Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:47:45 GMT

نشست مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سیاسی برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۶۰۵۶

نشست مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سیاسی برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه روان شناسی و علوم تربیتی خانه اندیشمندان علوم انسانی و همکاری انجمن روان‌شناسی ایران نشست مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سیاسی؛ با نگاهی به کتاب روان شناسی سیاسی با ترجمه محمدرضا جلالی برگزار می‌شود.

این نشست با حضور مترجم، حسن عشایری و شیوا دولت آبادی چهارشنبه ۱۳ شهریورماه از ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات الهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب «روان‌شناسی سیاسی» تألیف جان تی. جاست و جیم سیدانیوس با ترجمه محمدرضا جلالی و محمد سعدی در ۲۴ فصل از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.

فصل‌های این کتاب که به‌وسیلۀ متفکران برجسته در حوزه‌های سیاست و روان‌شناسی اجتماعی نوشته شده‌اند، دربرگیرندۀ تاریخ روان‌شناسی سیاسی، شخصیت رهبران سیاسی و پیروان، رسانه‌های جمعی و ادراک نامزدها، ایدئولوژی و افکار عمومی، چالش‌های تصمیم‌گیری، پیش‌داوری، تنوع و تعارض اجتماعی، و خشونت و تغییر سیاسی است.

در این کتاب، نظریه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، به‌نحوی موجز مورد اشاره قرار گرفته و از میان گرایش‌های روان‌شناختی، مبحث «شخصیت»، توجه بیشتری را به خود معطوف ساخته است. در جای‌جای این کتاب شخصیت‌های سیاسی همراه با مباحثی نظیر نگرش‌ها و ایدئولوژی‌های سیاسی، رفتار انتخاباتی، خشونت و سلطۀ اجتماعی و سیاسی و فرایندها و تعارض‌های میان‌فردی و میان‌گروهی سیاسی، انگیزش و یادگیری و احساس و ادراک سیاسی مورد بحث نقادانه قرار گرفته‌اند.

مترجم کتاب «روان‌شناسی سیاسی» تأکید می‌کند که محرک اولیۀ نگاش این کتاب، کتاب معروف «شخصیت اقتدارگرا» ی آدورنو و همکاران است که بازنماگر تفکر تلفیقی مارکسیستی و فرویدی فعالان نحلۀ فرانکفورت یعنی همان دغدغه‌های معطوف به اقتدارگرایی، فاشیسم و تحلیل روان‌شناختی فراشده‌ای خشونتی است.

جلالی در مقدمه مبسوطی که بر این کتاب نوشته یادآور می‌شود که هر فصل، مقاله‌ای کاملاً تخصصی است که متناسب با حیطه‌های موضوعی مرتبط مختلف از سوی متخصصانِ پژوهشگر و صاحب‌نظر آن موضوع نگاشته شده است. رویکرد غالب فصل‌ها پژوهشی است و به کتاب ساختار و قالبی پژوهشی می‌دهد. طرح مباحث که بسط بسیار نیز دارند درجهت این سازمان و رویکرد پژوهشی به رشتۀ تحریر درآمده است؛ درعین‌حال که قدرت نظری مؤلفان و فهم و دریافت عمیق آنان از دانش سیاسی و اجتماعی و فلسفی و حتی روان‌شناسی، به‌جز استثنائاتی، غیرقابل‌کتمان است. همین دو ویژگی برجستۀ پژوهشی و نظری همراه با بکر و بدیع بودن مضامین و تازگی پردازش آن‌ها، کتاب را به اثری ارزشمند برای عالمان سیاسی و اجتماعی و روان‌شناسی و به‌ویژه به‌دلیل پرداخت‌های نومایۀ وسیع پژوهشی، به کتابی درسی برای مخاطبان دانشجو و انگیزه‌مند پژوهش در این زمینۀ میان‌رشته‌ای تبدیل کرده است.

شخصیت و سیاست، بررسی تجربی پیامدهای «تأثیرگذار» برنامه‌های خبری تلویزیون، مقایسۀ تحلیل‌های عقلانی و روان‌شناختی انتخاب سیاسی، نقش کلیشه‌سازی در توجیه سیستم و ایجاد هشیاری کاذب، سازمان اجتماعی برای تولید و شکل‌گیری شرارت، روان‌شناسی تروریسم سیاسی، و تحلیل هویت جمعی سیاسی‌شده از دیدگاه روان‌شناسی اجتماعی

عناوین برخی از فصل‌های کتاب «روان‌شناسی سیاسی» است. این کتاب همچنین یک تکمله با عنوان «چگونه یک مقالۀ پژوهشی در روان‌شناسی اجتماعی را بخوانیم» و نمایه دارد.

کتاب «روان‌شناسی سیاسی» در ۱۰۰۴ صفحه و با قیمت ۷۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

کد خبر 4707007

منبع: مهر

کلیدواژه: روانشناسی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات خانه اندیشمندان علوم انسانی عید غدیر خم کنفرانس بین المللی فعالیت های قرآنی فلسفه معرفی کتاب علوم انسانی اسلامی مباهله ماه محرم امام علی ع ابن سینا سازمان تبلیغات اسلامی گفتگوی ادیان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت الله جوادی آملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۶۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود

سخنگوی شورای ائتلاف گفت: امروز شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب نشستی را با منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌کند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اعلام نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت ائتلاف گفت: این نشست امروز (۳شنبه) برگزارمی شود.

رسولی گفت: این روز‌ها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزارمی شود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم رابه جهت همدلی و همفکری برگزارمی کند وامیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خودرابه خوبی ایفا کند.

رسولی درپایان با اشاره به برخی تخریب‌ها گفت: برخی روشی جزبی اخلاقی وتخریب ندارند، بی محلی سیاست ما به این قلیل افراداست. مسئله ما مردم وکشورست وبا عنایت به رهنمود‌های رهبرانقلاب درباب وحدت وپرهیزاز مجادلات بیهوده سیاسی ازآن‌ها ورفتارشان عبورمی کنیم.

دیگر خبرها

  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • اجرای ۶۴ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی شهرستان زهک
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود