Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@21:46:25 GMT

کشاورزی در ایران دیگر به معنی واقع سودآور نیست

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۲۶۸۴

کشاورزی در ایران دیگر به معنی واقع سودآور نیست

مسلمی با بیان اینکه کشاورزی در همه جای دنیا سودآور است و در ایران هم با دارابودن مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالای کشاورزی، اصل این شغل سودآور است، گفت: در چند دهه اخیر به دلایل مختلفی، کشاورزی در ایران دیگر به معنی واقع سودآور نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «عبدالرضا مسلمی» امروز (9 شهریور) در گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما درباره وضعیت سود و زیان بخش کشاورزی با اشاره به اینکه انتخاب روش و الگوی کشت، تاثیر زیادی بر درآمد کشاورزان دارد، گفت: در حال حاضر بسیاری از اراضی کشاورزی در کشور کوچک مقیاس هستند و امکان تجاری شدن کشت آن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه کشاورزی در کشور ما بیشتر بومی و سنتی است، افزود: برخی کشاورزان در برابر الگوی کشت و استفاده از دانش روز مقاومت می‌کنند. بهره وری در کشاورزی تابع عوامل متعددی است که بخشی از آن قابل کنترل نیست. نظام بازار هم نظام مناسبی برای توزیع عادلانه سود نیست البته وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های خوبی در پیش گرفته که سازماندهی نیروی انسانی فعال از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

 

وی با بیان اینکه کشاورزی در همه جای دنیا سودآور است و در ایران هم با دارابودن مزیت‌ها و ظرفیت‌های بالای کشاورزی، اصل این شغل سودآور است، گفت: در چند دهه اخیر به دلایل مختلفی، کشاورزی در ایران دیگر به معنی واقع سودآور نیست. یک بخش از این مشکلات به هزینه‌های بالا بر می‌گردد

 

مسلمی با بیان اینکه هزینه‌ها نیز تابعی از وضعیت اقتصادی موجود هستند که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی و تشکل‌های مرتبط در این باره تلاش کردند هزینه‌های تولید تا حد معقولی کاهش بیابد، گفت: به نسبت افزایش قیمت هزینه نهاده ها، هزینه‌های متعدد دیگری وجود دارد که باعث می‌شود کشاورزان منتفع نشوند.

 

معاون سازمان تعاون روستایی افزود: با دادن یارانه باید کشاورزان را ترغیب به استفاده از فناوری‌های نوین و رعایت الگوی کشت مناسب کرد و برنامه‌هایی در دست اقدام است تا کشاورزان برنامه پذیرتر شوند و کشت محصول بر اساس نیاز بازار انجام گیرد. همچنین در کنار آن فناوری مناسب بکار گرفته شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت خطبه نماز جمعه نماز جمعه شبستان یزد بیرجند خطبه های نماز جمعه پیرغلامان حسینی شیراز ماه محرم محرم مسلمی محصولات کشاورزی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۲۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور شامگاه یکشنبه در جلسه خرید محصولات زراعی استان با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز است، تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تأمین کنیم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالاهای اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

کد خبر 6097690

دیگر خبرها

  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم