتالیا در سال 2002 و قهرمانی در جام جهانی 2006 به روایت کارتون / انیمیشن
  • میزبانی سلماس از جشنواره بین المللی شعر رضوی ترکی
  • صفحه اول روزنامه‌های خراسان رضوی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»