Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@03:00:50 GMT

کلاه گشادی که بر سر خریداران مسکن مهر گذاشته می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۰۹۴۲

کلاه گشادی که بر سر خریداران مسکن مهر گذاشته می‌شود

ساعت24 - در حالی شرکت‌ عمران شهرهای جدید مردم را از انجام هرگونه معامله خارج از چارچوب‌های تعیین شده منع می‌کند که برخی بنگاه‌های املاک با سوء‌استفاده از عدم آگاهی مردم، کلاه گشادی بر سر خریداران مسکن مهر می‌گذارند.

 یکی از مسائلی که طی یکسال و چند ماه اخیر پروژه های مسکن مهر را تحت تاثیر قرار داده، افزایش تقاضا برای این نوع مساکن است که دلیل اصلی آن گرانی بیش از 100 درصدی قیمت ها در سال 97 و چند ماه ابتدایی امسال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 ناتوانی مردم در خرید یا اجاره مسکن در کلانشهرها شرایطی را به وجود آورده تا آنها علاوه بر مناطق جنوبی و حاشیه ای نیم نگاهی هم به شهرهای جدید داشته باشند. این وضعیت برای شهرهای اطراف تهران و البرز بیش از سایر شهرهای جدید کشور پر رنگ تر بوده است.

پردیس، پرند و هشتگرد سه شهر اقماری اطرف کلانشهر تهران  و کرج هستند که امسال با سیلی از تقاضا برای خرید و اجاره مواجه شده اند. در این بین واحدهای مسکن مهر با توجه به یارانه های پرداختی از سوی دولت و قیمت نسبتا ارزان در مقایسه با پروژه های شخصی ساز از اقبال بیشتری برخوردار بوده و هستند.اوایل سال گذشته در بهترین حالت ممکن در شهر پردیس یک واحد مسکن مهر آماده تحویل در هر کدام از فازهای آن (فاز 11، فاز 5، فاز 9 قدیم و جدید و فاز 8) کمتر از 150 میلیون تومان معامله می شد.

اما به همان دلیلی که در سطرهای بالا به آن اشاره شده اوایل امسال قیمت واحدهای مسکن این شهر از مرز 400 میلیون تومان عبور کرد و در برخی فازها از جمله 8 به بیش از 600 میلیون تومان هم رسید. با توجه به عدم توانایی اکثر اقشار متوسط به پایین در خرید مسکن در کلانشهر تهران، پردیس در بین سایر شهرهای جدید انتخاب اول برای تامین مسکن محسوب می شود. در بحبوحه افزایش قیمت مسکن در کلانشهرها و تاثیر با فاصله آن بر بازار سایر شهرها و شهرهای جدید، برخی دلالان و سوداگران مسکن که از سال ها پیش با ناامید کردن مردم، واحدهای آنها را با قیمت نازل 30 و 40 میلیون تومانی خریداری کرده بودند دست به کار شده و واحدهای خود را با قیمت های 400 تا 600 میلیون تومانی به فروش رساندند.

در این بین برخی بنگاه های املاک نیز از فرصت استفاده کرده و با یک شگرد واحدهای در دست ساخت مسکن مهر را به نام واحدهای آماده تحویل به مردم را به ا صطلاح غالب کرده اند.

یکی از خریدارن این واحدها به خبرنگار تسنیم می گوید: «بعد از ماه رمضان برای خرید یک واحد مسکن مهر به پردیس مراجعه کردم. یکی از بنگاه های املاک واحد آماده تحویلی را در فاز 5 به بنده نشان داد اما پس از خرید متوجه شدم این واحد سال آینده تحویل می شود.»

وی افزود: برای این واحد مسکن مهر نیز 400 میلیون تومان پرداخت کردیم در حالیکه با بررسی که انجام دادیم قیمت آن کمتر از 300 میلیون تومان بوده است. 

 شرکت  عمران پردیس بارها نسبت به خرید هر گونه مسکن مهری بدون استعلام از این شرکت به مردم هشدار داده است، اما با این وجود برخی بنگاه های املاک این شهر از ناآگاهی مردم سوء استفاده کرده و به اصطلاح کلاه گشادی را بر سر خریداران مسکن مهر می گذارند.  

منبع: ساعت24

کلیدواژه: مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۰۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!

به گزارش «تابناک»، محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی خود با اشاره به هشدار برخی مسئولان برای مسدودسازی فعالیت دیوار و شیپور در صورت عدم همکاری برای مقابله با قیمت سازی‌ها نوشت:

برخی سوداگران با قیمت سازی جعلی در سکوهایی چون دیوار و شیپور، نسبت به ایجاد التهاب در بازار مسکن اقدام می کنند. این گزاره ای است که چند مدتی است در مصاحبه های متولیان سیاستگذاری مسکن و شهرسازی ایران به دفعات شنیده شده است.

آیا این گزاره صحت دارد؟ پاسخ احتمالا مثبت است اما با همان احتمال می شود گفت که این پدیده فراگیر نیست و بیشتر منطقه ای است.

اما راه حلی که سیاستگذار مسکن و شهرسازی ارائه میکند، عمدتا «کلنگی» است. بستن سکوها در صورت عدم همکاری، همکاری چیست؟ تخریب بازار به دست خود صاحبان سکو! یا فشار نابجا بر پلیس برای شناسایی عوامل سوداگری و دستگیری آنها و یافتن سلطان سوداگری مسکن!  و در نهایت افزایش اصطکاک مردم با حکومت.

در این شرایط تناقض آلود چه باید کرد؟

دخالت کلنگی سیاستگذار با شعار حمایت از مردم و تعطیلی سکو؟ خب صاحبان سکو و فعالان تجاری در آن، مگر از مردم نیستند؟

شاید راه حل نگاهی به نحوه مدیریت در سایر بازارها باشد. در بازارهای مالی، این پیشامدها با ایجاد و نمایش مفهوم «عمق بازار» در کنار قیمت پیشنهادی، کنترل می شود. عمق بازار به ترید کننده درک بهتری از میزان عرضه و تقاضا در بازار مربوطه را می‌دهد.

سیاستگذار سازنده، بجای تخریب کلنگی پلتفرم‌ها، با استفاده از داده های ناشناس شده سامانه معاملات مسکن، متوسط نرخ هر متر مربع مسکن معامله شده در هر کوچه و معبر را با استفاده از زیرساخت سامانه GNAF در وزارت ارتباطات، شفاف سازی میکند و با ترکیب این اطلاعات با قیمت سازی برخی سوداگران در این سکوها، آنها را افشا میکند و به خریداران یا مستاجران درباره ساختگی بودن قیمتها هشدار می دهد. البته مراقب است تا با دست کاری نکردن قیمتها توسط خودش، اعتماد مردم را هم از بین نبرد.

طبیعی است که سیاستگذاری سازنده، نیازمند کار و تلاش مضاعف است اما در سیاستگذاری کلنگی، همان مصاحبه و دستور دادن و تظاهر به حمایت از حقوق مردم کفایت میکند.

بسازیم، کلنگ نباشیم!

دیگر خبرها

  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • هشدار به خریداران امتیاز مسکن دولتی | مراقب سلب امتیاز باشید!
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • خبر معاون وزیر راه برای خریداران مسکن
  • ۱۷۰ هزار طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید کشور فعال است
  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد