دغدغه پرداخت هزینههای جاری از مؤسسات قرآنی گرفته شود/ ضرورت تعامل مؤسسات قرآنی با یکدیگر
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۱۲۰۵
به گزارش ایکنا؛ مؤسسه حافظان کلام وحی همدان از جمله مراکز قرآنی ـ مردمی است که از سال 1385 فعالیتش را به صورت غیر رسمی آغاز کرد، اما نهایتا پس از چند سال پیگیری برای دریافت مجوز و گذراندن فرآیند بورکراسی اداری در سال 1390 با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را رسمیت بخشید.
فاطمه نورمحمدی، مدیر مؤسسه حافظان کلام وحی همدان متولد سال 55 و دانشآموخته رشته نقشهکشی ساختمان است و به دلیل علاقهمندی در این زمینه ورود پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر مؤسسه حافظان کلام وحی همدان با اشاره به اینکه بعد دیگر فعالیت مؤسسه در زمینه تربیت حافظان قرآن در راستای جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری است، ادامه داد: هرچند در این راه مشکلات زیادی وجود دارد که مهمترین آن پس از جذب قرآنآموز، نگهداری آنان در این راه و تشویقشان برای حضور و استمرار در این عرصه است.
نورمحمدی با ابراز گلایه از اینکه توجه به فعالیتهای فرهنگی به ویژه در عرصه قرآنی کم است، اظهار کرد: باید برای تشویق قرآنآموزان هزینه کرد، اما متأسفانه حمایتها اندک است و از سوی دیگر حتی برخی از شرکتکنندگان در دورههای مؤسسه به دلیل اینکه از محلات و مناطق کمبرخوردار میآیند حتی از پرداخت هزینه اندک شهریه نیز بازماندهاند و لذا رایگان در دورهها حضور پیدا میکنند.
وی ادامه داد: متأسفانه مشارکت خیرین نیز کم شده است، مگر اینکه در گعدههای خودمانی، دوستان در مناسبتهای مختلف حمایتهای خود را از مؤسسه و قرآنآموزان دریغ نکنند. اگر هم برای اخذ حمایت به دستگاهها و نهادهای دیگر مراجعه میکنیم با این پاسخ روبهرو میشویم که مؤسسه شما تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکند و آنجا باید به شما کمک کنند.
اگر شرایطی فراهم میشد تا این دورهها به صورت رایگان و بدون هزینه برگزار میشد، قطعا شاهد حضور افراد بیشتری بودیم. کما اینکه در گذشته نه چندان دور کلاسهای قرآن در قالب جلسات قرآن در خانهها و منازل و یا حسینیهها و مساجد برگزار میشداین مؤسسه با هیئت مؤسس پنج نفره فعالیتش را ادامه میدهد که سه نفر از اینها از افرادی هستند که دانشآموخته حوزه هستند و تشکیلات مؤسسه نیز خیلی جمع و جور است، بگونهای که دچار چارت اداری به مانند سایر مؤسسات دارای شعب متعدد و بزرگ نیست؛ بلکه تنها یک نیرو مرتبط با بخش آموزش به نام «فاطمه میرزاعلیبابایی» در کنار مدیر مجموعه و پنج مربی تمام وقت و تعدادی مربی پارهوقت به امر تدریس میپردازند.
وی درباره علت نامگذاری مؤسسه به عنوان «حافظان کلام وحی»، بیان کرد: هنگامی که برای ثبت مؤسسه به اداره ثبت مراجعه کردیم اسمهای مد نظر ما به دلیل تکراری بودن و یا سایر دلایل مورد تأیید قرار نگرفت و در نهایت این اسم مورد قبول واقع شد.
این مؤسسه در سال 1391 موفق به اخذ مجوز برای راهاندازی پیشدبستانی قرآنی از آموزش و پرورش میشود. خردسالان در این مقطع با حفظ سورههای کوچک قرآن در کنار آموزش مفاهیم، شعر و قصص قرآنی آشنا میشوند. همچنین این دورهها ویژه خردسالان چهار تا شش سال است و رویکرد اصلی پیشدبستانی قرآنی مؤسسه حفظ مفهومی است.
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /