Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل کاهش و ثبات نرخ ارز در بازار اظهار داشت: قیمت ارز در سال گذشته به اوج رسید که ناشی از عوامل سیاسی بود و زمانی که اثر تحولات سیاسی کمرنگ‌تر می‌شوند، انتظارات فعالان بازار هم تغییر می‌کند. بنابراین در شرایطی که انتظارات به سمت مثبت حرکت کندُ با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه می‌شویم و زمانی هم که افق سیاسی نامطلوب به نظر برسد، قیمت ارز افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: اما از لحاظ واقعیت اقتصادی کشور نرخ دلار ۱۸ هزار تومانی هم نمی‌توانست پایدار باشد چراکه اقتصاد کشور قابلیت تحمل این نرخ را نداشت. به طور قطع تولیدکننده با نرخ دلار ۱۸ هزار تومان قادر به فروش محصول خود نبود و واردکنندگان هم نمی‌توانستند با این نرخ برای مواد اولیه یا کالاهای وارداتی خود در بازار مشتری پیدا کنند.  

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه این نرخ دلار نمی‌توانست جواب‌گوی درآمدهای مردم باشد، ادامه داد: به طور قطع ارز با نرخ بالا در اقتصاد ایران پایدار نخواهد بود و به همین دلیل است که شاهد بازگشت قیمت‌ها هستیم.

دهقان دهنوی با بیان اینکه افق سیاسی در کشور مطلوب‌تر به نظر می‌رسد، اظهار داشت: خوشبختانه با رفع برخی بدبینی‌ها، شرایط سیاسی کشور هم به ثبات بیشتری رسید. واقعیت این است که در مقطعی، برخی خطر جنگ را پیش رو می‌دیدند و در آن شرایط کنترل بازار ارز هم سخت بود اما در حال حاضر این تهدید به طور کلی از افق سیاسی کشور خارج و مشخص شد که به دلیل توان بالای نظامی و قدرت سیاسی کشورمان احتمال بروز جنگ وجود ندارد.  

وی با بیان اینکه تمام این عوامل باعث شدند که انتظارات فعالان بازار به سمت مثبت حرکت کند،‌ گفت: بخش قابل توجه‌ای از این بهبود شرایط ناشی از مدیریت شرایط اقتصادی کشور است. در طول یک سال گذشته علیرغم افت و خیزها، در مجموع شرایط کشور مدیریت شد و بانک مرکز توانست بازار را کنترل کند، تجارت خارجی تحت کنترل در آمد و بازار ساماندهی شد و به سمت آرامش حرکت کرد.  

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا قیمت ارز باز هم در بازار ریزش خواهد داشت، تاکید کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی نیست اما در مجموع شرایط به سمت بهبود در حال حرکت است و اگر بتوانیم همین مسیر را دنبال کنیم و به احیای رشد اقتصادی و تولید کمک کنیم،  فضای رو به رشدی خواهیم داشت و اقتصاد به ثبات می‌رسد.        

وی همچنین با اشاره به نقش برگشت ارز صادراتی در کنترل بازار ارز گفت: خوشبختانه با توجه به مشوقها و تنبیه‌هایی که در نظر گرفته شده، برگشت ارز صادراتی رو به افزایش است.

دهقان دهنوی همچنین درباره تنبیه صادرکنندگانی که نسبت به برگشت ارز صادراتی اقدام نمیکنند، ادامه داد: صادر کنندهای که نسبت به فروش ارز در سامانه نیما اقدام نکند مشمول مالیات خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: وزارت اقتصاد بازار ارز کاهش قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۳۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حجت الله اسماعیلی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار کرد: کارگران از رزمندگان عرصه جهاد اقتصادی محسوب می‌شوند، مقام معظم رهبری فرمودند «اگر بخواهیم به استقلال اقتصادی برسیم این اقتصاد وابسته است به تولید و کار و کارگر» بدون کار و کارگر اقتصادی وجود نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: کارگران موتور پیشران و عامل اصلی حرکت و رونق اقتصادی کشور هستند، که مظلومانه در جامعه زندگی می‌کنند، باید به این قشر عزیز توجه بیشتری شود.

امام جمعه قرچک گفت: تمام کشور همه اقشار و همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی بر می‌گردد به قشر زحمت‌کش کارگر، اگر این عزیزان نباشند کار کشور زمین خواهد ماند.

وی افزود: اگر امروز ما در اقتصاد همچون دیگر حوزه سیاسی، نظامی و امنیتی قوی شویم دشمن بفکر آسیب ما نخواهد بود و جرأت نزدیک شدن به ما با نیت آسیب نخواهد داشت.

کد خبر 6089153

دیگر خبرها

  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • دلار با کاهش تنش‌های سیاسی برمی‌گردد/ عده‌ای برخلاف منافع ملی بازار ارز را بهم می‌زنند
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است