Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@05:36:19 GMT

۳۰ درصد دانش آموزان به توانمندسازی نیاز دارند

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۰۷۹۱

۳۰ درصد دانش آموزان به توانمندسازی نیاز دارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر، علیرضا کاظمی در برنامه دیشب پرسشگر که با موضوع «آسیب های اجتماعی در مدارس» روی آنتن سیما رفت، با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در اولویت های نظام و حاکمیت قرار دارد و در آموزش و پرورش نیز از دغدغه های مهم است گفت: برای انجام اقدام عملی در این زمینه باید وضعیت موجود را ترسیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: آموزش و پرورش در سال های اخیر اطلس آسیب های اجتماعی را از سطح استانی تا مدرسه ای تهیه کرده و تمام برنامه ها را مبتنی بر این اطلس طرح ریزی و در دست اجرا داریم. از مهمترین برنامه های آموزش و پرورش ائتلاف «نماد» است.

وی به برگزاری آزمون غربالگری سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: این آزمون برای سه میلیون دانش آموز متوسطه اول برگزار شده و دانش آموزان در چهار حیطه سنجیده شده اند که آسیب های روانشناختی، ابعاد مثبت روانشناختی، مسائل خانواده و مدرسه و کیفیت زندگی و حیطه حمایتی در عرصه اجتماعی از این جمله اند. این آزمون در ۲۴ شاخص و ۵ محور انجام شده است.

کاظمی ادامه داد: بر اساس تحلیل های این آزمون، حدود یک درصد دانش آموزان نیاز به درمان دارند و در معرض شدید آسیب های روانی و اجتماعی قرار دارند و ۳۰ درصد دانش آموزان به شدت نیاز به توانمندسازی دارند و در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه آمار سامانه غربالگری نماد هم همین نتایج را نشان می دهد که یک درصد دانش آموزان نیازمند خدمات اورژانسی از سوی دستگاهای ائتلاف نماد هستند، گفت: مثلا آنها که در معرض خودکشی یا مصرف مواد قرار گرفته اند باید مداخلات را سریعا دریافت کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به مصادیق آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یک بخش آسیب ها اعتیاد و مواد مخدر است و دسته دوم شامل آسیب های اجتماعی و روانی چون افسردگی، اضطراب، خشم، پرخاشگری، فرار از مدرسه و خانه، انحرافات اخلاقی و اباهه گری اخلاقی می شود.

وی با بیان اینکه گزارش ها حاکی از آن است که رشد آسیب های اجتماعی نسبت به رشد جمعیت فزاینده تر است، اظهار کرد: سیاست اول ما کنترل و بعد شناسایی و درمان است. البته باید توامان رویکرد پیشگیرانه و توانمندسازی را هم داشته باشیم.

کاظمی درباره برخی آمارهای مطرح شده در جامعه پیرامون آسیب های اجتماعی گفت: گاهی اوقات ادراک ذهنی کاذبی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه آسیب های اجتماعی برای ما حائز اهمیت است اما نباید آمار را به گونه ای جلوه دهیم که باعث یاس و بی اعتمادی بشود.

وی به فقدان آموزش کافی در زمینه مهارت های زندگی در جمعیت دانش آموزی نیز اشاره کرد و گفت: حتما آموزش و پرورش نیازمند نیروی انسانی متخصص است و از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش همین کمبود نیروی متخصص در زمینه مشاوره است. دستگاههایی که فضای جذب نیرو را فراهم می کنند به ما کمک کنند. با ۱۲ هزار نیروی مشاور تحصیلی و اجتماعی حدود ۱۴ میلیون دانش آموز را پوشش می دهیم. در حالی که بر اساس استانداردها نیازمند ۴۰ هزار مشاور هستیم.

برای توانمندسازی و مشاوره حتما به این تعداد مشاور نیاز داریم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدل های جایگزینی چون توانمندسازی خود معلمان را نیز امتحان کرده ایم، ولی طبیعتا نمی توانند کار نیروی متخصص را انجام دهند گفت: منشا بسیاری آسیب های اجتماعی خانواده ها هستند و باید خانواده های توانمند و همیار فرزندان نیز همپای آموزش و پرورش حرکت کنند.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی گفت: در حالیکه در بخش ها مشکل کمبود نیروی انسانی وجود دارد. نیازمند ساماندهی کامل نیروی انسانی و ایجاد توازن در رشته و مناطق جغرافیایی هستیم. آزمون سلامت روانی برای تمام مدارس و دانش آموزان و در یک مرحله ۲۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر بخواهیم دومرتبه برای سنجش اثربخشی برنامه ها غربالگری را اجراکنیم ۴۰ میلیارد تومان می شود.

کاظمی ضمن اعلام اینکه سال آینده توسعه خدمات نماد را مدنظر داریم گفت: در فاز سوم طرح نماد، یک میلیون دانش آموز را در ۶۵۰۰ مدرسه تحت پوشش قرار دادیم. قصد داریم سال تحصیلی جدید ۱۴ میلیون دانش آموز را با استفاده از ظرفیت هسته های مشاوره تحت پوشش ببریم. همه هسته ها را به سامانه نماد متصل خواهیم کرد و آن دانش آموزان که در معرض آسیب اند به هسته ها ارجاع داده و در این مسیر از ظرفیت دستگاه‌های دیگر عضو نماد نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه با ناجا در حوزه کاهش آسیب ها تفاهم نامه ای داریم گفت:طرح جدیدی هم با ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم که با ایده سردار مومنی شکل گرفته و تشکیل کانون یاریگران زندگی به همت تشکل های دانش آموزی است. سال آینده را با ۲۰ برنامه جدید آغاز می کنیم.

وی درباره بودجه طرح نماد نیز گفت: عددی که روی کاغذ است مناسب است اما همه آن محقق نمیشود. بودجه نماد ۱۴۰ میلیارد تومان است که شاید کمتر از ۳۰ میلیارد محقق شده است.

کد خبر 4706614 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا کاظمی وزارت آموزش و پرورش آسیبهای اجتماعی شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه اربعین حسینی سید جواد حسینی حج تمتع 98 نیروی انتظامی محسن هاشمی سازمان حج و زیارت وضعیت معابر بنیاد شهید و امور ایثارگران مترو پلیس راهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از امروز در استان آغازشد.
مهدی منتجب افزود: امکان ثبت سفارش کتاب های درسی برای دانش‌آموزان میان‌پایه یعنی پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم و یازدهم و دوازدهم تا سی یکم خردادماه ادامه دارد.
وی ادامه داد: ثبت‌نام پایه‌های ورودی اول دبستان، هفتم و دهم نیز ازدهم تیرماه آغاز و تا نهم شهریور ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه امکان ثبت کتاب های درسی به صورت انفرادی امکان پذیر است، افزود: انتظار می‌رود مدیران مدارس استان در اسرع وقت به منظور ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه به‌صورت گروهی اقدام کنند.
رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ثبت سفارش و توزیع تمام کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه ثبت سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir و www.irtextbook.com است .
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود چهار میلیون جلد کتاب به انبار استان اصفهان وارد شده است، گفت: این کتاب‌ها آماده تحویل به مناطق و نواحی استان است .
رئیس اداره امور رفاهی و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، زمان تحویل کتاب ها از ناحیه و منطقه به مدرسه را دهم شهریور و توزیع آن به دانش آموزان را از بیست وششم شهریورماه اعلام کرد.
وی ادامه داد: ثبت‌نام در سامانه یکپارچه آموزش و پرورش (سیدا) لازمه ثبت‌نام در سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای پایه های ورودی است.

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند