Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار است امروز شنبه در اعتراض به تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، مبنی بر تعلیق پارلمان آن هم در آخرین مرحله از برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) ده‌ها تظاهرات در شهر‌های مختلف این کشور برگزار شود.

مخالفان دولت انگلیس این تصمیم جانسون را یک کودتا توصیف کرده و آن را محکوم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از لندن گرفته تا آبردین در اسکاتلند و همچنین شهر‌های بلفاست در ایرلند شمالی و سوانسی در ولز نزدیک به ۳۰ تظاهرات و تجمع اعتراض‌آمیز با شعار «کودتا را متوقف کنید» و «از دموکراسی دفاع کنید»، برنامه‌ریزی شده است. همه این راهپیمایی‌ها و تجمعات به دعوت یک سازمان مخالف با برکسیت موسوم به «اروپای دیگری نیز ممکن است» برگزار خواهد شد.

بزرگترین تظاهرات ضددولتی در انگلیس قرار است اواسط امروز در لندن -پایتخت این کشور- در برابر اقامتگاه نخست‌وزیری در داونینگ استریت برگزار شود.

تصمیم جانسون محافظه کار برای تعلیق پارلمان از دومین هفته سپتامبر تا چهاردهم اکتبر یعنی دو هفته پیش از مهلت برکسیت در ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، موجی از خشم و اعتراض در انگلیس برانگیخته است.

مایکل چسام، از مسئولان برگزار کننده تظاهرات امروز انگلیس، گفت هدف از تظاهرات امروز در انگلیس این است که فشار‌ها بر دولت تشدید و جانسون مجبور شود رویکرد خود را تغییر دهد. او افزود: انتظار داریم که در تظاهرات امروز صد‌ها هزار نفر شرکت کنند.

جنبش مومنتام که در جناح چپ حزب کارگر انگلیس قرار دارد و مهمترین تشکل سیاسی مخالفان دولت بوریس جانسون محسوب می‌شود، از مردم خواسته است در اعتراض به تعلیق پارلمان پل‌ها و خیابان‌ها را ببندند.

مطابق با قانون اساسی انگلیس، نخست وزیر این کشور این اجازه را دارد که پارلمان را به حال تعلیق درآورد البته برای این کار به موافقت ملکه نیاز دارد. نخست وزیر انگلیس معمولا این کار را در فصلی که کنگره احزاب سیاسی این کشور در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، انجام می‌دهد. اما زمانی که جانسون برای تعلیق پارلمان انتخاب کرده و مدت پنج هفته‌ای آن صدای اعتراض مخالفان با برکسیت سخت (خروج انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا) را درآورده است.

در واقع منتقدان و مخالفان بوریس جانسون وی را متهم کرده‌اند که با این کار قصد دارد مانع از مخالفت نمایندگان پارلمان با برکسیت سخت شود. بوریس جانسون در نظر دارد اگر نتواند با اتحادیه اروپا درباره شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به توافق دست یابد، برکسیت سخت را به اجرا گذارد و بدون توافق با بروکسل از اتحادیه اروپا جدا شود. اما بوریس جانسون که اواخر ژوئیه جای ترزا می‌ محافظه‌کار را در عالی‌ترین سمت اجرایی انگلیس بر عهده گرفت، چنین اتهامی را رد و تاکید کرده است می‌خواهد از فرصت تعلیق پارلمان برای آماده شدن هر چه بیشتر و ارائه برنامه سیاست ملی خود را استفاده کند.

روز سه‌شنبه نیز قرار است تظاهرات دیگری در برابر پارلمان انگلیس برگزار شود. سه‌شنبه آغاز از سرگیری فعالیت پارلمان است و پیش‌بینی می‌شود بحث‌های نمایندگان درباره برکسیت با هیاهو و تنش‌های زیادی نیز همراه شود.

اقدام قضایی در اعتراض به تصمیم بوریس جانسون برای تعلیق پارلمان نیز صورت گرفته است و نمایندگان پارلمان انگلیس نیز تلاش خواهند کرد با تصویب قانون مانع از «برکسیت سخت» شوند.

در کنار این اقدامات پیش‌بینی می‌شود طرح استیضاح دولت نیز در دستور کار پارلمان قرار گیرد. دولت جانسون که اکثریتش در مجلس عوام تنها به دو کرسی بند است، وضع خوبی در این رویارویی ندارد.

جانسون روز جمعه به نمایندگان مجلس عوام درباره هر گونه تلاش برای ممانع از برکسیت هشدار داد و تاکید کرد هر گونه کارشکنی و خلل آفرینی در روند اجرای این طرح اعتماد مردم را به سیاستمداران خدشه‌دار خواهد کرد.

هزاران نفر چهارشنبه هفته پیش پس از اعلام تعلیق پارلمان انگلیس به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را به تصمیم بوریس جانسون نشان دهند. (اینجا) توماری بلندبالا نیز که در اعتراض به تعلیق پارلمان انگلیس تهیه شده که تا روز جمعه بیش از یک میلیون و ششصد هزار امضا جمع‌آوری کرده بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انگلیس تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۱۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم/وضعیت خیابان‌های تل آویو و تظاهرات ضددولتی صهیونیست‌ها
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسرائیلی تا مهمات منفجر نشده در غزه
  • دولت انگلیس بخشی از محور نسل‌کشی در غزه است
  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • اعتراض یهودیان آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها | ویدئو
  • تعلیق دانشجویان جورج واشنگتن به دلیل اصرار به حضور در اعتراضات
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  •  بازتاب بین المللی تظاهرات دانشجویان آمریکا