Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@14:04:46 GMT

«یمن» صحنه برادرکشی شاهزاده‌ها

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۱۱۷۳

«یمن» صحنه برادرکشی شاهزاده‌ها

درگیری نیابتی میان مزدوران ســعودی و امارات در جنوب یمن که از سه هفته پیش (18 مرداد) آغاز شده بود این روزها رنگ جدی‌تری به خود گرفته و به جای باریک کشیده شده اســت.

جعفر قنادباشی- تحلیلگر مسائل منطقه

درگیری نیابتی میان مزدوران ســعودی و امارات در جنوب یمن که از سه هفته پیش (18 مرداد) آغاز شده بود این روزها رنگ جدی‌تری به خود گرفته و به جای باریک کشیده شده اســت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زد و خوردها در پی حمله نیروهای کمربند امنیتی )وابسته به امارات) به کاخ المعاشیق مرکز حکومت منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری (وابسته به ریاض) در عدن آغاز و در روزهای اخیر به دو استان ابین و شــبوه هم کشیده شده است.

 دامنه این تنش تا جایی ادامه پیدا کرد که روز پنجشنبه در اتفاقی نادر جنگنده‌های اماراتی با حمله به مقر نیروهای دولت هادی در عدن و ابین، تعداد زیادی از عناصر وابسته به عربستان را کشته یا زخمی کردند.

 این مسئله نشان می‌دهد با وجود تلاش‌های سعودی- اماراتی برای نشان دادن ژســت برادرانه میان دو طرف تنش فی‌مابین اکنون به اوج رسیده و تا حد خطرناکی پیش رفته است.

 در مورد علل افزایش این درگیری‌ها باید به چند نکته توجه داشــت؛ عربستان و امارات مدت‌هاســت که حسابشــان را در موضوع یمن از یکدیگر جدا کرده و به صورت مســتقل در مناطق مختلف چه در الحدیده چه در استان‌های شمالی و هممرز عربســتان و چه در استان‌های ســاحلی جنوب عمل کرده‌اند.

ریاض و ابوظبی اگرچه دو بال مهم ائتلاف متجاوز را تشکیل می‌دهند اما همین دو کشور نیز تضاد منافع عمیــق و راهبردی در یمن دارند. این اختلاف منافع که به ویژه از سال گذشته نمایان شده مشخص بود که به طور طبیعی به جدایی دو کشور منجر خواهد شد که اکنون تنش‌های اخیر همین مسئله را به اثبات رسانده است.

 تضاد منافع میان دو کشور بسیار عمیق است؛ چراکه اساساً امارات در یمن اهداف اقتصادی و عربستان اهداف سیاســی را مد نظر دارند. این دو رویکرد تنش‌های بعدی را ایجاد کرده اســت. در همین راستا ریاض خواهان آن است که بر کشور جنوبی خود تسلط یافته و علاقه‌مند است کسانی در جنوب حکومت کنند که از آنها حرف‌شنوی داشته باشند.

اما ابوظبی به دنبال آن است که تحولات یمن به گونه‌ای رقم بخورد که رونق بازارهای این کشور را کاهش ندهد.  جدا از دو مسئله ذکر شده تصور سعودی و امارات برای کنترل کامل و آن هم به تنهایی بر جنوب یمن موجب شــده که هر یک از دو کشور از طریق مزدوران و جیره‌خواران خود دست به کار شده تا اوضاع را تحت کنترل خود درآورند.

 دو کشور در طول پنج سال گذشته با خرج هزینه‌های هنگفت مزدوران زیادی را تربیت کرده و اکنون امیدوار هستند از طریق آنها بتوانند بر اوضاع جنوب مسلط شوند؛ به ویژه آنکه جریان استقلال‌طلبی موجود در جنوب یمن هم به این تصور دامن زده است.

 منتها چیزی که دو طرف از آن غافل هستند این است که این درگیری‌ها نشان می‌دهد روند دولت‌ســازی مد نظر امارات و عربســتان به بنبست رسیده و این چیزی جز قدرت نیروهای مقاومت انصارالله را نشان نخواهد داد.

 البته در ورای این درگیری‌ها ما نباید از دست‌های پنهان آمریکا و انگلیس در اختلاف‌افکنی و تداوم فروش تسلیحات به این دو کشور غافل شویم. اکنون جنگ یمن به لحاظ حقوق بشری مورد توجه گسترده جهانی قرار گرفته و همین مسئله غرب را در فروش تسلیحات به سعودی و امارات زیر فشار گذاشته است بنابراین دولتهای غربی به دنبال آن هستند که با ایجاد اختلاف و جنگ نیابتی میان نیروهای مورد حمایت ریاض و ابوظبی همچنان بازار فروش تسلیحات خود را گرم نگه دارند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: یمن شاهزاده های سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۱۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید

 دکتر علی ضامن صالحی فرد با گرامیداشت روز جهانی مالاریا اظهارداشت: امسال  روز جهانی مالاریا با شعار "پیاده سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا" نامگذاری شده است.

