کاروان کربلا در روز اول ماه محرم به کجا رسیدند؟
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۴۳۲۵
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «سیدالشهدا (ع)» بسیار هوشمندانه وارد عرصه رویارویی با دشمن شدند، ایشان برای اینکه راه را بر قضاوتهای نادرست ببندند و تاریخ را از قضاوت نادرست در خصوص خود باز دارند تا در آیندگان «امام حسین (ع)» را محکوم به القای نفس در هلاکت و خودکشی نکنند از مدینه خارج شدند.
به گزارش مشرق، حمید وحیدی کارشناس علوم قرآنی پیرامون سره شخصیتی «امام حسین (ع)» گفت: «سید الشهدا(ع)» جلوههای بارز بندگی خدا هستند، ایشان در تمام مراحل زندگی بندهای ناب و ارزشمند برای خداوند متعال بودند به گونه ای که می توان گفت «امام حسین (ع)» الگوی برای همه دورانها هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ادامه داد: بهترین شکل بندگی در ابعاد اجتماعی، سیاسی ،فرهنگی و رفتاری را به راحتی می توان در شخصیت «امام حسین (ع)» یافت. در بعد فردی و شخصیتی نیز این امام بزرگوار نمونه و الگویی تمام عیار انسانیت هستند، ایشان مسیر تعالی و رشد بندگی را در رضای خداوند دیدند و در همین راه قدم برداشتند. بیشتر بخوانید: دردناکترین صحنه عاشورا از نظر اسقف گرجستانی حدیث روز/ بشارت پیامبر(ص) به حضرت فاطمه(س) درباره گریه کنندگان بر امام حسین(ع)
وی پیرامون تدبیر و مدیریت «امام حسین (ع)» در واقعه کربلا اظهار کرد: خروج «امام حسین (ع)» از مدینه یکی از نمونههای بارز مدیریت و تدبیر این امام بزرگوار است، «سید الشهدا (ع)» به خوبی میدانستند که حکومت به دنبال بهترین بهرهبرداری از عملکرد ایشان است و تلاش میکند تا با کمک تبلیغات «سیدالشهدا (ع)» را به برهم زدن نظم حکومت و جنگ طلبی متهم کند لذا ایشان برای براندازی این نقشه شوم مدینه را به مقصد کوفه ترک کردند.
وحیدی درباره استراتژی سیاسی «امام حسین (ع)» در برابر دشمنان خود ابراز کرد: «سیدالشهدا (ع)» بسیار هوشمندانه وارد عرصه رویارویی با دشمن شدند، ایشان برای اینکه راه را بر قضاوتهای نادرست ببندند و تاریخ را از قضاوت نادرست در خصوص خود باز دارند تا در آیندگان «امام حسین (ع)» را محکوم به القای نفس در هلاکت و خودکشی نکنند از مدینه خارج شدند.
وی در خصوص نامههای کوفیان برای دعوت از «امام حسین (ع)» بیان کرد: کوفیان زمانیکه «امام حسین (ع)» مکه را به مقصد مدینه ترک کرده بودند نامههای فراوانی ارسال کردند و از ایشان درخواست کردند تا به کوفه بروند، ایشان نیز قبل از حرکت خود «مسلم بن عقیل» را به کوفه فرستاد تا از وضعیت آنجا آگاه شود، اما فشارهای حاکم کوفه سبب شد تا مردم این سرزمین بیعت شکنی کنند و در این بین «مسلم بن عقیل» و «هانی بن عروه» را که از یاران «امام حسین (ع)» بودند به شهادت رساندند.
وحیدی با اشاره به رویکرد هوشمندانه «امام حسین (ع)» ابراز کرد: «سیدالشهدا (ع)» تک تک مهرههای این بازی سیاسی را با دقت و تدبیر چیده بودند، ایشان تلاش کردند تا هیچ بهانه و عذری برای قضاوت نادرست بر جای نگذارده و در نهایت نتیجه را به خداوند واگذار کردند. «امام حسین (ع)» وظیفه خود را به خوبی انجام داد ولی اتفاقات مطابق نقشه ایشان پیش نرفت این درس بزرگی است که نشان میدهد انسان همواره باید در مقابل خاص خداوند سر فرود آورده و بنده مطیع باشد.
وی افزود: ظواهر تاریخی از قیام عاشورا بیانگر، شکست «امام حسین (ع)» بوده، اما نتیجه در حال حاضر و پس از گذشت سالها قیام عاشورا نشان میدهد که تدبیر «امام حسین (ع)» چیزی جز پیروزی مکتب کربلا بر جای نگذاشت.
این کارشناس علوم قرآنی نتیجه قیام کربلا را دستاوردی بزرگ در عرصه جهانی دانست و ابراز کرد: هم اکنون شاهد هستیم که قیام کربلا در بسیاری از نقاط دنیا شناخته شده است، مکتب «امام حسین (ع)» پیروز نبردی بود که از سیره «پیامبر (ص)» گرفته شده، ایستادگی در مقابل ظلم و نپذیرفتن ذلت یکی از ارزشمندترین و بزرگترین ابعاد دین اسلام به شمار میرود که «امام حسین (ع)» آن را به اثبات رساند.
وی در خصوص آسیبهایی که در عزاداریها آب به آسیاب دشمن میریزند ابراز کرد: دستگاههای تبلیغاتی دشمن همواره گوش به زنگ است تا از آسیبهای برخی از عزاداریها بر علیه اسلام و شیعیان استفاده کند و بدین ترتیب اصل و پایه اسلام را زیر سوال ببرد، این عمل قطعا نکوهیده است و باید این موضوع مهم را در نظر داشت که «امام حسین (ع)» برای استحکام دین اسلام فدا شد و عزاداران ایشان باید به این مهم توجه کنند.
وحیدی به الگوبرداری از زندگی «امام حسین (ع)» در همه ابعاد زندگی فردی، شخصی و اجتماعی اشاره و اظهار کرد: «سیدالشهدا (ع)» در تمام ابعاد زندگی یک الگوی ارزشمند برای تمام مسلمانان و شیعیان جهان هستند، اگر قرار است که زندگی درست و ارزشمندی را در پیش بگیریم بهترین الگو قطعاً «ائمه اطهار(ع)»و «امام حسین (ع)» هستند.
وی در خصوص حضور کاروان کربلا در روز اول ماه محرم بیان کرد: «امام حسین (ع)» و یاران ایشان روز اول ماه محرم به کربلا رسیدند ایشان هنگامی که پای به سرزمین نینوا گذاشتند نام این سرزمین را پرسیدند، نامهای متعددی برای مکان بیان شد تا به نام کربلا رسیدند، در این هنگام امام مطمئن شدند که به سرزمین واقعه کربلا رسیدهاند.
این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: روایات متعددی در این زمینه وجود دارد که بیان میکند «امام حسین(ع)» آن منطقه از نینوا را که به شهادت رسیدهاند را خریداری کرده بودند و با شرط پذیرایی از زائران دوباره به اهالی آن منطقه واگذار کردند، البته روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد ولی آنچه مسلم است، امام حسین(ع) به شهادت خود دراین منطقه اطمینان داشته و زمین را خریداری کرده بودند.
***کاروان امام حسین(ع) در روز اول محرم در حال حرکت به سوی کربلا بودند حجت الاسلام و المسلمین حسن شفیع کارشناس علوم قرآنی گفت: آن طور که مورخان بیان کرده اند، " امام حسین (ع)" و کاروان عاشورا در روز اول ماه محرم هنوز به کربلا نرسیده بودند و در حال طی کردن مسیر راه بودند. وی ادامه داد: کاروان "امام حسین (ع)" زمانی که از مکه به سوی کربلا حرکت کردند، منازل متعددی را پشت سر گذاشتند و در حالی که چند منزل تا کربلا فاصله باقی مانده بود، حر بن یزید ریاحی نخستین کسی بود که جلوی امام (ع) و کاروان کربلا را گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین شفیع همچنین اظهار کرد: حر بن یزید ریاحی با هزاران سوار جلوی امام حسین (ع) و کاروان کربلا را گرفت، البته آن طور که خود حر گفته است، این فعالیت بنا به دستور عبیدالله ابن زیاد صورت گرفت.
این کارشناس علوم قرآنی در ادامه صحبت های خود توضیح داد: حر بن یزید ریاحی جلوی امام حسین (ع) و کاروان کربلا را در حالی که چند منزل تا این شهر فاصله باقی مانده گرفته بود، به این نکته اشاره کرده که عبیدالله ابن زیاد به من دستور داده بود تا امام حسین (ع) را زنده به دستش برسانم و این اقدام بنده نیز به همین دلیل بوده است. وی همچنین یادآور شد: اینکه برخی افراد نقل می کنند که حر بن یزید ریاحی به امام حسین (ع) اعلام کرده که با عبیدالله ابن زیاد بیعت کنید، صحت ندارد چرا که حر با شناختی که از امام حسین (ع)، اصالت خانوادگی ایشان و همچنین جدشان رسول الله (ص) داشت، می دانست که ایشان هیچ گاه با عبیدالله ابن زیاد بیعت نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: نکته ای که حر بن یزید ریاحی زمان رویارویی با امام حسین(ع) و کاروان کربلا ، به آنها اعلام کرده، این است که من وظیفه دارم شما را زنده به دست عبیدالله بن زیاد برسانم که بر اساس روایتی، امام حسین(ع) در این هنگام فرمودند: "مادرت به عزایت بنشیند". منبع: میزان
منبع: مشرق
کلیدواژه: باور 373 بازار سکه و ارز اخبار خودرو نفتکش انگلیسی امام حسین ماه محرم حسینیه یزید مسلم بن عقیل قیام عاشورا حر بن یزید ریاحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۴۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت