Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهادهای ناظر انتخاباتی در افغانستان با ابراز نگرانی از عدم شفافیت انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کردند که دستگاه‌های ثبت بیومتریک مشکل دارند و بدون آزمایش‌های لازم در حال انتقال به ولایت‌ها هستند. ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، کمیسیون انتخابات روند انتقال محموله‌های انتخاباتی شامل دستگاه‌های بیومتریک به ولایت‌ها را از روز گذشته در حالی آغاز کرده است که نهادهای ناظر انتخاباتی در این کشور از چنین عملکردی انتقاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات افغانستان اظهارداشتند که دستگاه‌های بیومتریک در آزمون ابتدایی کارکرد قانع کننده‌ای نداشتند بنابراین لازم است که پیش از انتقال آنها مورد بررسی قرار گیرند.

«یوسف رشید» رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) به هشت صبح گفت که پس از شناسایی مشکل فنی در دستگاه‌های بیومتریک، شرکت «درمالوگ» آلمانی متعهد شد که آن را رفع کند اما کمیسیون انتخابات فرصت بررسی مجدد این دستگاه‌ها را فراهم نکرده است.

از سوی دیگر، «محمد ناطقی»، عضو کمیته سیاسی احزاب نیز اظهارداشت که تا کنون تغییرات به وجود آمده در نرم‌افزار دستگاه‌های بیومتریک به تایید احزاب سیاسی نرسیده است.

این در حالی است که قانون انتخابات افغانستان استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات ریاست جمهوری یان کشور را وظیفه کمیسیون انتخابات تعیین کرده است.

با این حال، کمیسیون انتخابات افغانستان تنها اعلام کرده است که روند انتقال مواد حساس انتخاباتی به شمول دستگاه‌های بیومتریک از دفتر مرکزی به دفترهای ولایتی این کمیسیون آغاز شده است.

نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان: سازوکاری برای تضمین برگزاری انتخابات شفاف وجود نداردسامانه‌های «بیومتریک» و بی‌تدبیری کمیسیون انتخابات افغانستاناحتمال افزایش تقلب؛ ناتوانی کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان از استخدام ناظران انتخاباتیالجزیره: افزایش حملات طالبان و احتمال توقف انتخابات افغانستان

حبیب‌رحمان ننگ، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات گفته است که روند انتقال این دستگاه‌ها بر اساس توافق سه‌جانبه این کمیسیون با احزاب سیاسی و نماینده شرکت درمالوگ آلمان صورت می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر نرم‌افزار دستگاه‌های انگشت‌نگاری به‌ روز «آپدیت» شده است.

مواد حساس انتخاباتی شامل برگه‌های اخذ رای، رنگ، دستگاه‌های بیومتریک، جدول نتایج آرا، فهرست رای‌دهندگان و برگه‌های شکایت می‌باشند.

 قرار است در انتخابات ششم مهر سالجاری 39 هزار و 544 دستگاه بیومتریک استفاده شود.

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط طالبان اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۳۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، ابوطالب شفقت در مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های راه یافته به دور دوم حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی که امروز ششم اردیبهشت ماه در صدا و سیمای لرستان برگزارشد، گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری یک حماسه دیگر در استان فراهم شده است که امیدواریم با پای کار بودن صدا و سیمای استان و معرفی نامزد‌ها از این شبکه، حضوری پرشورتر از قبل را در انتخابات ٢١ اردیبهشت ماه رقم بزنیم.

وی افزود: در مراسم قرعه کشی امروز، جایگاه نمایندگان در مناظرات و اولویت بندی سوال‌ها از آنها مشخص شد که یقیناً عدالت در مناظرات مهمترین هدف برای انتخاب نماینده اصلح مردم خواهد بود.

استاندار در این مراسم دو پیشنهاد ویژه هم داشت؛ راه اندازی شبکه ملی روستا و اینکه نامزد‌ها و منتخبان مجلس دوازدهم می‌توانند پیشنهادات خود را برای آبادانی استان ارائه کنند.

مدیرکل صدا و سیمای لرستان هم در این مراسم از آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اوایل هفته آینده در استان خبرداد.

علیرضا شیروی افزود: در دور اول انتخابات از ۲۰۰ کانال انتخاباتی کشور، هفت کانال سهم لرستان بود.

وی اظهارداشت: در دور اول انتخابات در هفت حوزه انتخابیه در مجموع ۴۷ مناظره به مدت سه هزار و ۳۰۰ دقیقه پخش شد.

به گفته مدیرکل صدا و سیمای استان لرستان، در دور دوم نیز به هر نامزد یک فرصت ۲۰ دقیقه‌ای برای ارائه برنامه و دیدگاه‌ها داده خواهد شد و سه مناظره ۶۰ دقیقه‌ای نیز بین نامزد‌های این دوره برگزار که اوایل هفته آینده ضبط آنها آغاز می‌شود.

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ماه در حوزه خرم آباد و چگنی برگزار خواهد شد.

وی سی مراسم ضمیمه می شود...

دیگر خبرها

  • متعهد به برق رسانی یکسان در افغانستان هستیم
  • ضبط مناظرات انتخاباتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در شهرستان کرمانشاه
  • مسدود شدن راه های مواصلاتی در ۴ ولایت افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • استقرار شعب ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم
  • مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • توزیع بیش از ۲۶ هزار پاسپورت در پکتیا