Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@00:54:10 GMT

توسعه محلی؛ عامل بهبود زیست‌پذیری است

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۰۵۱۵

توسعه محلی؛ عامل بهبود زیست‌پذیری است

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کیومرث ایراندوست در نشست خبری «جایگاه تسهیل‌گری در توسعه محله‌ای» واژه محله را بسیار پردامنه دانست و اظهار کرد: محله نه صرفاً به‌عنوان فضای کالبدی بلکه به‌عنوان اجتماع محلی و مجموعه انسان‌هایی که در محیط باهم زندگی می‌کنند و دارای اشتراکاتی مثل هویت هستند مطرح‌شده که بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان به بیان دو مفهوم در حوزه برنامه‌ریزی شهری پرداخت و افزود: در حوزه برنامه‌ریزی شهری دو مفهوم برنامه‌ریزی محله و توسعه محله‌ای وجود دارد و آنچه بعد از تحقیق و مطالعه به آن رسیده و مفید دانستیم، بحث توسعه محلی است.

ایراندوست در ادامه توسعه محلی را عامل بهبود شرایط اجتماعی، کار، اقتصاد، کیفیت زندگی و درمجموع زیست‌پذیری یک محله دانست و تصریح کرد: ازآنجاکه معتقدیم محله‌ها، موزاییک‌هایی هستند که کلیت شهر را نشان می‌دهند، کارایی و مشارکت بالای اجتماع محله در دستیابی و تشخیص اهداف و مشکلات موجود، راحت‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند.

مدیر قطب علمی بازآفرینی شهری از راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در محله‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری و استفاده از سرمایه‌های فیزیکی ازجمله فضا و موقعیت جغرافیایی، سرمایه‌های مالی و سرمایه‌های اجتماعی به بهبود کیفیت زندگی ساکنین محله کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: سه گروه مختلف سرمایه‌های اجتماعی ازجمله سنتی، متصل‌کننده بین گروه‌های اجتماعی و کلان وجود دارد که وظیفه اصلی آن تسهیل‌گری تولید سرمایه اجتماعی در سطح کلان از طریق آموزش و ظرفیت‌سازی است.

ایراندوست در ارتباط با ماهیت متفاوت دفاتر تسهیل‌گری در هر محله اظهار کرد: یک نوع نگرش در دفاتر تسهیل‌گری پاسخگوی توسعه تمامی محله‌ها با تفاوت‌های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی نیست و باید با شناخت دقیق رویکردها و ظرفیت‌سازی محلی برای توسعه و پیشرفت سطح کلان و خرد محله همکاری کرد و اعتماد متقابلی میان ما و جامعه هدف شکل گیرد.

مدیر قطب علمی بازآفرینی شهری در انتها در ارتباط با دو سیاست کلی برای توسعه اجتماع گفت: دارایی مبنا و نیاز مبنا دو سیاست برای توسعه اجتماعی است که اغلب از نیاز مبنا استفاده می‌شود؛ به این معنا که نیاز شناسایی‌شده و اولویت‌بندی بر اساس آن شکل می‌گیرد.

کد خبر 4707336

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد راه و شهرسازی تسهیل گری هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ایلام شهرکرد گرگان استانداری سمنان یاسوج ماه محرم خطبه های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد اربعین حسینی گناوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌ماندگی شوراهای شهر از سایر نهادها هنوز جبران نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران در همایش گرامی‌داشت شوراهای شهر و روستا که صبح پنج‌شنبه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: عقب‌ماندگی شوراهای شهر به واسطه تأخیر در آغاز فعالیت این نهاد هنوز جبران نشده است.

وی در ادامه افزود: تصویب قانون درآمدهای پایدار در مجلس یازدهم کمک شایانی به مجموعه مدیریت شهری کرد.

رئیس شورای اسلامی تهران بیان کرد: موضوع مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین مسائل شوراها است که در برنامه هفتم هم دیده شود باز هم در مجلس با یک پشتیبانی خوب پیگیری و انجام شود.

چمران با اشاره به اینکه شوراها و مجلس شورای اسلامی در امتداد یکدیگر هستند، بیان کرد: شوراها پارلمانی محلی هستند که در روند حل امورات محلی مردم اثرگذار است.

کد خبر 6094921

دیگر خبرها

  • غزه عامل تعیین کننده بر انتخابات محلی انگلیس
  • بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • گرگان گران اداره می‌شود/ ناتوانی در جذب سرمایه گذار برای توسعه
  • عقب‌ماندگی شوراهای شهر از سایر نهادها هنوز جبران نشده است
  • بهبود دسترسی محلی مناطق ۲ و ۴ با احداث تقاطع غیرهمسطح پل نیک‌اندیش
  • اتریوم و کاردانو چه تفاوتی دارند؟
  • حمایت ۲۷.۵ میلیاردی ستاد اتصال‌پذیری از ۲۵ طرح فناورانه
  • کارگران عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری