Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-28@14:18:09 GMT

کمبود مشاور و مربی بهداشت در مدارس

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۸۳۳۹

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه جای اقدامات پیشگیرانه برای کودکان و نوجوانان خالی است، گفت: فراگیری مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی طوری که منجر به تغییر رفتار شود بسیار مهم است؛ رسانه‌ها نیز نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند.

اخبار اجتماعی- وی با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت آسیب‌های اجتماعی ، گفت: 50 درصداختلالات روانی در سنین زیر 14 سالگی شروع می‌شوند ولی مطالعات شیوع شناسی ما برای سنین بالای 15 سال است؛ اگر طرح نماد فراگیر شود، می‌تواند کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه درس سواد رسانه‌ای را در پایه دهم داریم اما خوب است که چنین آموزش هایی از سنین پایین‌تر شروع شود، گفت: شمار مشاوران مدارس نیز باید افزایش یابد؛ تربیت افراد چندظرفیته و ایده مددکار مدرسه را مطرح کردیم.

مسعودی فرید با بیان اینکه هشت درصد گزارشات اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است، اضافه کرد: باید بیشترین نیرو و توان را در حوزه پیشگیری قرار دهیم؛ درباره آسیب‌ها هم باید همینطور فکر کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش جایی است که 95 درصد بچه‌ها آنجا در دسترس اند و لزوماً اینطور نیست که بچه‌‌ها در مدرسه گرفتار آسیب شده باشند؛ آموزش و پرورش یک فرصت است و همه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور نگران کننده است گفت: بله قطعا همینطور است. فردی که دست به خودکشی می‌زند از قبل علائمی چون افسردگی و اضطراب داشته و یا اعتیاد همینطور است؛ باید نشانگان آسیب‌ها را رصد کنیم. مثلا اگر 15 عامل خطر اعتیاد داریم که در سن دانش آموزی در حال افزایش است باید هوشیار بشویم؛ در ائتلاف نماد همه دستگاه‌های مربوط عضو هستند و می‌توان با نگاه ارتقایی قبل از بروز آسیب مداخلات لازم را داشته باشیم.

وی به کمبود قابل توجه مشاور و مربی بهداشتی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: راهبردی‌ترین وزارتخانه، آموزش و پرورش است؛ باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش و پرورش صادر شود؛ اکنون 358 مرکز اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر داریم که همه آنها روانشناس و مددکار دارند.

مسعوی فرید تصریح کرد: 4500 مددکار، روانشناس و مشاور حقوقی و بیش از 2000 هزار مرکز مشاوره داریم؛ خط 1480 خط مشاوره تلفنی و خط 123 هم برای اورژانس اجتماعی است. این مراکز طبق پروتکل نماد با آموزش و پرورش متصل اند و اگر دانش آموزی نیازمند مداخله باشد پیگیری‌ها انجام می‌شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی روانشناس افسردگی بهزیستی خودکشی کودکان و نوجوانان مربی بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۸۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما می‌باشد و کاری که خیرین در حوزه تعلیم و تربیت انجام می‌دهند از جهات مختلف ارزشمند است.

آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه جمعه در همایش استانی خیرین مدرسه یار ضمن قدردانی از حضور و مشارکت خیرین در برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه تعلیم و تربیت اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم بیان داشته: "وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا" زنده کردن یک انسان همانند حیات بخشیدن به کل جامعه و زنده کردن همه انسان‌هاست و در مقابل آن عنوان می‌کند:" مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا" اگر یک نفر را از بین ببرد مانند این است که همه مردم را از بین ببرد.

امام جمعه زاهدان افزود: در تفسیر این آیه شریفه، بزرگان نظرات مختلفی را عنوان کرده‌اند از اینکه یک تشبیه برای بیان عظمت کار بوده و یا با این تعبیر که یک فرد می‌تواند مبدا تولید نسل باشد و لذا احیای یک نفر احیای یک نسل است.

آیت‌الله محامی بیان کرد: در ادبیات قرآنی حیات منحصر به این حیات مادی نیست بلکه عقل، اندیشه و علم اوست و بر این اساس دستگاه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دستگاه احیا کننده نسل جدید ما می‌باشد لذا کاری که شما در آموزش و پرورش انجام می‌دهید از جهات مختلف ضریب می‌خورد.

وی ادامه داد: بر اساس همین نگاه انجام کار خیر در حوزه آموزش و پرورش نیز دارای ارزش افزوده است به خصوص که این کار در یک استان پهناور همچون سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد چرا که سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی است و یکی از این ظرفیت‌ها وجود نیروهای با استعداد است که متاسفانه به درستی شکوفا نشده و مورد استفاده قرار نگرفته و نیازمند توجه ویژه‌ است.

 امام جمعه زاهدان تصریح کرد: خیرین باید قدر خود را بدانند و خداوند متعال را برای این نعمت، موهبت و لطفی که شامل حالشان کرده شکرگزاری کنند.

 نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این احیا دارای فرایندی است که بخشی در تامین امکانات و سخت‌ افزار و بخشی در تهیه نرم افزار از جمله برنامه، معلم و اساتید است و این دو مجموعه باید با هم هماهنگ و در یک راستا حرکت کنند.

وی عنوان کرد: مهم‌تر از توسعه کمی مدارس کیفیت بخشی به آن‌هاست و در این جهت نیازمند استفاده از نیروهای توانمند و با تجربه هستیم که از جمله کمبودهای ماست و باید در جهت آموزش نیروها برنامه‌ریزی صورت گیرد و باید دقت کنید که مدارس پس از ساخت رها نشوند و در گام بعد باید تلاش کنید تا کیفیت خدمات در مدارس ارتقا پیدا کند.

آیت‌الله محامی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یک استان پهناور است و بسیاری از روستاها پراکنده هستند و طبعأ ساخت مدارس در همه این نقاط امکان پذیر نیست و باید در نقاطی با تمرکز جمعیت ساخت مدارس شبانه‌روزی را دنبال کنیم که در این صورت با توجه به حضور دانش آموزان در مدارس فرصت تعلیم و تربیت بیشتر به صورت شبانه روزی وجود دارد.

وی عنوان کرد: دل کودکان مانند یک کاغذ سفید است و موقعیت شکل گیری شخصیت عقلانی، علمی، فرهنگی، اخلاقی و... در همین دوران کودکی است و اگر در این ایام کار به خوبی صورت گیرد این دانش آموز در آینده پا به هر عرصه‌ای که بگذارد راه درست را خواهد رفت و در غیر این صورت چندان فرد موثری نخواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • زنگ سلامت در مدارس دامغان به صدا درآمد