Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهانشاهی گفت: مخالف ورود نخبگان به دستگاه‌های اجرایی هستیم و معتقدیم نخبگان باید کارآفرین باشند تا سیستم موجود کسب‌وکار را تغییر دهند، همچنین در برخی مواقع می‌توان از مشورت نخبگان بهره برد که متولی ایجاد این بستر بنیاد ملی نخبگان است.

«محسن جهانشاهی» امروز(9شهریورماه) در گفتگو با خبرنگار شبستان در ساری اظهار کرد: بنیاد نخبگان مازندران به‌عنوان یک بنیاد ملی و راهبردی وظیفه‌ تحت پوشش قرار دادن جامعه هدف خود از شرق تا غرب استان (گلوگاه تا رامسر) را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان مازندران بابیان اینکه جامعه‌ آماری این بنیاد دامنه‌ای وسیع را شامل می‌شود، افزود: بنیاد ملی نخبگان به جهت نبود محدودیت سنی، جامعه‌ گسترده‌ای از دبستان تا کهنسال را تحت پوشش خود قرار دارد.

 

 وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان مازندران تاکنون توانسته 2 هزار و 500 نخبه دانشگاهی را در سراسر استان شناسایی و تحت پوشش بسته‌های حمایتی خود قرار دهد، گفت: حضور یک هزار عضو هیئت‌علمی نخبه و نخبه پرور در مازندران آمار فاخری برای بنیاد ملی نخبگان استان در سطح کشور به شمار می‌رود که باید از این ظرفیت در جهت توسعه و آبادانی استان استفاده کرد.

 

 جهانشاهی بیان کرد: وقتی سخن از جامعه‌ نخبگی به میان می‌آید منظور تنها نخبگان دانشگاهی و رتبه‌های زیر ۱۰۰ کنکور نیست بلکه این طیف از افراد تنها جامعه‌ کوچکی از جامعه هدف تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان را شامل می‌شوند.

 

 وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان زیرمجموعه‌ی ریاست جمهوری است و رئیس آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، اما بنیادی مستقل از معاونت علمی است و تنها متولی حوزه نخبگانی در کشور است، افزود: وظیفه‌ بنیاد ملی نخبگان تعامل مطلوب و حمایت از انجمن‌ها و سمن‌هایی است که در حوزه نخبگانی در حال فعالیت هستند.

 

 رئیس بنیاد ملی نخبگان مازندران با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و تمامی جامعه‌ هدف این تشکیلات متشکل از نخبگان و فرهیختگان جامعه تحت پوشش این بنیاد قرار دارند که به‌تناسب دارا بودن شرایط لازم از بسته‌های حمایتی این بنیاد بهره‌مند ‌می‌شوند، افزود: دانشجویان مستعد در صورت دارا بودن شرایط و پارامترهای لازم می‌توانند از این تسهیلات مالی بلاعوض بهره‌مند شوند به‌نحوی ‌که یک دانشجوی کارشناسی می‌تواند در طول یک سال تحصیلی به طرق مختلف ۴۱ میلیون تومان تسهیلات نقدی و غیر نقدی از بنیاد ملی نخبگان دریافت نمایند که این تسهیلات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به ۵۷ و ۱۳۵ میلیون تومان می‌رسد.

 

 جهانشاهی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان مازندران از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در استان آغاز نموده است، گفت: در این مدت نسبتاً کوتاه بنیاد ملی نخبگان مازندران توانسته رتبه‌های فاخری را از آن خود نماید که نشان از ظرفیت بالای این استان در حوزه نخبگانی دارد.

 

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان در مازندران از روزهای آغازین فعالیت در استان، مجری ۸ برنامه‌ مصوب بود که این آمار در سال گذشته به ۶۹ برنامه رسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بنیاد ملی نخبگان مازندران مجری ۷۸ برنامه مصوب از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد که این آمار نسبت به سال گذشته رشد مطلوبی داشته است.

 

جهانشاهی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین سطوح اختراعات در کشور سطح ۲ اختراعات است که بر اساس آخرین آمار بنیاد ملی نخبگان کشور مازندران با دارا بودن ۱۵ مخترع در این سطح بعد از استان تهران در رتبه دوم کشور قرار دارد.

 

وی درخصوص مهاجرت نخبگان از مازندران به سایر استان‌ها گفت: در سال‌های اخیر تمام تلاش مجموعه‌ بنیاد ملی نخبگان مازندران در جهت جلوگیری از مهاجرت نخبگان و فارغ‌التحصیلان استان بوده است ولی بضاعت این بنیاد در شرایط موجود، بسیار ناچیز و محدود است.

 

جهانشاهی ادامه داد: در زمینه‌ جلوگیری از مهاجرت نخبگان تمامی دستگاه‌های اجرایی در حوزه رونق اقتصادی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که نخبگان و فارغ‌التحصیلان استان فضایی برای ماندگاری و شکوفایی استعداد خود داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۷ هزار دانشجو مشغول به تحصیل می‌باشند که این آمار در مقایسه با بسیاری از استان‌های طراز اول و کلان‌شهرهای کشور بالاتر است، تصریح کرد: رتبه‌های زیر ۱۰۰ در رشته‌های علوم تجربی و علوم انسانی و رتبه‌های زیر ۱۵۰ در رشته‌ ریاضی فیزیک در سال اول به‌صورت اتوماتیک تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند ولی در سال‌های بعد مورد ارزیابی قرارگرفته و در خصوص آن‌ها تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

 

جهانشاهی با تاکید براینکه از تمام توانمان در راستای رسوخ نخبگان به بدنه‌ جامعه استفاده می‌کنیم که یقیناً قدرت نفوذ ما نسبت به مقاومت‌های موجود اثرگذاری بالایی ندارد، افزود: از زمان حضورم در بنیاد ملی نخبگان در تمامی جلسات شورای اداری و جلسات توسعه مدیریت استان شرکت کرده‌ام چون معتقدم نباید صندلی دانشگاهیان و نخبگان در این جلسات خالی باشد؛ باید مطالبه گر خواسته‌های به‌حق جوانان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باشیم و صدای این قشر از جامعه را به گوش مسئولین و متولیان امر برسانیم.

 

 وی تصریح کرد: در زمان تصدی مهندس اسلامی  استاندارسابق مازندران اتاق فکر توسعه و تعالی استان به دبیری بنیاد ملی نخبگان استان آغاز به کارکرد، بعد از شروع به کار احمد حسین زادگان به‌عنوان نماینده عالی دولت در مازندران این تشکل به ستاد توسعه و تعالی استان تغییر نام داد ولی متأسفانه در دوره جدید بعد از تشکیل دو جلسه فعالیت آن متوقف شد.

 

جهانشاهی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان مازندران درراه اندازی اتاق فکر توسعه و تعالی استان که متشکل از ۱۰ کارگروه تخصصی در حوزه‌های مختلف جهت تدوین بسته‌های چاره‌اندیشی بود نقش مؤثر و بسزایی ایفا نمود و توانست چندین بسته چاره‌اندیشی را تدوین و جهت بهره‌برداری‌های لازم در اختیار استانداری مازندران قرار دهد، ابراز امیدواری کرد: دستگاه‌های اجرایی بتوانند مجری خوبی برای این طرح‌ها که حاصل نشست‌های تخصصی نخبگان و فرهیختگان استان است باشند.

 

وی از ارائه طرح به‌کارگیری مشاوران نخبه در دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: متأسفانه تابه‌حال هیچ دستگاهی نسبت به اجرای این طرح واکنشی از خود نشان نداده است.

 

جهانشاهی بیان کرد: مخالف ورود نخبگان به دستگاه‌های اجرایی هستیم زیرا معتقدیم نخبگان باید کارآفرین باشند و سیستم موجود کسب‌وکار را تغییر دهند، ولی در برخی مواقع می‌توان از مشورت نخبگان بهره برد و اگر قرار است فضایی این‌گونه ایجاد شود متولی ایجاد این بستر بنیاد ملی نخبگان است.

 

 وی بابیان اینکه برخی با سوءاستفاده از کلمه مهاجرت نخبگان درصدد سیاه نمایی وضعیت موجود کشور هستند، افزود: در ابتدای انقلاب ۲۷۰ هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل بودند که از این تعداد ۱۷۰ هزار دانشجو در داخل و ۱۰۰ هزار دانشجو برای ادامه تحصیل به خارج کشور مهاجرت کردند؛ این در حالی است که هم‌اکنون چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند و تنها ۴۸ هزار نفر از آنان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور عزیمت نموده‌اند یعنی تنها یک درصد کل دانشجویان کشور، بااین‌وجود برخی از مغرضین نظام با اعلام آمارهای نادرست به دنبال سیاه نمایی وضعیت موجود هستند.

 

رئیس بنیاد نخبگان مازندران خواستار بسترسازی مناسب جهت بازگشت فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاه‌های برون‌مرزی به کشور شد و افزود: در سه ماه نخست سال جاری شاهد بازگشت ۱۴۰ فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر دنیا به کشور بودیم و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این تعداد به یک هزار نفر برسد که ۱۵ درصد از این افراد فارغ‌التحصیلان ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هستند.

 

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت خطبه نماز جمعه نماز جمعه خبرگزاری شبستان شبستان یزد شیراز محرم خطبه های نماز جمعه ماه محرم پیرغلامان حسینی توسعه و آبادانی مهاجرت نخبگان اختراعات اتاق فکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۴۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در یک منطقه‌ای که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.

محمدعلی زلفی گل در بدو ورود به یاسوج در جمع خبرنگاران در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه افزود: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند می‌ستایم از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.
وی اظهارکرد: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود، موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم.
زلفی گل تصریح کرد: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه ها معرفی می شوند.
وی ادامه داد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه های کنکور بورسیه می شوند بخصوص المپیادی ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می شوند.
وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است.
زلفی گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه‌ های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند.
وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحدهای صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.
وزیرعلوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دوبار کنکور برگزار می شود الحمدالله روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور پنج زیر نظام مختلف بودیم.
زلفی گل افزود: در یک منطقه ای که بدلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.
به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیئت مرتبط خود معرفی می شوند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • وزیر علوم: کنکور در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • خبر خوش وزیر علوم برای نخبگان
  • کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اما... |‌ کنکور در این منطقه سیل‌زده تکرار می‌شود؟
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل