Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-30@14:58:15 GMT

آتش بس شکننده در ادلب

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۵۹۶۹۹

آتش بس ادلب با، اما و اگر‌های فراوان از بامداد امروز (شنبه) اجرایی شد، ولی به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه این آتش بس بسیار شکننده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز به نقل از یک منبع نظامی سوری اعلام کرد که: ارتش سوریه از بامداد روز ۳۱ اوت (۹ شهریور) و با حفظ حق پاسخگویی نسبت به هرگونه نقض آتش بس از سوی تروریست ها، با آتش بس در منطقه کاهش تنش در ادلب موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیش از این یعنی دیروز (جمعه) مرکز روسی حمیمیم و مامور هماهنگی آشتی و نظارت بر آتش‌بس در سوریه، اعلام کرده بود که آتش بس در ادلب از دقایق نخستین بامداد شنبه از سوی ارتش دمشق برقرار می‌شود.

این مرکز در بیانیه‌ای از گروه‌های مسلح خواست، از اقدامات تحریک آمیز دست بردارند و به عملیات مسالمت آمیز آشتی ملی در مناطق تحت کنترل خود بپیوندند.

بر اساس توافق آستانه و سوچی میان آنکارا و مسکو (که به هیچ وجه مورد موافقت دمشق قرار نگرفت)، قرار بود ترکیه از مهر ماه سال ۱۳۹۷ با استقرار ۱۲ برجک دیدبانی بر برقراری آتش بس و تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین عناصر تروریستی در این مناطق نظارت داشته باشد، ولی عملا تروریست‌ها با نادیده گرفتن توافق مزبور از تحویل سلاح هایشان، خودداری کردند.

از زمان لغو آتش بس (۱۴ مرداد ماه) در دو استان حماه و ادلب به دلیل اقدامات تروریست‌ها و گروه‌های مورد حمایت ترکیه، تا کنون ارتش سوریه موفق شده است، ۳۰ نقطه در این دو استان واقع در شمال غرب سوریه را با عملیات نظامی، آزاد کند.

نیرو‌های ارتش سوریه در ۱۹ مرداد ماه ابتدا موفق شدند شهر "الهبیط" در منطقه راهبردی در حومه جنوبی استان ادلب را آزاد و این منطقه را از وجود تروریست‌های جبهه النصره (تحریر الشام) و سپس توانستند در تاریخ ۲۷ مرداد ماه شهر استراتژیک خان شیخون را از پس از حدود چهار سال اشغال از دست تروریست‌های تکفیری آزاد کنند.

آزادسازی شهر خان شیخون که منجر به محاصره دو پایگاه از ۱۲ پایگاه نیرو‌های ترکیه در شمال غرب سوریه شد؛ قبل از آن نیز بمب افکن‌های سوری کاروان نیرو‌های ترکیه که حامل تسلیحات سنگین برای تروریست‌ها بود را بمباران کرده بودند که برای ترک‌ها سنگین آمد و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را برای پیدا کردن راه حلی برای نجات تروریست‌ها و برخی مسایل دیگر راهی روسیه کرد.

اردوغان دیروز (جمعه) پس از دیدار با پوتین در سخنانی گفت که اگر بگوییم که تحولات جاری سوریه طبق خواسته ما است، این صحیح نخواهد بود در حال حاضر تحولات ادلب خلاف خواسته آنکارا است.

وی افزود: برج‌های دیده‌بانی شماره ۹ و ۱۰ نیرو‌های مسلح ترکیه در ادلب سوریه مورد برخی حملات قرار گرفته و پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هشدار‌های لازم در این زمینه داده شد.

اردوغان همچنین گفت که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر در نیویورک با "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا درباره تحولات سوریه گفتگو و موضوعات جدید را بررسی خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه درباره ایجاد منطقه باصطلاح امن با همکاری آمریکا در مرز‌های جنوبی مشترک ترکیه با سوریه گفت: نظر هیات آمریکایی درباره ایجاد منطقه امن به عمق ۲۰ مایل بر کاهش آن بوده، با این حال در این رابطه به صورت موقت هم که شده به توافق رسیده ایم.

"مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیروز (جمعه) در جمع خبرنگاران در نروژ مدعی شد که در صورت دست یافتن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، آنکارا نیرو‌های نظامی خود را از خاک این کشور خارج می‌کند.

وی که از شکست تروریست‌های مورد حمایت آنکارا در استان ادلب ناراحت بود با کشاندن بحث خود به مردم سوریه افزود: تداوم حملات نظامی در استان "ادلب" موجب شروع موج جدیدی از آوارگی اهالی این استان و مهاجرت آن‌ها به سمت اروپا خواهد شد.

از حضور گروه‌های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) و تصرف آن بیش از چهار سال می‌گذرد و قرار بود عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس‌ها و ترک‌ها موجب شد تا این عملیات با تاخیر چند ماهه انجام شود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به همین دلیل به اتمام نرسید.

ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (۱۳۹۷) عزم خود را برای آزادسازی استان ادلب جزم کرده بودند، ولی به دلیل مخالفت روس‌ها و ترک‌ها و مطرح کردن بهانه‌هایی مانند ایجاد موج جدید آوارگان در منطقه این امر تاکنون محقق نشده بود، فقط در هجدهم اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۸) بود که عملیات محدودی برای آزادسازی برخی از مناطق ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه‌های تروریستی توسط ارتش سوریه انجام شد.

شرایط در استان ادلب و سه استان همجوار آن یعنی حلب، حماه و لاذقیه در ماه‌های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به النصره (تحریر الشام) بغرنج شده، چرا که تروریست‌ها در این مدت بار‌ها مناطق مسکونی این دو استان و برخی پایگاه‌های نظامی را هدف قرار داده اند.

اوضاع استان ادلب و استان‌های همجوار آن به دلیل حملات تروریست‌ها روز به روز نگران کننده می‌شود به میزانی که روس‌ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه‌های تروریستی در استان ادلب از سوی ترکیه نیز موجبات نگرانی نیرو‌های روس را فراهم کرده به حدی که وزارت خارجه این کشور در ششم اردیبهشت ماه از تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام برای بازسازی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب هشدار داده بود و چندی پیش نیز فرماندهی نیرو‌های روسی مستقر در حمیمیم نسبت به اقدامات تروریست‌ها هشدار داد.

نکته اساسی که در این زمینه وجود دارد، این استَ که اگر استان ادلب که هم اکنون به کانون و مرکز تجمع تروریست‌ها در سوریه تبدیل شده آزاد نشود و تومار تروریست‌های موجود در این استان برچیده نشود تلاش هشت ساله نیرو‌های مقاومت اسلامی و ارتش سوریه و در کنار آن‌ها روسیه برای پاکسازی سوریه از وجود تروریست‌ها ناتمام می‌ماند و این مساله در آینده مشکلات زیادی برای مردم سوریه در بر خواهد داشت.

تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که آزادسازی برخی از مناطق استان ادلب به ویژه شهر خان شیخون و همچنین شمال استان حماه در روز‌های اخیر موجب نگرانی تروریست‌های تکفیری و حامیان آن‌ها شده و آن‌ها را واداشته تا به هر طریق جلوی اقدامات ارتش سوریه را بگیرند که سفر اردوغان به روسیه و دیدار وی با ولادیمیر پوتین نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

نکته مهم دیگر آن که تروریست‌ها و حامیان آن‌ها در سوریه به رغم حصول توافقات متعدد پس از چندی همه این توافقات را فراموش می‌کنند و آتش بس با آن‌ها نیز فقط موجب تقویت تروریست‌ها می‌شود که ارتش سوریه باید فکر اساسی در این زمینه کند.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: آتش بس ادلب سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۵۹۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، درگیری‌ها و حملات بین گروه‌های مخالف و نیروهای نظام سوریه ادامه دارد و فضای پرتنشی در شمال غرب سوریه حاکم است. ارتش ترکیه پس از اینکه هیئت «تحریر الشام» از پاسخگویی به درخواست این کشور برای ایجاد نقاط مرزی خودداری کرد، نیروهای کمکی به منطقه اعزام کرد.

منابع سوری گفتند: ارتش ترکیه نیروهای کمکی را به گذرگاه «الغزاویه» اعزام کرد که این گذرگاه، مناطق تحت کنترل هیئت «تحریر الشام» در ادلب را از حومه غربی آن جدا می‌کند. هم‌زمان یک کاروان نظامی متعلق به هیئت تحریرالشام شامل ده‌ها نیروی مسلح با سلاح‌های سنگین از حومه ادلب به سمت گذرگاه مذکور حرکت کرد.

این منابع سوری توضیح دادند که تقویت‌های متقابل پس از آن صورت گرفت که تحریر الشام درخواست طرف ترکیه را رد کرد؛ این درخواست به ایجاد نقاط مرزی تحت نظارت نیروهای «گارد مرزی» ارتش ملی تحت حمایت ترکیه در کنار نیروهای خود ترکیه با هدف محدود کردن عملیات قاچاق انسان به خاک این کشور ارتباط می‌یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد