Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@23:25:34 GMT

آمادگی برای اسکار با شکست حریفان تمرینی

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۸۱۵۰

آمادگی برای اسکار با شکست حریفان تمرینی

«در جستجوی فریده» که انتخابش به نمایندگی ایران در اسکار هنوز نقل محافل سینمایی است، به تازگی به عنوان بهترین مستند جشنواره فیلم «زنان هرات» برگزیده شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،‌ با گذشت بیش از یک هفته از اعلام فیلم «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار 2020،  هنوز حرف و حدیث هایی درباره این انتخاب، از گوشه و کنار شنیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مستندی به کارگردانی «کوروش عطایی» و «آزاده موسوی» که به ماجرای دختری ایرانی الاصل و ساکن اروپا می پردازد که حضانت او در کودکی به خانواده ای هلندی سپرده شده اما حالا پس از چند دهه تصمیم گرفته در جستجوی پدر و مادر واقعی خود به ایران بیاید. آن ها سینمای مستند را دنبال می کنند کارگردان های جوان «در جستجوی فریده» را با مستند پیشین آن ها یعنی «از ایران؛ یک جدایی» مستندی درباره جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی می شناسند که آن هم در جشنواره های ایران و جهان علاقمندان بسیاری پیدا کرد.

 

«در جستجوی فریده» که با حضور در جشنواره سینماحقیقت دیده شد و مورد توجه قرار گرفت، نخستین فیلم مستند پس از انقلاب نام گرفته که به نمایندگی از سینمای ایران در مراسم اسکار حضور می یابد. نکته ای که شاید علت بخشی از واکنش ها به فیلم باشد. زمانی، حضور «در جستجوی فریده» در لیست نهایی نامزدهای ایران برای اسکار هم عجیب برای بسیاری سینماگران و اهالی سینما عجیب بود اما این مستند حالا باید از اعتبار سینمای ایران در رویداد جهانی اسکار دفاع کند.

 

اما به تازگی خبر رسیده این فیلم توانسته جایزه بهترین مستند جشنواره «زنان هرات» را از آن خود کند.

 

در پنجمین دوره از جشنواره «زنان هرات» که در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد، هیئت داورانی متشکل از سینماگران از آلمان، اسپانیا و افغانستان، داوری بخش سینمای مستند را برعهده داشتند.

 

اما ویژگی جالب جشنواره فیلم «زنان هرات»، حضور پررنگ زنانی از سینمای ایران در آن بود. به طوری که علاوه بر آزاده موسوی، کارگردان «در جستجوی فریده»، رخشان بنی اعتماد و مهراوه شریفی نیا به عنوان میهمان ویژه در این رویداد بین المللی سینمای افغانستان حضور داشتند.

 

«رخشان بنی اعتماد» که به عنوان عضو هیئت داوران در پنجمین جشنواره «زنان هرات» حضور داشت با ابراز خوشحالی از مسافرت به افغانستان، از پروژه فیلمسازی گفت که در صورت فراهم شدن شرایط در افغانستان خواهد ساخت. گفتنی است حضور «مهراوه شریفی نیا» در جشنواره نیز به خاطر بازی در فیلم «قصه ها» رقم خورد.

 

حالا که در «در جستجوی فریده» توانسته افتخاری دیگر به افتخارات بین المللی خود بیافزاید شاید بتوان به موفقیت فیلم در اسکار امیدوارتر شد.؛ گرچه موفقیت در اسکار نه تنها ساده نیست، که به هفت خوانی می ماند که در آن تنها قابلیت های سینمایی برای موفقیت کافی نیست. پیش از این چه در بخش فیلم های انگلیسی زبان و چه غیر انگلیسی زبان، آثار فراوانی بوده اند که قابلیت هایی فوق العاده داشته اند اما به دلایل مختلف و گاه حاشیه ای از حضور در مراحل نهایی اسکار بازمانده اند.

 

حال باید دید فیلمی که انتخابش برای اسکار هنوز برای بسیاری در ایران قابل هضم نیست می تواند در یکی از بزرگترین آوردگاه های جهانی سینما، همه را شگفت زده کند و پاسخی به منتقدان باشد یا همچون بسیاری از سال های  گذشته، خیلی زود به خانه بازمی گردد.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت خطبه نماز جمعه نماز جمعه خراسان جنوبي بیرجند شبستان یزد ماه محرم شیراز خطبه های نماز جمعه محرم فیلم مستند در جستجوی فریده جشنواره زنان هرات جایزه اسکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۸۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی چین حضور خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون کاراته، اولین کمپ تمرینی فدراسیون کاراته آسیا در شرایطی طی روز های ۲۱ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ در شهر ووهان کشور چین برگزار می شود که به دعوت فدراسیون آسیا سجاد گنج زاده قهرمان طلایی کاراته کشورمان در المپیک مدرس کومیته این کمپ را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس این گزارش گنج زاده به همراه گانگ لی از کشور میزبان در بخش کومیته و برادران موسوی و گریس در بخش کاتا مدرسین این کمپ خواهند بود.

این اقدام نشان دهنده توجه متولیان کاراته قاره کهن به قهرمانان و چهره های جهانی هنر رزمی کاراته در سطح جهان می باشد، گنج‌زاده از قهرمانان شناخته شده کاراته جهان است که طی سالیان گذشته مدالهای متعددی از بازیهای المپیک، رقابت های قهرمانی جهان، بازیهای آسیایی و مسابقات قهرمانی آسیا بدست آورده است.

کد خبر 6092453

دیگر خبرها

  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی چین حضور خواهد داشت
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • متعصب‌ترین استقلالی لیگ اینجا است (عکس)
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری