هیأتهای عزاداری محرم از ظروف تجزیهپذیر استفاده کنند
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۴۳۱۶
به گزارش ایرنا، حال و هوای ایام محرم عطر و بوی خاص خود را دارد که در بخشی از آن نیز مردم در هیأت های عزاداری با صمیمیت و اخلاص در توزیع غذاهای نذری و آب، چای و شربت به یکدیگر کمک می کنند اما بهتر است هیات های عزاداری، تکایا، حسینیه ها و مساجد در ایام محرم و صفر به حفظ سلامت عزاداران حسینی و محیط زیست توجه ویژه ای داشته باشند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ایام محرم عشق و ارادت خود را به مولای خود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طرق مختلف به نمایش می گذارند.
این ایام حجم نذورات بسیار زیاد بوده و نیاز است افراد اطلاعاتی در خصوص استفاده از ظرف مناسب برای توزیع آن ها داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در این باره گفت: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیاتها و تکایای مذهبی در این استان و به طور کلی در کشور توزیع میشوند .
محسن جعفری نژاد افزود: تماس این ظروف با غذای گرم، چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می کند که تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان محسوب می شود.
وی بیان کرد: مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد اختلال های در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغییر در عملکرد هورمونی آن می شود و این اختلال های هورمونی می تواند در ابتلای ما به چاقی و اضافه وزن نقش بسزایی داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بر سرطان زا بودن ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی های داغ و غذای چرب تاکید کرد.
جعفری نژاد از مردم استان خواست که تا حد امکان برای توزیع نوشیدنی های گرم مانند شیر و چای از لیوان های کاغذی (سلولزی) استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن است.
جعفری نژاد: سازگاری با طبیعت، تجزیه پذیری در خاک حداکثر پس از ۶ ماه از جمله مزایای استفاده از ظروف گیاهی است که می تواند جایگزینی مناسب برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف محسوب شود.
وی از فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با انجام کار فرهنگی برای حذف این ظروف در میان خانواده ها و عزاداران و جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست استان تلاش کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای فرهنگ سازی در این زمینه ها ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود داشته باشند.
وی به شهروندان و عزاداران توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند .
جعفری نژاد از مسئولان هیات ها و تکایا نیز خواست در جمع آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند وبا توجه به افزایش حجم آب گرفتگی معابر به دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.
۹۸۶۸/۶۱۱۰
منبع: ایرنا
کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد هیأت عزاداری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۴۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ردهبندی مناطق حفاظتی محیطزیست
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسألە حفاظت ازمحیطزیست در ایران مانند آن چه در اندیشە فلسفی سایر نقاط جهان نیز مشابه آن روی داده است، در پارادایم طبیعتگرایی ظهور یافت.
نرگس آذری (دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی) در مقالهای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعهشناسی ایرانی» به این موضوع اشاره میکند که اهمیت به محیطزیست به مثابۀ نوعی بینش در مقابل انسانمحوری فزاینده عصر توسعه و مدرنیسم قد علم کرده است و رویکرد طبیعتمحورانهای را شکل داده که در آن محیطزیست نیازمند توجه و مراقبت فوری است.
* محیطزیست و مناطق حفاظت شده
به زعم این پژوهشگر حفاظت از محیطزیست نیازمند تعریف محیطزیست در تقابل با فعالیتهای انسانی دانسته شده است و از همینجا مرزهای محیطزیست در آن چه اکنون به عنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده میشناسیم پدید آمد. شکلگیری این مرزها به زمان تصویب قانون شکار به عنوان اولین قانون محیطزیستی کشور و ایجاد مناطق ممنوعه در سال ۱۳۴۲ برمیگردد.
او در ادامه مینویسد در آن زمان با توجه به وسعت کشور و بودجههای محدودی که در اختیار شورای شکار قرار میگرفت، تشخیص داده شد اگر عمده منابع اعتباری به مناطقی تخصیص داده شود که به لحاظ بومشناختی اهمیت ویژهای دارند، موجب موفقیت بیشتر در حفاظت از آن مناطق خواهد شد. بنابراین نواحی حفاظتی که بعداً مناطق حفاظت شده نامیده شد به وجود آمد. در این مناطق شکار ممنوع بود مگر آنکه مجوز لازم از شورای شکار گرفته شود.
* ردهبندی مناطق حفاظتی محیطزیست
آذری مینویسد مراتع و جنگلهای واقع در مناطق حفاظت شده تابع محدودیتهایی بود که از سوی شورای شکار و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی اعلام شده بود و با تصویب قانون شکار و صید در سال ۱۳۴۶ و تأسیس سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مفاهیم پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده به روشنی تعریف گردید.
آذری در ادامه توضیح میدهد که تا قبل از تأسیس سازمان حفاظت محیطزیست در سال ۱۳۵۰، حدود ۶ پارک ملی و ۳۵ منطقۀ حفاظت شده شکل گرفت. بدین ترتیب حدود هفتاد سال پیش، ترسیم این مرزها با انگیزه ایجاد امکان حفاظت با توجه به محدودیتهای موجود، محیطزیست مورد حمایت و حفاظت را به نام محیطزیست معرفی کرد و چهار طبقە حفاظتی با نامهای پارکهای ملی، پناهگاههای حیاتوحش، مناطق حفاظتشده و آثار طبیعی ملی تعریف و ردهبندی شد.
* جهان مدرن و محیطزیست
این پژوهشگر در ادامه مینویسد در کشور تمام تلاش براین بود که مناطق حفاظت شده با ملاکهای جهانی و حتی نامهای رایج منطبق شود که در ایران آنها با نام مناطق چهارگانۀ محیطزیست شهرت دارند. اما این مرزها هرگز نیازی به انطباق با زیستبوم تاریخی جامعۀ پیرامونی در خود ندیدهاند؛ اگرچه این ظهور صنایع و شهرهای مدرن و نیازهای فزایندهاش بود که محیطزیست را متأثر میساخت.
این نویسنده در جمعبندی این پژوهش به این موضوع اشاره میکند که آنچه در تعیین مناطق چهارگانه، به عنوان تهدید نهایی معرفی و توسط مرزها تهدید شد عمدتاً فعالیتهای جامعۀ روستایی بود. جامعهای که به واسطۀ همین اعلان جنگ، خود را برای گسترش مرزهای جغرافیایی و مرزهای بهرهبرداریاش حریصتر کرد، جدالی که تاکنون برای تعیین حدود مرزها از دوسوی این جبههها ادامه دارد. موقعیتی که در میانه نبرد قانون و منافع نابودی محیطزیست در همە ابعاد و شاخصهایش را هدف گرفته است.
انتهای پیام/