Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@00:41:35 GMT

۱۱ مجلس تعزیه ‌دهه نخست محرم در شیراز برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۳۷۳۷

۱۱ مجلس تعزیه ‌دهه نخست محرم در شیراز برگزار می‌شود

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس گفت: از ابتدای محرم برنامه تعزیه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه مقابل آرامگاه سعدی توسط کانون تخصصی تعزیه برگزار می‌شود. ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ایرانیان به واسطه تمدن دیرپای خود هر رویداد و برشی از تاریخ را به فرهنگ و هنری اصیل گره می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوگواری اباعبدالله(ع) یکی از رویدادهایی است که با آداب و رسوم خاص در هر نقطه از کشور و استان فارس گره خورده است و در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان فارس در سوگ امام حسین (ع) آداب و رسوم زیبا و معناداری اجرا می‌شود. 

هنری که در تمام نقاط ایران گستره پیدا کرده و مورد استقبال سازمان جهانی میراث فرهنگی نیز قرار گرفته و ثبت جهانی شد، تعزیه است. هنر تعزیه جزئی از هنر نمایشی است که استانداردهای نمایشی، دیالوگ‌ها، صحنه‌سازی‌ها، لباس، بازی و موسیقی را دارد.

هنر نمایشی تعزیه به استناد کتب  تاریخی در محرم 1172 هجری قمری که کریم خان زند به شیراز می‌آید در باغ دلگشای شیراز برای کریم خان اجرا می‌شود که ثبت تاریخی شده و البته این نخستین ثبت است.

به گفته فعالان و پژوهشگران گردشگری شیرازی‌ها به طور قطع از قدیم این هنر را داشته‌اند و برای آمدن کریم خان آن را اجرا کرده‌اند. قبل از آن  هم هنری به نام شبیه‌گردانی در شیراز بوده  که با رعایت صحنه‌سازی، لباس و سوگ بدون استفاده از دیالوگ  و بدون کلام عزادارای می‌کردند اما در هنر نمایشی و تعزیه،  ادبیات و دیالوگ  ورود کرد.

شیراز نیازمند تماشاخانه هنرهای آئینی و تعزیه استاختتامیه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار کرمان به روایت تصویرمودبیان: تعزیه دراماتیک‌ترین هنر نمایشی در ایران است

امروزه این تعزیه در نقاط مختلف استان فارس اجرا می‌شود که تعزیه‌خوانی در برخی نقاط به ثبت رسیده از جمله می‌توان به تعزیه‌خوانی شیراز، سروستان، کازرون، خرمبید، مرودشت و صحرارود فسا اشاره کرد که تعزیه صحرارود بزرگترین تعزیه میدانی کشور است.

اجرای 11 شب تعزیه در دهه اول محرم 

عبدالصمد فهندژ سعدی، رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به بیان برنامه‌های این کانون در ماه محرم پرداخت و اظهار داشت: از ابتدای محرم برنامه تعزیه هر شب ساعت 20:30 دقیقه مقابل آرامگاه سعدی توسط کانون تخصصی تعزیه برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به برنامه‌های 11 شب برگزاری تعزیه گفت: امشب ساعت 20:30 تعزیه طفلان حضرت زینب (ع)، فرداشب تعزیه طفلان حضرت مسلم (ع) و روز دوشنبه مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود. 

رئیس کانون تخصصی تعزیه استان فارس افزود: روز سه‌شنبه مجلس تعزیه  حربن‌یزید ریاحی، روز چهارشنبه تعزیه عابس و شوذب، روز پنج‌شنبه تعزیه حضرت علی اصغر (ع)، روز جمعه مجلس حضرت قاسم و روز شنبه  مجلس حضرت علی اکبر(ع) برگزار می‌شود. 

فهندژ سعدی  با اشاره به دیگر برنامه تعزیه در این شب‌ها بیان کرد: روز یکشنبه تعزیه حضرت عباس (ع)، دوشنبه مجلس حضرت زهرا (س) و سه‌شنبه مجلس شهادت امام حسین (ع) و غارت و آتش زدن خیمه‌ها و ورود به قتلگاه برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/ش

R41382/P/S6,61/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۳۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

معاون آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از برگزاری جشن تکلیف ۴ هزار نفری دخترانه در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) هم‌زمان با آغاز دهه کرامت و روز دختر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن عرفاتی معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت که امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار داشت: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مانند سال گذشته بزرگ‌ترین اجتماع دختران و جشن تکلیف 4 هزار نفری را در حرم مطهر برگزار خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه به فرموده مقام معظم رهبری حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) قبله تهران است گفت: تمام تلاش ما این است که در دهه کرامت فعالیت‌های فرهنگی با محوریت این آستان مقدس برگزار شود.

 معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: در دومین پنج‌شنبه دهه کرامت تجمع خادم‌یاران رضوی استان تهران و خادمان سایر اعتاب مقدس ایران را در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار خواهیم کرد تا بوی حرم‌های اهل‌بیت (ع) در تهران طنین‌انداز شود.

 وی عنوان کرد: همچنین جشن دختران و مادران در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با محوریت اهمیت نقش مادر در خانواده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • شرایط لیگ‌های والیبال کانون‌های رده سنی دختر کشور اعلام شد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)