Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) گفت: این دانشگاه با تأکید مقام معظم رهبری باید به پایگاه عظیم معارف اسلامی تبدیل شود که فعالیت‌های ما هم بر همین محور است، به طوری که به دنبال مسأله‌شناسی برای حل مسائل مختلف مردم هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هر یک از دانشگاه ها و مراکز علمی باتوجه به رسالت و اهدافی که برای خودشان تعریف می کنند فعالیت های مختلفی را در حوزه های آموزشی، علمی و پژوهشی انجام داده و از این طریق به طور نسبی سالانه درصد موفقیت و عملکردشان را در اختیار جامعه قرار می‌دهند، از این رو هدف و مأموریت هر دانشگاه مسیر حرکتش را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان تمام مراکز علمی و دانشگاهی در کشور، دانشگاه امام صادق(ع) که توسط آیت الله مهدوی کنی و مقام معظم رهبری تأسیس شد از اهداف و راهبردهای متفاوت تری نسبت به دیگر مراکز علمی برخوردار است به طوری مقوله های تمدن سازی، تولید علم، تحول در علوم انسانی و اسلامی و در نهایت تربیت نیروهای ممتاز و درجه یک برای قرار گرفتن در بدنه نظام جمهوری اسلامی از مواردی بوده که مسیر حرکت و فعالیت های این دانشگاه را مشخص کرده است.

پس از اعلام بیانیه گام دوم انقلاب، راهبردها و مأموریت های دانشگاه امام صادق(ع) از سوی مقام معظم رهبری به این دانشگاه ابلاغ شده است که نشان از اهمیت کاربردی و علمی این دانشگاه دارد. در واقع می توان گفت بسیاری از مسؤولان و کسانی که در بخش‌های مختلف کشور صاحب مقام و مسؤولیت اجرایی می شوند از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) هستند چراکه تربیت دانشجویان در این دانشگاه نسبت به دیگر مراکز از یک کیفیت و شرایط خاصی برخوردار است.

برای آشنایی بیشتر با امکانات و ظرفیت‌های بالقوه و همچنین مأموریت های دانشگاه امام صادق(ع) در حوزه پژوهش و تحقیقات و فعالیت های علمی و آموزشی از رئیس این دانشگاه دعوت کردیم میهمان ما باشد و به پرسش های ما پاسخ دهد که حاصل این نشست صمیمی، گفت‌وگوی یک ساعته ما با ایشان است.

* حفظ ایده راه اندازی دانشگاه در مسیر حل مسائل جامعه

درباره فعالیت دانشگاه امام صادق(ع) بگوئید؟

سعدی: بعد از انقلاب موضوع وجود یک دانشگاه اسلامی مطرح شد که آن زمان در سال 1361 دانشگاه امام صادق(ع) با هدایت و حمایت  آیت الله مهدوی کنی و مقاو معظم رهبری به عنوان هیأت موسس تأسیس شد که در این رابطه باید بگویم این دانشگاه تا کنون اساس و اصل ایده راه‌اندازی اش را که حل مسائل جامعه و فعالیت یک دانشگاه اسلامی بود را حفظ کرده است.

*  تولید علوم انسانی برمبنای علوم اسلامی است

مهم ترین مأموریت دانشگاه چیست؟

سعدی: در طول دهه‌های گذشته دانشگاه، انگیزه اصلی‌اش که تولید علوم انسانی برمبنای علوم اسلامی است را دنبال می کند در واقع در فضای جدید بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی، مقام معظم رهبری اعضای هیأت امناء را منصوب فرموده و راهبردهایی را برای فعالیت دانشگاه ابلاغ کردند که در حال حاضر محور و مسیر حرکت براساس مأموریت و راهبرد ایشان انجام می شود به طوری که همه فعالیت های دانشگاه بر تأکیدات ایشان متمرکز است.

* راهبرد دانشگاه امام صادق(ع)؛ تربیت کادر درجه یک 

راهبرد مقام معظم رهبری برای دانشگاه چه مسائلی است؟

سعدی: ۲ راهبرد از سوی رهبری برای دانشگاه ترسیم شده است که همه فعالیت های دانشگاه براساس آن انجام می شود در واقع موضوع تولید علوم انسانی و اسلامی و همچنین تربیت کادر درجه یک و ممتاز برای مسؤولیت های مختلف نظام اسلامی است که در این رابطه از همه تلاش و پتانسیل موجود در دانشگاه نهایت استفاده را کرده که  تا کنون خوشبختانه عملکرد خوبی داشته ایم.

* در حال حاضر تولید علم کم بوده و کشور به آن نیاز دارد

درباره فعالیت های آموزشی و تحصیلی دانشگاه توضیح دهید؟

سعدی: دانشگاه امام صادق (ع) دارای 6 دانشکده شامل الهیات و معارف اسلامی، حقوق و معارف اسلامی، علوم سیاسی و معارف اسلامی، اقتصاد و معارف اسلامی، مدیریت ارتباطات و معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات و معارف اسلامی است که همه این بخش ها به تولید علم می‌پردازند چراکه در حال حاضر  تولید علم کم بوده و کشور به آن نیاز دارد.

* بر مسائل علوم انسانی توصیه و تجویز هایی کرده‌اند

وضعیت و کاربرد تو لید علم در دانشگاه چگونه است؟

سعدی: در این رابطه باید بگویم مقام معظم رهبری معتقدند دانشگاه امام صادق (ع) باید به پایگاه عظیم معارف اسلامی تبدیل شود که همه فعالیت های ما هم بر همین محور است و تاکنون گام های خوبی در این راستا بر داشته ایم این در حالی است که مقام معظم رهبری بر مسائل علوم انسانی توصیه و تجویز هایی کرده اند به طوری که باید برای حل مسائل مختلف مردم دانشگاه مسئله شناسی کند و در واقع به عنوان پایگاه زیست بوم اسلامی عملکرد مطلوبی داشته و برای رفع مسائل تلاش کنیم.

* تولید نظریه علمی یکی از ویژگی های دانشگاه است

در راستای انجام ۲ مأموریت دانشگاه چه اقداماتی انجام داده اید؟

سعدی: دانشکده های این دانشگاه براساس مسؤولیت و مأموریتی که در حوزه معارف اسلامی دارند در نخستین گام اقدام به مطالعه گسترده و جدی کرده اند و همچنین با حوزه های علمیه ارتباط خوبی برقرار شده است از طرفی باید بگویم ما سعی داریم از تولید نظریه به علم برسیم که وجود تولید نظریه علمی یکی از ویژگی های دانشگاه بوده که این موضوع برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

* اگر پژوهش کاربردی نباشد نه تنها نتیجه مطلوبی ندارد 

پتانسیل دانشجویی دانشگاه چقدر است و محور فعالیت های آنها چیست؟

سعدی: این دانشگاه دارای ۲ هزار دانشجو در همه مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته، کارشناسی پردیس خواهران و دکتری در همه رشته های تحصیلی است که فعالیت همه آنها بر محور تولید علم مبتنی بر پژوهش است چراکه معتقد هستیم اگر پژوهش کاربردی نباشد نه تنها نتیجه مطلوبی ندارد بلکه کار پژوهشی هدف  پیدا نمی کند.

* علم با عمل یا پژوهش باید اتفاق بیفتد

درباره فعالیت های پژوهشی دانشگاه توضیح دهید؟

سعدی: در مرحله اول باید بگویم سیاست گذاری پژوهشی ما در دانشگاه بر مبنای حل مسائل جامعه است اما در مقوله پژوهش باید به این نکته اشاره کنم که علم با عمل یا پژوهش باید اتفاق بیافتد به طوری که باید فعالیت های آموزشی، پژوهشی و علمی در قالب نظام جامعه حل مسائل طراحی شود در واقع 3 بخش پژوهش، آموزش و ابزارها در فعالیت دانشگاهی از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این رابطه باید بگویم مقوله بودجه  در کارهای تحقیقاتی یک مشکل بسیار جدی است چراکه در دراز مدت تاثیر منفی دارد.

* 2 ماه قبل مسئله دکتری پژوهش محور را تصویب کردیم

در حوزه پژوهش چه اقداماتی انجام داده اید؟

سعدی: مهم‌ترین کار دانشگاه در حوزه پژوهش آموزش معطوف بر حل مسائل است به طوری که 2 ماه قبل مسأله دکتری پژوهش محور را تصویب کردیم که همه دانشجویان این مقطه فعالیت های خود را بر مبنای کار تحقیقاتی انجام دهند چراکه تا قبل از این مقالات ارائه شده مورد توجه قرار نمی گرفت، از طرفی 8 درصد بودجه دانشگاه را به حوزه پژوهش اختصاص داده ایم.

* سال آینده پژوهشگاه دانشگاه امام صادق(ع) را تأسیس کنیم

آیا مراکز پژوهشی دانشگاه مأموریت محور هستند؟

سعدی: بله ، همه اندیشکده ها و مراکز رشد دانشگاه با قدرت و تلاش زیادی فعالیت های پژوهشی دارند که باتوجه به مأموریت که برایشان مشخص شده کارهای تحقیقاتی می کنند البته با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد یک پژوهشگاه در درون دانشگاه این موضوع را به عنوان سیاست ابلاغی پیگیری کردیم که پیش بینی می شود در سال آینده بتوانیم پژوهشگاه دانشگاه را تأسیس کنیم.

* سال گذشته تنها ما یک فرصت مطالعاتی داشتیم

درباره جذب دانشجوی خارجی و فرصت های مطالعاتی اساتید توضیح دهید: 

سعدی: اساتید و دانشجوی خارجی نداریم اما برای جذب دانشجوی خارجی در تحصیلات تکمیلی گام برداشته ایم. در خصوص فرصت مطالعاتی باید بگویم برای توانمند سازی اساتید ارتباط علمی ۲ سویه خوبی با کشورهای خارجی داریم اما میزان ارتباط و همکاری به میزان بودجه دانشگاه بستگی دارد به طوری که سال گذشته تنها ما یک فرصت مطالعاتی داشتیم.

* چشم انداز 5 ساله دانشگاه دوره شکوفایی و درخشش نام دارد

آیا دانشگاه امام صادق (ع) چشم اندازی برای آینده دارد؟

سعدی : بله، معاون طرح و برنامه دانشگاه یک چشم اندازه ۵ ساله را تدوین کرده است که به عنوان دوره شکوفایی و درخشش نام دارد به طوری که دانشگاه در ۲ حوزه مأموریتی دانش و تحول گام های خوبی برداشته و به نتایج مطلوبی خواهد رسید.

* یکی از برنامه های دانشگاه توسعه تحصیلات تکمیلی است

  خدمات رفاهی دانشجویان چگونه است؟

سعدی: باید بگویم 1600دانشجوی این دانشگاه در واحد مرکزی در حال تحصیل هستند و 400دانشجوی دیگر نیز در پردیس خواهران آموزش می بینند به طور مثال رشته مدیریت آموزشی ما تا مقطع دکتری است که در این رابطه یکی از برنامه های دانشگاه توسعه تحصیلات تکمیلی است اما درحوزه خوابگاه دانشجویی محدودیت داریم چرا که باید نسبت به افزایش آن اقدام شود البته در حال حاضر دارای 90 خوابگاه دانشجویی هستیم از طرفی درباره وام دانشجویی نیز دانشجویان از تسهیلات صندوق رفاه وزارت علوم استفاده می کنند البته در صورموارد خاص نیز دانشگاه از دانشجویان حمایت مالی می کند.

* گام دوم دانشگاه در بستر گام دوم انقلاب است

رسالت دانشگاه امام صادق (ع) چیست؟

سعدی: در مرحله اول باید بگویم گام دوم دانشگاه در بستر گام دوم انقلاب است، رسالت دانشگاه تمدن سازی برای تحقق الزامات تمدنی بوده که سیاست های این رسالت و راهبرد در شورای دانشگاه تصویب شده است، همچنین باید اشاره کنم که هر یک از دانشکده های ما یک مأموریت را در راستای حل مشکلات جامعه دنبال می کنند به طور مثال در سال رونق تولید دانشکده اقتصاد ما برای افزایش تولید و رونق آن مطالعات جدی دارد و در حال فعالیت است.