وی درخصوص اقدامات حذف مالاریا و جلب مشارکت عمومی برای دستیابی به آن گفت: بیش از شش دهه است که تلاشگران حوزه سلامت با ایثار و جانفشانی در دورترین و صعب العبور‌ترین مناطق کشور با کمترین تجهیزات وامکانات رفاهی در حال مبارزه با بیماری مالاریا هستند.

وی اضافه کرد: پیامد این مجاهدت و زحمات شبانه روزی، کاهش میلیونی موارد مالاریا در طول دهه‌های گذشته به تعداد کمتر از ۱۰ هزار مورد وارده یا انتقال از وارده در سال گذشته در کشور شده است.

 معاون بهداشت و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال بختیاری خاطرنشان کرد: پارسال ۱۷ مورد ابتلا به بیماری مالاریا در استان چهارمحال بختیاری شناسایی و تحت درمان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

آیا رنگ‌ها می‌توانند انسان را خوشحال یا افسرده کنند؟

وی افزود: پارسال هیچ مورد مرگ ناشی از بیماری مالاریا در استان و کشور گزارش نشده است و این شاخص یک دستاورد بی نهایت ارزشمند و مهم بوده که نتیجه برنامه ریزی مبتنی بر دانش و تجارب جهانی می‌باشد.
 
دکتر صالحی فرد ادامه داد: بدون شک کسب این موفقیت‌ها جز در سایه بکار گیری تجربیات علمی و عملی همکاران ستادی و نیرو‌های اجرایی محیطی حوزه سلامت، همکاری‌های موثر درون بخشی و برون بخشی داخلی وبین المللی در راستای تقویت همه جانبه نظام مراقبت بیماری، تامین و گسترش زیرساخت‌های لازم و در راس آن همکاری و همراهی هموطنان میسر نبود.

وی گفت: در راستای برنامه حذف بیماری مالاریا تدوین استراتژی‌های نوین و فعالیت‌های برنامه ریزی شده هوشمند وصحیح، جهت بکارگیری تمامی ظرفیت‌های موجود در راه رسیدن به این هدف حائز اهمیت فراوان است، چرا که برداشتن گام‌های آخر برنامه حذف مالاریا درکشور بسی سخت‌تر از اقدامات موثر و ارزشمند انجام شده در سال‌های گذشته می‌باشد.

صالحی فرد با اشاره به چالش‌های پیش روی برنامه حذف مالاریا و جلوگیری از بازگشت مجدد آن خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی به نفع گسترش و بهبود شرایط حضور ناقل بیماری، از جمله بارش‌های شدید باران در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور و تبادلات جمعیتی فراوان با این مناطق؛ تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان و محدودیت در تامین لوازم و تجهیزات مناسب جهت کنترل ناقل بیماری، کم شدن حساسیت پزشکان و کارکنان بهداشتی درمانی با توجه به کاهش اخیر بروز بیماری و در نتیجه آن تاخیر در کشف بیماران و به تبع آن، درمان بیماران؛ بروز موارد شدید بیماری با توجه به کاهش شیوع، مقاومت‌های دارویی انگل و مقاومت به برخی سموم و آفت کش‌ها در ناقل بیماری از مهمترین چالش‌های پیشرو برای حذف این بیماری است.

صالحی فرد در پایان توصیه کرد: کسانی که سابقه مسافرت به استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کشور‌های همسایه از جمله پاکستان و افغانستان را داشته و دارای علائم تب و لرز می‌باشند به منظور شناسایی هرچه سریعتر بیماری و درمان آن باید به مراکز خدمات جامع سلامت؛ پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت نزدیک محل زندگی مراجعه نمایند.

گفتنی است: مالاریا (Malaria) یک بیماری انگلی است. دسته‌ای از انگل‌های تک‌یاخته به نام پلاسمودیوم به وسیله نیش پشهٔ آنوفل ماده عامل انتقال بیماری به انسان هستند. نخست، تصور می‌شد که عامل مالاریا پشهٔ آنوفل است؛ اما پشهٔ آنوفل تنها ناقل است و عامل را منتقل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • (ویدئو) جدال با میراث شوم جنگ؛ زنی که رهبر مین‌زدایی در لبنان است
  • تصاویر دوربین مداربسته از تعقیب و آزار دختران نوجوان توسط اوباش | صحنه مجروح شدن جوان با غیرت کاشمری با چاقو | ویدئو
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • اعزام ۲۵ هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • حمله به رفح به یک درگیری سیاسی در اسرائیل تبدیل شده است