Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار کار تک رقمی شدن نرخ بیکاری طی دو ماه آینده را نا ممکن خواند و گفت:کشور ما برنامه‌محور نیست و به همین خاطر وقتی دولت یا مجلس عوض می‌شود، گروه‌های که مسئولیت را برعهده می‌گیرند به برنامه‌های قبلی بی اعتنایی می کنند. ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد امامی امین،معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با اشاره به افتتاح 34 پروژه اقتصادی و تولیدی در سطح استان تهران با اعتباری معادل1250 میلیارد تومان و ایجاد ظرفیت اشتغالی مناسب از تک رقمی شدن نرخ بیکاری ظرف دو ماه آینده خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار در واکنش به  صحبت‌های معاون استاندار تهران گفت: اینگونه صحبت‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، چراکه مطرح کردن اینگونه مسائل تخصصی و اساسی در حوزه اقتصاد به سادگی نیست و نمی‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت بتوان تحول‌های بسیار بزرگی را ایجاد کرد. شاخص‌های کلان اقتصادی مانند نرخ بیکاری، نرخ اشتغال و رشد اقتصادی نمی‌تواند در کوتاه‌مدت آنقدر تغییر پیدا کند و به سمت معنا‌دار بودن حرکت کند. ما نباید اینگونه مسائل را جدی تلقی کنیم. شرایط اقتصادی در حال حاضر خاص بوده و امکان اینکه در کوتاه‌مدت تا به این اندازه تحول‌های بسیار اساسی داشته باشیم که بتواند باعث تغییرات گسترده برای شاخص‌ها شود، وجود ندارد، حداقل اکنون این پتانسیل در کشور دیده نمی‌شود. البته باید اشاره کرد که می‌توان اقداماتی را انجام داد که قطعا تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد. اما اینکه ما در کوتاه‌مدت بتوانیم تغییرات معناداری را داشته باشم دور از واقعیت است.

وی به رویکرد اشتباه توزیع منابع اشاره کرد و دراین‌باره گفت: از گذشته رویکردهای توسعه، محل اختلاف بوده و هنوز هم به یک جمع‌بندی اساسی نرسیده است. اینکه توزیع منابع در کشور به چه شکل صورت بگیرد، با روش‌های مختلف در دولت‌های مختلف بررسی شده است. در دو دهه گذشته تاثیرات اساسی را در رویکردهای اجرایی برای توزیع منابع در کشور شاهد بودیم. روندی که دولت نهم و دهم اجرا می‌کرد تقسیم بودجه کشور و توزیع منابع به صورت استانی و شهری در کشور بوده است، در عین حال برخی از مناطق محروم امکانات و تسهیلاتی را به دست آوردند که باعث مشکلات اساسی در کشور برای توسعه اقتصادی شدند. به هرحال روش یک روشی بود که با سماجت در کشور اجرا می‌شد و مسئولان دولتی و اجرایی کشور هر ماه و هر هفته به شهرهای مختلف سفر می‌کردند و از بودجه کشور منابعی را برای شهرها در نظر می‌گرفتند و عملا این کار را به صورت مستقیم اجرا می‌کردند.

حاج‌اسماعیلی افزود: این روش در دولت نهم و دهم اجرا شد و کاملا مورد نقض گروه‌هایی است که اکنون دولت را در دست دارند. من معتقدم که ما هنوز به هماهنگی و انسجام لازم برای توزیع منابع و توسعه کشور نرسیده‌ایم و همین باعث شده است که توازن جمعیتی در کشور دچار مشکل اساسی شود.

 کارشناس بازار کار  فضای کار کشور را نیازمند طرح‌های ملی دانست و گفت: وضعیت مشابه‌ای را در روستاها شاهد بودیم و باعث شد که آنجا خالی از سکنه شود پس این ماجرا منابع عظیمی را در همین روستاها از دست داده‌ایم که به اقتصاد کشور آسیب زد. همین رویکردهای سیاسی است که در دولت‌ها شکل می‌گیرد بدون اینکه کار کارشناسانه لازم بر روی آنها صورت بگیرد. ما برای اینکه تصمیمات کلان در اقتصاد کشور را اجرایی کنیم نیازمند طرح‌ها و برنامه‌های ملی هستیم. این طرح‌ها باید با همکاری همه ارکان کشور و در عین حال اساتید دانشگاه و دانشمندان تهیه شود تا کمترین آسیب به کشور وارد شود و ما بتوانیم استفاده بهینه و بهره‌وری بالا از امکانات کشور را داشته باشیم.

حاج‌اسماعیلی ادامه داد: کشور ما متأسفانه برنامه‌محور نیست و به همین خاطر وقتی دولت و یا مجلس عوض می‌شود گروه‌های که مسئولیت را برعهده می‌گیرند به برنامه‌های که زمان اجرایی شدن آنها فرا رسیده است بی‌اعتنایی می‌کنند. این مسئله موجب آسیب رسیدن به کشور می‌شود. بنابراین یکی از راهکارهای اساسی این است که کشور به برنامه متکی شود. البته باید اشاره کنم که لازم است به برنامه‌های اتکا پیدا کرد که با رویکردهای ملی تهیه می‌شود و همه ارکان کشور باید از آن پشتیبانی کنند و این رویکردها باید به دور از رویکردهای سیاسی و جناحی باشد و بیشتر جنبه‌های ملی را در کشور مد نظر قرار دهد. تا زمانی که ما این حرکت را در کشور اصلاح نکنیم اقتصاد کشور با ضعف‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه های بی سیاست مشکل ایجاد می کندگفت: اولین مشکلی که در کشور ایجاد می‌شود این است که سرمایه‌ها و منابع کشور هدر می‌رود، علاوه بر آن تبعات اجتماعی و جمعیتی هم قطعا به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال همین شرایطی که مهاجرت‌ها از شهرهای کوچک به شهرهای کلان انجام شده است. مخصوصاً بحث پایتخت که دچار مشکل جمعیتی شده است و باعث شده بخشی از منابع را برای توسعه کشور هزینه کرد که همین مسئله آسیب‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

R1012189/P/S7,82/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۷۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در کنار برنامه‌های زودگذر و کوتاه مدت برنامه بلندمدت و اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است و امیدواریم با این روند شاهد کاهش فرایند زباله‌سوزی در کشور باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در پنجاهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو در این کارگروه برگزار شد، اظهار کرد: آیندگان از ما در خصوص آتش زدن سرمایه‌ها خرده خواهند گرفت و باید با تفکیک زباله از مبدا به سمت کاهش زباله سوزی حرکت کنیم.

وی افزود: لازم است همه ما مکلف باشیم در کنار برنامه‌های زودگذر و کوتاه مدت برنامه بلندمدت اصلی ما تفکیک زباله از مبدا باشد که در صورت فرهنگ‌سازی اثر ماندگاری هم برای کشور دارد، گزارش‌های ارائه شده از سوی استان‌های ایلام و گیلان امیدوار کننده است و این استان‌ها می‌توانند الگوی مطلوبی برای کشور باشند، همچنین سایر استان‌ها هم باید از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی استفاده لازم را ببرند تا مردم با روحیه‌ای شاد توانایی مشارکت در تمام زیرساخت‌ها را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: گزارش‌ها نشان‌دهنده این است که دولت به صورت اصولی و میدانی به این حوزه ورود پیدا کرده و در حوزه اقتصاد و محیط زیست یکی از میثاق‌های ملی دولت کنترل تراز آلاینده محیط زیستی و حرکت آن به سمت شیب منفی است.

سلاجقه در خصوص لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در بحث مدیریت پسماند، گفت: ما در حوزه فنی، اقتصادی، محیط‌زیستی و پیوست‌های فرهنگی از ظرفیت‌های دانش بنیان کشور در تمام سطوح حمایت و استفاده می‌کنیم و از آنجا که ظرفیت و توانایی جوان‌ها در تمام زمینه‌ها نمایانگر است انتظار می‌رود وارد میدان شده و در صورت نبود یک فناوری به تعقیب، بررسی و ایجاد آن بپردازند.

وی با اشاره به معذوریت و محدودیت‌های موجود در کشور یادآور شد: لازم است با تدبیر در خصوص مؤلفه‌های موجود در حوزه محیط زیست و اقتصاد با انتخاب بهترین گزینه به انجام کار پرداخته شود تا با انجام تکلیف برای کشور پاسخگوی مردم باشیم.

کد خبر 750043

دیگر خبرها

  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور