Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت آغاز ماه محرم و فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین (ع) در مجتمع سید الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت ابتدا به شرح تازه‌ترین تحولات سیاسی مربوط به لبنان و سرزمین‌های اشغالی و تجاوز پهپادی اخیر رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت و سپس فرا رسیدن ماه محرم و فضیلت سوگواری امام حسین (ع) در این ماه، پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل حزب الله در بخش نخست سخنان خود گفت: بدون شک از یک شنبه شب گذشته لبنان وارد مرحله جدید و شرایط ویژه‌ای شده است. همچنین دشمن اسرائیلی نیز شرایط خاصی را سپری می‌کند و بر فضای کل منطقه نیز حالتی از انتظار و آماده باش حاکم است. در ابتدا باید از موضع رسمی و بسیار ارزشمند لبنان در این خصوص تشکر و قدردانی کنیم. جناب رئیس جمهور از ساعت‌ها و لحظه‌های نخست این حادثه، موضع واضح و عالی اتخاذ و این تجاوزگری را اعلام جنگ توصیف کرد.

مواضع جناب رئیس مجلس نیز مشخص و واضح بود و ما هنگامی که از ضاحیه جنوبی بیروت و مقاومت سخن می‌گوییم ایشان بخشی از این مقاومت است و امروز نیز در سالگرد ربوده شدن و اسارت امام موسی صدر و دو تن از همراهانش نیز بار دیگر بر این موضع خود تأکید کرد. موضعگیری جناب نخست وزیر نیز رو به جلو، خوب و مهم بود. شورای عالی دفاع نیز که در بیانیه خود تحولات اخیر را تجاوزگری اسرائیل خواند و مهمترین بند این بیانیه، تثبیت حق لبنانی‌ها در دفاع از خود و حاکمیت و سرزمین شان بود. مواضع نیرو‌های مختلف سیاسی، مرجعیت‌های دینی، احزاب و موضع عمومی مردم بیانگر این بود که اجماعی ملی حداقل در خصوص محکوم کردن این حمله و توصیف آن به عنوان تجاوز به لبنان وجود دارد. این موضعگیری دارای ارزش سیاسی و اخلاقی بسیار والاست.

در عین حال در ساعت‌های اولیه این حمله، برخی اشخاص که هیچ ارزش و جایگاهی ندارند تلاش کردند در واقعیت آنچه رخ داده است شک و تردید ایجاد کنند و شایعه‌های کذبی منتشر کردند,، ولی با این وجود همه چیز به سرعت آشکار شد و نتانیاهو روز گذشته و امروز مسئولیت اقدامات تجاوزکارانه در عراق، سوریه و لبنان را به عهده گرفت. موضعگیری رسمی لبنان و مرجعیت‌های دینی، احزاب، نیرو‌های سیاسی و موضعگیری مردمی و افکار عمومی مسئله‌ای بسیار مهم و موضعی بسیار رو به جلو است. این موضعگیری واحد برای دشمن اسرائیلی نیز پیام‌های مهمی به همراه دارد، چرا که دشمن همیشه مشغول تحریک مردم، دولت، محیط و هواداران مقاومت علیه مقاومت است.

پاسخ نخست به این تجاوز از ساعات آغازین آن تا کنون قوی، عالی، محکم و تاریخی بوده است. طبعیتا در این چارچوب باید به صورت خصوصی بر سخنان امروز جناب نبیه بری و درخواست وی از جنبش امل برای آماده باش کامل درنگ کنیم. این سخنان یعنی مقاومت با همه جنبش‌ها و گروه‌ها و هواداران خود در موضعی محکم، متین و یکپارچه قرار دارد و راه را به روی خیال پردازی‌های برخی متوهمان می‌بندد. نکته دوم که باید به آن اشاره کنم، در ادامه سخنان روز یکشنبه ام قرارد دارد. مثلا من آن روز گفتم که پاسخ به تجاوزگری اسرائیل "در لبنان" خواهد بود نه "از مزارع شبعا".

در روز‌های گذشته تحلیل‌های زیادی در خصوص این سخن من صورت گرفته است مبنی بر اینکه پاسخ "در لبنان" خواهد بود نه "از لبنان". منظور من هم از عبارت "در لبنان" همان "از لبنان" بوده است و اینجا "فی" به معنای "من" است. کسانی که این قاعده نحوی را نمی‌دانند بهتر است به دانش آموزان و دانشجویان مراجعه کنند تا این قاعده نحوی را برای آن‌ها توضیح دهند. من در این خصوص به دیدگاه بصری‌ها استناد کردم و مخالفان اظهارات من از دیدگاه کوفی ها. برخی‌ها از این سخن من اینگونه تحلیل کردند که پاسخ به اسرائیل در لبنان به معنای پاسخ به مزدوران اسرائیل در لبنان است.

موضوع مزدوران اسرائیل در لبنان مسئله‌ای نیست که در این چارچوب آن را بررسی کرد، بلکه مسئله‌ای روزمره است و هر زمانی در لبنان اطلاعات و داده‌هایی در مورد هر مزدوری به دستگاه‌های امنیتی داده شود و یا خود نهاد‌های امنیتی از چنین اطلاعاتی باخبر شوند، اقدام لازم را انجام می‌دهند و مزدوران را بازداشت و زندانی می‌کنند و آن‌ها را به دستگاه قضایی تحویل می‌دهند. این بحث دیگری است، از این رو نیازی به چنین تحلیل‌هایی وجود ندارد و من که گوینده این سخن هستم به شما می‌گویم منظورم از پاسخ "در لبنان" همان پاسخ "از لبنان" است.

اشاره من به مزارع شبعا نیز به این اعتبار بوده که پاسخ ما به تجاوزات اسرائیل همیشه در مزارع شبعا بوده است. پاسخ به عملیات شهدای قنیطره و پاسخ به شهادت سمیر القنطار در مزارع شبعا بوده است. معمولا ما در آنجا پاسخ می‌دهیم. من دوست داشتم بگویم همه راه‌ها به روی پاسخ باز خواهد بود. منظور اصلی من این بود که پاسخ از لبنان و نه منحصرا از مزارع شبعا خواهد بود. ممکن است مکان پاسخگویی از مزارع شبعا و یا هر مکانی در طول مرز‌ها با فلسطین اشغالی باشد.

نیرو‌های دشمن شب گذشته بسیار هراسناک بودند و سراسر شب را گلوله‌های منور شلیک و آتش روشن کردند. ما امشب به آن‌ها می‌گوییم شرط نیست که پاسخ از مزارع شبعا باشد بلکه ممکن است این پاسخ از هر نقطه و مکانی باشد. هر چند مزارع شبعا بخشی از خاک اشغالی لبنان است و همیشه باید برای آزادی آن کار و تلاش کنیم. نکته سوم که برای شرح و توضیح بیشتر به آن اشاره می‌کنم این است که من در سخنان روز یکشنبه خود به موضوع پهپاد‌ها اشاره کردم و اخیرا نیز در دیدار‌های داخلی درباره این سخن گفتم و بخشی از این سخنان به بیرون درز کرد و معمولا در این گونه مواقع سخنان دقیق نقل نمی‌شوند.

از این رو این مسئله نیز شایسته شرح و توضیح است، چرا که سخنان روز یکشنبه ما پیام‌های مختصر بود. در موضوع پهپاد‌ها من گفتم و بار دیگر بر آن تأکید می‌کنم که اولا ما در مورد پهپاد‌های اسرائیلی خیلی صبر کردیم. پس از آزاد سازی لبنان در سال ۲۰۰۰ پهپاد‌ها به صورت گسترده در آسمان لبنان حضور داشته اند و حتی پس از ۲۰۰۶ ما شاهد نقض روزانه حاکمیت هوایی لبنان از سوی پهپاد‌های اسرائیلی بودیم. این تجاوزات نقض حریم امنیتی نیز محسوب می‌شود چرا که این پهپاد‌ها می‌آیند و اطلاعاتی را درباره همه چیز در لبنان و نه فقط در مورد مقاومت جمع آوری می‌کنند.

اولین پاسخ به تجاوز پهپاد‌های بمب گذاری شده به ضاحیه جنوبی بیروت باید آغاز مرحله جدیدی باشد که در آن برای سرنگون پهپاد‌های اسرائیلی در آسمان لبنان اقدام کنیم. به این معنا که سرنگونی پهپاد‌های اسرائیلی حقی واضح و صریح باشد و باید این حق محقق شود. این حق از همان روز اول باید محقق می‌شد، ولی به این حق پرداخته و توجه نشد و شورای امنیت و جامعه جهانی و همه کشور‌ها و سفارتخانه‌ها از سال ۲۰۰۰ تا کنون هیچ گونه تلاش برای متوقف کردن نقض حریم هوایی لبنان از سوی اسرائیل انجام نداده اند.

از این رو حق ماست که به این مسئله واکنش نشان دهیم. البته این سخن به معنای این نیست که هر پهپادی در آسمان لبنان ظاهر شود ما آن را هدف قرار می‌دهیم و ساقط می‌کنیم. باید در این زمینه واقع بین و شفاف باشیم و من در سخنان اخیر خود در این باره صریح بودم. ممکن است هر روز یا هر هفته یا هر دو هفته یک بار یا بیشتر و یا کمتر و یا هر ساعت ما پهپادی را سرنگون کنیم. مهم است که اسرائیل چنین تصور نکند که حریم هوایی لبنان برایش باز است و پهپاد‌های آن در هر ارتفاعی می‌توانند بیایند و بروند.. ما تعهدی به ساقط کردن هر پهپادی در هر جایی نداده ایم.

من اخیرا در دیدار‌های داخلی با برخی دوستان شوخی کردم و به آن‌ها گفتم در شبکه‌های اجتماعی هر وقتی پهپادی در هر منطقه‌ای به پرواز در می‌آید می‌گویند سید، پهپادی در منطقه ما به پرواز درآمده است. طبعیتا اقدام ما باید در چارچوب رویکرد و تاکتیک مشخص و به صورت تعیین شده باشد. اگر ما متعهد شویم که هر پهپادی که در حریم هوایی لبنان به پرواز درآمد ما آن را ساقط می‌کنیم، اسرائیل ممکن است ده‌ها پهپاد را به پرواز درآورد تا توان پدافندی مقاومت را فرسوده سازد. ما باید با اراده و ارزیابی خود عمل کنیم. ما زمان و مکان و مختصات پاسخ را تعیین خواهیم کرد. مهم این است به این نتیجه برسیم که به دشمن درک کند از این پس در هوا آسوده نیست و در هر لحظه‌ای و هر ساعتی به اعتبار اینکه مرحله جدیدی آغاز شده است، ممکن است پهپادش در معرض حمله و سرنگونی قرار بگیرد.

نکته چهارم: سپس مشخص شد اقدام دشمن اسرائیلی و نتانیاهو در ضاحیه جنوبی تجاوز بوده و این تجاوزگری محرز است. روز یک شنبه گذشته من گفتم داده‌های اولیه از پهپاد اسرائیلی که در اختیار برادران قرار گرفته است و در جستجوی اولیه لاشه و ساختار آن، هیچ بمب یا ماده انفجاری یافت نشده است. از این رو ما پهپاد نخست را پهپاد جاسوسی و پهپاد دوم را عملیاتی دانستیم. اما روز دوشنبه هنگامی کارشناسان به خوبی و با دقت قطعات پهپاد را از هم جدا کردند، در داخل آن بمب پنج و نیم کیلوگرمی از ماده "سی چهار" به شدت انفجاری که بسیارحرفه‌ای و دقیق در داخل بدنه پهپاد جاسازی شده بود را پیدا کردند، مشخص شد خیر پهپاد اول و دوم هر دو قصد انفجار داشته اند.

به هر حال در این خصوص احتمال‌های های زیادی وجود دارد. چه بسا برادران ما تحقیقات و دیدگاه‌های خود را در این خصوص اعلام می‌کنند و اکنون سازمان اطلاعات ارتش لبنان در حال ارزیابی این موضوع است و در پایان می‌توان به نتیجه قطعی دست یافت. یکی از فرضیه‌ها این است که این پهپاد‌ها قصد داشتند نیمه شب مانند هلیکوپتر فرود آیند و بمب را در زمین کار بگذارد و پهپاد دوم بیاید و اقدام مشابهی انجام دهد و نیمه شب با توجه به اینکه سیاه رنگ بودند، منطقه را ترک کنند. سپس پهپاد سومی بیاید و از آسمان بمب‌های کار گذاشته شده را منفجر کند و ما با عملیات انفجاری مواجه شویم که هیچ رد پایی از آن به جا نمانده است.

در این صورت هیچ دلیلی برای متهم کردن اسرائیل وجود نداشت چرا که ممکن بود احتمال داده شود این انفجار، کار تکفیری‌ها یا گروهی تروریستی و یا هر طرف دیگری بوده است. اما با توجه به لطف خداوند متعال نه تنها این حادثه هیچ شهید و مجروحی نداشت بلکه عملیات کاملا لو رفت. روز اول گروهی در جهان عرب و برخی در لبنان خواستند چیز دیگری در مورد این حادثه بگویند و از جمله سخنان سخیفی که در این خصوص می‌گفتند این بود که این پهپاد‌ها متعلق به حزب الله است و اسرائیل آن را منفجر کرده است.

برخی دیگر می‌گفتند پهپاد‌ها متعلق به ایران است. همه این سخنان سخیف در حالی بود که ما در ضاحیه جنوبی بودیم و چند ساعت لازم داشتیم تا از واقعیت ماجرا باخبر شویم، ولی طرف‌هایی واقعیت ماجرا را باب میل خود کشف کرده بودند. به هر حال اسرائیلی‌ها اکنون مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته و به اهداف آن اعتراف کرده اند. از این رو ما با تجاوز واضح اسرائیل مواجه هستیم.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی فلسطین محور مقاومت حزب الله لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۳۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله راکتی سنگین حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل

منابع رسانه‌ای امروز (دوشنبه) از هدف قرار گرفتن مواضعی در شمال سرزمین‌های اشغالی از خاک لبنان خبر دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که مواضعی در منطقه «الجلیل علیا» در شمال سرزمین‌های اشغالی هدف مستقیم حمله از خاک لبنان قرار گرفتند.

رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که آژیر‌های خطر در چند شهرک صهیونیست‌نشین به صدا درآمده است. این رسانه‌ها از حملات موشکی سنگین به «کریات شمونه» و اطراف آن در اصبع جلیل خبر دادند.

طبق گزارش این رسانه‌ها، در این حملات حدود ۴۵ موشک «کاتیوشا» به سمت مواضع ارتش رژیم صهیونیستی و کریات شمونه پرتاب شده است.

کانال ۱۲ عبری زبان مدعی رهگیری تعدادی از این موشک‌ها شد.

دیگر خبرها

  • پاسخ پرقدرت حزب الله به رژیم صهیونیستی و بحران در اتاق جنگ اسرائیل
  • تهدید علنی حزب‌الله توسط اسرائیل: لبنان را اشغال می‌کنیم!
  • اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • اگر حزب الله نبود اسرائیل به اکثر مناطق لبنان تجاوز می‌کرد
  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ تن رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی/تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر رسید
  • شرط مهم حماس برای توافق آتش بس با اسرائیل/حملات موشکی سنگین از خاک لبنان به سرزمین‌های اشغالی
  • حمله راکتی سنگین حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی