Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

فروش ۱۵ هزار نسخه‌ای «آب هرگز نمی‌میرد» در کمتر از یک ماه

۱۵ هزار نسخه از کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» به نویسندگی حمید حسام در دومین دوره پویش «کتاب‌قهرمان» از ۱۴ مرداد تاکنون به فروش رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر به‌طور میانگین در هر هفته پنج‌هزار نسخه فروخته است. «آب هرگز نمی‌میرد» پیش از پویش «کتاب‌قهرمان» با قیمت ۶۰هزار تومان به فروش می‌رسید و ۴۵ هزار نسخه از آن فروخته شده بود.  در حال حاضر، این اثر با قیمت ۲۸هزار تومان به به دست مخاطبان می‌رسد.

تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ در غیاب وزیر ارشاد

اختتامیه نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با تجلیل از کارآفرین برتر، نوآور نمونه و پیشکسوت برگزیده حوزه چاپ با حضور مسئولان حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس، مسئولان و نمایندگان صنوف و اهالی حوزه چاپ برگزار شد. علی اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: جشنواره ملی فرصتی مغتنم برای دیده شدن فعالان عرصه چاپ است و لازم می‌دانم اشاره‌ای به فعالیت‌های این حوزه کنم.

وی افزود: برنامه ریزی و تلاش مضاعف برای حمایت از تولیدات داخلی، حمایت و بازسازی ناوگان چاپ و نشر، تلاش در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه تولید داخلی که واردات از ۲۰۰ هزار میلیون تن به ۴۰ هزار تن کاهش یافته، برنامه ریزی و همکاری در تسهیل صادرات و واردات مواد اولیه، برنامه ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی چاپ و حمایت از مولفان، پیگیری و تعامل با صندوق حمایت مالی، پیگیری جهت تکمیل پروژه سامانه چاپ کشور، جدیت در راستی بازنگری قوانین و شفاف سازی امور از جمله فعالیت های ما است.

قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی پایتخت بازگشایی می شود

باسابقه‌ترین کتابخانه پایتخت برای میزبانی شایسته مردم نیاز به بازسازی و نوسازی داشت. کتابخانه مرکزی پایتخت باید بعد از ۴۵ سال خدمت مداوم به قشرهای مختلف تجدید قوا می کرد تا در سنین میان‌سالی همچون جوانی سرحال، پذیرای کودکان تا کهن‌سالانی باشد که می‌خواهند زیباترین اوقات خود را در آن بگذرانند. کتابخانه مرکزی پایتخت برای بازسازی اساسی، سه‌سالی تعطیل شد؛ اما اکنون با تدارکی ویژه، تبدیل به محیطی جذاب برای مشتاقان کتاب شده است. کتابخانه پارک‌شهر در عین حفظ اصالت، ایمن و نوسازی شد و با افزوده‌شدن بخش‌هایی جدید، چشم به راه حضور دوباره مردم است.

اضافه شدن بخش‌های جدید به بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی

محمدرضا زمردیان رئیس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تشریح بخش‌های تازه این جشنواره اظهار کرد: بخش‌های جنبی جدیدی به جشنواره بیست و دوم اضافه شده است تا ضمن جلب مشارکت بیشتر مردم، موضوع شهرنشینی و خوب زندگی کردن در شهر از یک سو و بیان فرهنگ و آداب و رسوم و تاریخ ایرانیان به سایر مردم دنیا از طریق قصه از سوی دیگر مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در این راستا براساس هماهنگی صورت گرفته با شهرداری تهران به عنوان حامی فرهنگی جشنواره، مسابقه‌ای تحت عنوان «قصه شهر من» ذیل بخش عمومی جشنواره در نظر گرفته شد تا شهروندان تهرانی، در طول ۹۰ ثانیه قصه‌ای از شهر و زیست شهری خود روایت کنند.

جنگ امروز، جنگ روایت هاست/ دشمنان سعی در جا انداختن روایت غلط خود دارند

نشست خبری اولین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو در سالن جلسات سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور سید صادق رضایی دبیر جشنواره، میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. میثم نیلی رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی،عضو شورای سیاستگذاری جایزه ادبی شهید اندرزگو در خصوص این جایزه ادبی گفت: بیش از ۳ سال از آغاز کار در مجمع ناشران با دغدغه مقابله و مبارزه با جریان رسانه‌ای تطهیر پهلوی می گذرد. جنگ امروز، جنگ روایت هاست. آنچه در فضاهای فرهنگی کشور اتفاق می افتد، دعواهای پس از حماسه ها و پیش از جنگهای سخت است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۴۶۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران

رئیس ادارۀ فهرست‌نگاری مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به قاچاق نسخ خطی اشاره کرد و گفت: این رویه پیش از انقلاب توسط برخی از یهودی‌ها انجام می‌شد. - اخبار فرهنگی -

سیدمحمدرضا رضاپور، رئیس ادارۀ فهرست‌نگاری مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، به برنامه‌های سال جدید این مرکز اشاره کرد و گفت: در سال جدید عکس‌برداری از نسخ و اسناد خطی مجموعه‌ها و کتابخانه‌های مختلف را در نظر داریم تا نسخه پشتیبان به صورت رایگان تهیه شود؛ از این نظر در فراخوانی از مجموعه‌داران اعلام کردیم تا در صورت تمایل برای این امر به کتابخانه آستان قدس مراجعه کنند.

وی ادامه داد: خرید از نسخ خطی با در نظر گرفتن اولویت‌ها از دیگر برنامه‌های ما در سال جدید خواهد بود.

رئیس ادارۀ فهرست‌نگاری مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی از قاچاق نسخ خطی به خارج از کشور اشاره و اضافه کرد: متاسفانه این امر وجود دارد اما اطلاعات ما از تعداد نسخی که از این طریق از ‌کشور خارج می‌شود، کم است. به همین دلیل همیشه فراخوان داده‌ایم تا صاحبان نسخ با تهیه نسخه پشتیبان یا ارائه آنها برای خرید، از تلف شدن میراث ایرانی اسلامی پیشگیری کنند.

رضاپور یادآور شد: متاسفانه هر سال نسخه‌های خطی ارزشمند به دلایل مختلف و با دست‌های متعدد از کشور خارج می‌شود و سر از حراجی‌های دنیا در می‌آورد.

وی با تاکید بر در نظر گرفتن بودجه لازم برای خرید و نگهداری میراث ایران و اسلام در مراکز معتبر و استاندارد، گفت: همچنین نیازمند هم‌گرایی کتابخانه‌های‌ بزرگ کشور برای حفظ این نسخ خطی هستیم. متاسفانه هر از چندگاهی شاهد انتشار خبری از عرضه این نسخ خطی در حراجی‌های بزرگ دنیا هستیم که در نهایت سر از کتابخانه‌های واتیکان، آلمان، انگلیس، سرزمین‌های اشغالی و ... در می‌آورند.

قدیمی‌ترین قرآن جهان کجاست؟

وی افزود: این رویه پیش از انقلاب نیز وجود داشت. در آن زمان برخی از یهودی‌ها به تهیه این نسخ خطی و انتقال آن به کتابخانه‌‌های سرزمین‌های اشغالی می‌پرداختند. در آن زمان از بازاریان و کسبه، مردم و مالکان نسخ خطی، اقدام به خرید این منابع و انتقال آن به خارج از مرزهای کشور می‌کردند.

قاچاق نسخه‌های خطی که میراث ارزشمند فرهنگی و علمی کشور است، در سال‌های اخیر همواره از سوی اهالی فرهنگ هشدار داده شده است. هرچند این امر، پدیده جدیدی نیست اما در یک‌دهه گذشته رشد بیشتری داشته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی