Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه ماه محرم و هم‌زمان با ظهر آدینه مراسم سنتی «پوش» چادر سقف تکیه بازار شاهرود که بالغ بر ۲۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و به اعتقاد برخی دیگر یادگار صفویان است، با حضور عاشقان اباعبدالله(ع) برگزار شد.

این مراسم سنتی نمادین برای آغاز ماه محرم است که در آن چادری بزرگ و دوخته‌شده به قواره سقف روباز تکیه بازار بر پایه‌های فلزی و چوبی پهن‌شده و این تکیه دایره‌ای با معماری صفوی را مسقف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذکر یا حسین(ع)

این رسم دیرین برای شاهرودی‌ها دارای اهمیت و احترام بسیار زیادی است، جلالی از خدام موی سپید تکیه بازار به خبرنگار مهر، می‌گوید: نخست آن‌که اطلاع‌رسانی به مردم برای فرارسیدن محرم است دوم اینکه به‌نوعی پرچم عزاداری سالار شهیدان را افراشته می‌سازد تا همگان بدانند باید به سراغ گنجه‌ها و رف‌ها رفت و رخت سیاه را بیرون آورد چراکه محرم رسیده است.

این مراسم صبح با بیرون آوردن پوش آغاز می‌شود سه نفر با دمیدن در شیپور و هورن آغاز مراسم را اعلام می‌کنند و ذکرگویان خدام تکیه و بزرگان و امنا در میان دود اسپند و یاحسین(ع) گویان به پشت‌بام تکیه می‌آیند. پوش ابتدا از پوشان خویش بیرون آمده و بر روی اسکلت فلزی پیش‌ساخته بنای سقف تکیه قرار می‌گیرد.

پوش بر میدان میانه تکیه بازار

حال نوبت آن است که خدام گرداگرد سقف بایستند و هر یک طنابی را گرفته و به سمت خویش بکشند تا پوش به‌کلی باز شود و چترش را بر سر تکیه بگستراند و وقتی سایه‌سارش بر میدان میانه تکیه افتاد، زمان بستن و محکم کردن طناب‌ها است تا از گزند باد و باران احتمالی در امان باشد.

جلالی همچنین می گوید: این مراسم با ذکر اباعبدالله(ع) آغاز و با ذکر اهل بیت (ع) نیز پایان می‌پذیرد، دل‌ها آماده می‌شود برای عزاداری ماه‌های محرم و صفر ... آن‌هم در تکیه‌ای که قرار است شب‌های محرم میزبان هزاران عاشق دلباخته باشد و اوج عزاداری مردم شاهرود را با دسته یا عباس(ع) در شب پنجم محرم، پذیرایی کند.

این پوش درگذر سال‌ها بارها عوض‌شده است، امیر عبدالهیان یکی از خادمان تکیه بازار درباره آن به خبرنگار مهر، می گوید: پارچه، هرچند برزنتی هم که باشد، بعد از یکی دو دهه می‌پوسد و باید آن را عوض کرد خاطرمان هست استاد معصومی نامی این پوش را می‌دوخت و زمانی که آخرین کوک را به این پوش زد و نخ را قیچی نمود سجده کرد و دیگر برنخاست او همان‌جا جان به جان‌آفرین تسلیم کرد تا ثوابش توشه راهش شود.

تکیه بازار میدان‌دار عزاداری سیدالشهدا

پوشان اما یک اهمیت دیگر هم دارد آن‌هم اینکه میدان‌داری عزاداران حسینی حاضر در تکیه را زیبایی خاصی می‌بخشد همچنین آنان را از برف و باران در امان نگه می‌دارد و رنگ و جلایی خاص هم به تکیه می‌بخشد تا تکیه برای مراسم شب اول آمده باشد.

جلالی خدام دوست داشتنی تکیه بازار اما درباره مراسم رایج این تکیه نیز، می‌گوید: مراسم شب اول هم برای خود آداب‌ورسومی دارد مراسم این‌گونه است که از قدیم والی‌ها، فرمانداران و شهرداران شاهرود را در شب نخست ماه محرم دعوت می‌کردند تا اصطلاحاً نمک‌گیر امام حسین(ع) باشند و بدانند یک سال دیگر باید به این مردم خدمت صادقانه کنند.

وی می‌افزاید: این رسم تا به امروز هم وجود دارد و مراسم شب نخست در همین تکیه با دعوت از بزرگان برگزار می‌شود و چاووشان و مداحان سنتی شاهرود گردهم می‌آیند و مراسم شب اول محرم را برگزار می‌کنند.

آمادگی برای آغاز محرم

همه چیز مهیای برگزاری مراسم شب نخست ماه محرم است کار پوش سقف تکیه به اتمام رسیده و دیگر وقت رفتن است تا اسباب پذیرایی از عزاداران و پرچم‌ها و چلچراغ‌ها را از انبار بیرون آورد و دوباره تمیزشان کرد و در اختیار عزاداران حسینی قرار داد...

همانطور که خادمان تکیه می‌گویند، مراسم پوشان سقف تکیه بازار هنوز ثبت آثار معنوی نشده اما می‌تواند در این فهرست جایگاهی ویژه همچون مراسم یا عباس یاعباس و نوحه طوطی شکرخوار که شاهرودی‌ها آن را پای نخل می‌شنوند داشته باشد.

شاهرودی‌ها در برگزاری مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان(ع) سری در سرها دارند و همه ساله خبرنگاران و تصویر برداران و مستندسازان بسیاری برای حضور در محرم خود را به این شهرستان می‌رسانند اما به نظر می‌رسد حفظ سنت‌هایی چون پوش تکیه بازار می‌تواند به غنای فرهنگی عزاداری‌های سنتی شاهرود بیفزاید، موضوعی که باید از مسئولان فرهنگی شهرستان آن را مطالبه کرد.

کد خبر 4706228

منبع: مهر

کلیدواژه: عزاداران حسینی شاهرود ماه محرم مراسم عزاداری هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ایلام شهرکرد گرگان یاسوج استانداری سمنان عید غدیر خم اربعین حسینی کهگیلویه و بویراحمد گناوه ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۶۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️   حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلای این شهر با اشاره به سفر رییس جمهور به سمنان همزمان با تحقق وعده صادق، افزود: کشور‌های غربی از جمله انگلیس و آمریکا از حامیان رژیم غاصب صهیونیستی هستند و تحقق وعده صادق بار دیگر صلابت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.
وی با گرامیداشت هفته کار و کارگر، به ترویج فرهنگ کار و کارگر و مهارت آموزی به ویژه برای جوانان تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های متعدد از معدن، اقتصاد دیجیتال تا اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم دیده شده و لازمه تحقق این برنامه‌ها، خودکفایی و افزایش صادرات است.
معاون امور مجلس رییس جمهور به افزایش ۵۷ درصدی حقوق و ارتقای رفاه کارگران در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، کاهش حوادث‌کار، اصلاح بیمه کارگران ساختمانی با دربرگیری ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی از جمله اقدام‌های حمایتی از این قشر زحمت‌کش است.
حسینی در ادامه با بیان نقش کارگران در عرصه‌های مختلف کشور گفت: تحقق شعار امسال نیازمند همراهی کارگر، کارفرما و سرمایه‌گذار و رفع چالش‌های اقتصادی کشور در گرو جهش تولید است.
وی کلید حل مشکلات اقتصادی را تولید دانست و گفت: راهکار رفع مشکلات اقتصادی و دور ماندن از مشکلات و نوسانات بازار ارز توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در جهش تولید است.
معاون امور مجلس رییس جمهور از استقبال بازار جهانی در خرید محصولات دانش بنیان وطنی در نمایشگاه‌ها بین المللی رایادآور شد و گفت: ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است ضروری است محصولات این شرکت‌ها با کمک مسئولین رونق پیدا کند.
سید محمد حسینی با بیان اینکه ارتقای کیفیت کالا نقش مهمی در افزایش صادرات دارد، تاکید کرد: قرارداد‌های مختلف بین‌المللی از جمله شانگهای و بریکس فرصتی برای افزایش بیش از پیش صادرات است.
معاون رییس جمهور با تاکید بر تلاش همگانی در پیشرفت راهبرد‌های اقتصادی کشور گفت: با قدرت و صلابت برای توسعه و پیشرفت کشور در تلاش برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت باشیم که از جمله این نمونه‌ها قدرت نظامی و اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • سمینار تخصصی «هوش مصنوعی مولد در روابط عمومی» در اتاق تبریز برگزار شد
  • استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)