* در حوزه تحول علوم انسانی دستاوردهای خوبی داریم

دستاورد دانشگاه امام صادق (ع) چیست؟

سعدی: این دانشگاه در حوزه تحول علوم انسانی دستاوردهای خوبی دارد در واقع یکی از پایگاه‌های جدی و تراز اول در علوم انسانی دانشگاه امام صادق(ع) است همچنین در حوزه های مهارتی، کاربردی و مسائل مختلف جامعه دارای رساله های دکتری و کتاب های ارزشمند است از طرفی این دانشگاه در تربیت نیروی متخصص و کادر ممتاز برای نظام فعالیت خوبی دارد به طوری که بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عدد خوبی در راستای تربیت نیروی انسانی است.

* دانشگاه امام صادق(ع) در مرحله دولت اسلامی قرار دارد

در حال حاضر دانشگاه در چه مرحله‌ای از فعالیت‌های راهبردی خود قرار دارد؟

سعدی: باید بگویم دانشگاه امام صادق(ع) مراحل تمدن سازی را پشت سر گذاشته است و اکنون در مرحله دولت اسلامی قراردارد که به مسائلی مانند هندسه حکمرانی، حکمرانی تولید نرم افزار می پردازد، به طوری که تحول علوم انسانی در قالب تمدن اسلامی و تربیت مدیران تراز اول برای دولت اسلامی را در دستور کارش دارد این در حالی است که باید دانشگاه نسل چهارم به عنوان دانشگاه تمدن ساز فعالیت کند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه امام صادق علوم انسانی گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی‌کوشا پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها در سنندج اظهار کرد: موضوع شورا از مهمترین مباحثی است که در ادبیات و دایره‌المعارف انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ذکر شده و از ارکان و وجوه حکمرانی مردمی امام و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که در قانون اساسی تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی و مهمترین ویژگی امام و رهبری توجه و اتکا به نیروی مردمی بوده و هست، افزود: نوع رفتار و مسلک امام نشان می‌دهد اتکای اصلی به مردم داشتند.

استاندار کردستان ایجاد حساب ۱۰۰ امام، راه‌اندازی کمیته امداد امام و تشکیل بسیج مستضعفین در راستای توجه به محرومان و مردم را از دستاوردهای امام راحل در اوایل شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی خواند.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: معتقدم خدمات شهری و روستایی در چهارچوب مدیریت و شوراها باید تعریف شود و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی از زیرمجموعه شورا تعریف شوند.

وی به شکل گیری مجلس جدید اشاره کرد و گفت: نمایندگان منتخب مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی افرادی توانمند و مجرب هستند و باید در جایگاه خود اثرگذار باشند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه در طول ۲ سال اخیر در استان ۱۴۰ سفر شهرستانی و روستایی داشته‌ام، افزود: در این سفرها مشکلات مردم از نزدیک شنیده شد و معتقدم باید با حضور در میان مردم مشکلات احصا و رفع شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ برای شهرداری‌ها ۴۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و قیر تأمین شد که در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به یک‌هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسید.

استاندار کردستان یادآور شد: کمک دولت به دهیاری‌ها نیز در سال گذشته ۳۲۵ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.

زارعی‌کوشا به رویدادهای فرهنگی استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: رویداد هزار دف در پالنگان با پیش بینی پنج هزار نفر جمعیت برنامه‌ریزی شد اما به رویداد منحصربفردی تبدیل شد که جمعیت بی‌شماری به این روستا مراجعه و در رویداد شرکت کردند.

وی اضافه کرد: اینگونه رویدادها در سایر روستاهای استان نیز برگزار شده و مورد استقبال مردم بوده است.

وی مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای استان و بازگشت ۴۰ هزار نفر مردم از روستا به شهر، اجرای راههای روستایی را از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم خواند و گفت: باید با همدلی و برادری بتوانیم برای خدمت به مردم گام برداریم.

کد خبر 6090695

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است