Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-07@09:07:09 GMT

طنز نباید عمومی باشد!

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۸۳۰۶

به گزارش ایلنا، اولین نشست طنز «شکرپاره»، روز گذشته با اجرای صابر قدیمی و با حضور چهره‌های طنز، مانند ناصر فیض، اسماعیل امینی و رضا رفیع در باغ هنر، ساختمان شعر و ادبیات برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدمهدی رضازاده (ریاست خانه شعر و ادبیات) طی سخنانی بیان کرد: منطقه فرهنگی-گردشگری عباس آباد، در قلب شهر تهران است که به عنوان یک منطقه فرهنگی-گردشگری به حیات خود ادامه می‌دهد؛ این  منطقه قرار است به عنوان قطب فرهنگی و گردشگری شهر تهران فعالیت داشته باشد و در باغ هنر، حضوری مستمر داشته باشد و اولین بخش فعال این مجموعه نیز خانه شعر و ادبیات است که به کانونی برای فعالیت شاعران و نویسندگان بدل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی مشورت با دوستان، قرار است جلسات و برنامه‌های مختلفی از قبیل نشست‌های ادبی روزانه، با فعالان این حوزه داشته باشیم. در ابتدا، ترجیح دادیم کار را با حوزه طنز که بسیار شیرین است شروع کنیم. امیدواریم این نشست‌ها با حضور ادیبان و طنزپردازان، اتفاقات تازه‌ای را رقم بزند.

 ناصر فیض نیز طی سخنانی اظهار داشت: پیش از این، قرار بود اینجا اتفاقاتی بیفتد که همه نیم‌بند رها شد و ادامه پیدا نکرد. برگزاری این نشست‌ها امتیازات مثبت و منفی دارد که البته امتیازات مثبت آن بیشتر است؛ در این آشفته‌بازار طنز که اکثر نشست‌ها تعطیل می‌شوند، امکان ارائه استعدادهای طنز بالا می‌رود، البته کارهای تکراری هم ممکن است زیاد شود اما به هرحال، وجود این نشست‌ها بهتر از نبود آن‌هاست.

او با اشاره به اینکه ابوالفضل زرویی نصرآباد، بنیان‌گذار اتفاقات طنز بود گفت: مرحوم زرویی در حوزه هنری، پیشنهاد این کار را داد و آن زمان کسی فکر نمی‌کرد طنز بتواند به چنین جایگاهی برسد. آن وقت‌ها طنز فقط در مطبوعات، آن هم به صورت اندک دیده می‌شد و جایگاهی در جامعه نداشت. بعد از آقای زرویی بود که طنز جایگاه خود را پیدا کرد و مورد حمایت قرار گرفت.

فیض در خصوص اصول طنز بیان کرد: اگر این اصول را بیاموزیم، شاید خیلی راحت‌تر بتوانیم اثری خلق کنیم. اصل و مایه طنز، تضاد و تناقض است.

اسماعیل امینی سخنران بعدی این نشست بود که در ادامه، اظهار داشت: مسیر طنز، مسیر سختی است که طی قرن‌ها به اینجا رسیده است و هنوز دعوا بر سر این است که ما به چه چیز می‌خندیم و چه چیز می‌تواند دستمایه طنز باشد. متاسفانه فکر می‌کنیم هرچیزی که مال دیگری‌ست، می‌توانیم به آن بخندیم؛ باید بگویم که این‌ها غیراخلاقی و غیرهنری‌ست؛ این چیزی است که به عنوان استندآپ کمدی‌ها به خورد ما می‌دهند و رادیو ـ تلویزیون هم به آن دامن می‌زند. به جد تقاضا دارم که اینگونه شوخی‌ها را از طنز نوشتن کنار بگذارید.

امینی با اشاره به ظرافت طنز گفت: در مطبوعات چندان توجهی به ظرافت طنز نمی‌شود. ذائقه عمومی نباید برای شعر طنز اهمیتی داشته باشد.

فیض نیز در پایان خاطرنشان ساخت: مجامع عمومی برای متخصص نیست. بدترین ضربه برای طنزنویس این است که در فرهنگسراها شعر بخواند، این باعث می‌شود فکر کند که باید مطابق ذائقه مردم شعر بگوید. شعر هنر مردمی نیست. مثلا ما نمی‌توانیم مینیاتور را جوری بکشیم که همه مردم بفهمند، شعر هم اینچنین است.

گفتنی‌ست که بعد از ایام ماه محرم، این نشست‌ها به صورت مستمر برگزار خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اسماعیل امینی ناصر فیض رضا رفیع باغ هنر خانه شعر و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۸۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون تماس در حمل‌ونقل عمومی آتن

.پایتخت یونان، آتن، از راه‌اندازی سیستم پرداخت‌های چندوجهی و بدون تماس برای بهبود تجربه حمل‌ونقل عمومی برای مردم محلی و گردشگران تا پایان سال ۲۰۲۴ خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان حمل‌ونقل شهری آتن در حال راه‌اندازی یک سیستم دریافت کرایه در وسایل‌نقلیه عمومی شهر است که تردد را تسهیل و حمل‌ونقل عمومی را در دسترس‌تر می‌کند. در مرحله اول اجرای این سیستم کاربران اتوبوس‌های فرودگاه بین‌المللی آتن می‌توانند کرایه ۵.۵ یورویی خود را با استفاده از کارت بانکی بدون تماس یا کیف پول موبایل پرداخت کنند. این امر به سرعت با عرضه کامل خدمات سیستم جدید به مترو، تراموا، ترالی‌بوس و اتوبوس در شهر دنبال می‌شود.

اجرای این سیستم نمونه‌ای از چگونگی بهره‌گیری از یک ماژول دسترسی امن مجازی برای بهبود کارت‌خوان‌های قدیمی‌تر، همچنین کاهش هزینه‌های سرمایه و زمان ارائه خدمات است. سیستم جدید پرداخت کرایه حمل‌ونقل آتن یک افزونه ماژولار کوچک است که درون دستگاه‌های اعتبارسنجی موجود در وسایل‌نقلیه جای می‌گیرد تا پرداخت‌های حلقه باز حمل‌ونقل را فعال کند. این سیستم می‌تواند بدون تغییرات عمده در سخت‌افزار یا نرم‌افزارهای دستگاه‌های موجود با کاهش اتکا به تأمین‌کنندگان مالی برای ایجاد تغییرات عمده و جزئی در ترمینال‌ها و دستگاه‌های دریافت کرایه موجود همراه باشد و با همکاری چندین متخصص پردازش پرداخت‌های حمل‌ونقل آتن در همکاری نزدیک با سهامداران کلیدی مانند بانک ملی یونان در دست اجرا قرار دارد.

پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز فاز اول این پروژه در پایان سال ۲۰۲۴، شهروندان و گردشگران را از تجربه ارتقا یافته سفر در منطقه کلان‌شهری آتن بهره مند خواهد کرد.

کد خبر 751046

دیگر خبرها

  • یک فوتی در نزاع عمومی در روستای راسفند ایذه
  • راه‌اندازی سیستم پرداخت بدون تماس در حمل‌ونقل عمومی آتن
  • افتتاح کتابخانه در روستای بیوران شهرستان سردشت
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • اخراج کارکنان برج میلاد تکذیب شد
  • بهره برداری از فاز سوم کمربندی نسیم شمال قزوین
  • اطلاعیه مهم برج میلاد در مورد یک ادعای جنجالی
  • اجرای طرح نور خواست عمومی است
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • «پویش مدار امید» برگزار می شود