عزاداری صرفا از روی حزن و اندوه سنخیتی با تشیع ندارد/ خردمندان در ماه محرم به حاشیه میروند
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۴۴۶۰
عزاداری یکی از آیینها و مناسک تاریخی در تاریخ تشیع است که همه ساله در موعد سالروز شهادت ائمه و پیشوایان دینی در گوشه و کنار جوامع اسلامی برگزار میشود، اما آنچه در طول سالها مورد توجه قرار گرفته است، نفوذ و ایجاد برخی خرافات و آسیبها در این عزاداریها است که نه تنها سنخیتی با فرهنگ و معارف اسلامی ندارند، بلکه میتواند سیره و سبک زندگی پیشوایان دینی را تحت شاع قرار دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه در این مصاحبه میخوانید:
عزاداری جزء فرهنگ شیعه است
عزاداری فرهنگی برای مبارزه با ظلم است
تشیع مکتبی عدالتخواه و حق طلب برای مبارزه با ظلم است
عزاداری صرفا از روی حزن و اندوه سنخیتی با تشیع ندارد
برخی تریبون داران محرم، از مسائل اعتقای آگاهی ندارند
خردمندان و عقلگرایان در ماه محرم به حاشیه میروند
رسانهها به خرافات در عزاداری دامن میزنند
ایکنا - فلسفه و پیشینه عزاداری چیست؟
عزاداری فرهنگی است که با تکیه بر اندیشه ایمانی، اسلامی و شیعی ما شکل گرفته و شاید در هیچ فرهنگ دیگری به این معنا وجود نداشته باشد، چرا که در فرهنگهای دیگر مسئله عزاداری به عنوان یکی از محورهای مهم حرکتهای انقلابی و مبارزه با ظلم و ستم محسوب نمیشود. مکتب تشیع از همان ابتدا و پس از پایان خلافت مولای متقیان امیرالمومنین(ع) با مظلومیت و مهجوریت مواجه شد و ظلم و جور زیادی نسبت به خاندان عصمت و طهارت اعمال شد که اولین آن همان سوزاندن درب خانه علی (ع) بود. در زمان امام زمان (ع) نیز این ظلم وجود داشت، چرا که مکتب تشیع مکتبی برای مبارزه با ظلم و ستم و مکتبی عدالتخواه و حق طلب هست و طبیعی است که با سران و پیروان این مکتب مقابله شود. به همین دلیل عزاداری به عنوان یک فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم در متن دین راه پیدا کرد. البته بحث عزاداری به معنای جریانی خاص با یک موضوعیت نیست، بلکه برای این است که به جهانیان نشان دهد حق و عدالتخواهی این مکتب و پیروان آن باعث شده است که اینها مورد ظلم و ستم واقع شوند و آنچه که از زیارتهایی مانند زیارت عاشورا یا زیارت اربعین برداشت میشود، فرهنگ عزاداری را مشخص میکند.
در این فرهنگ اگرچه انسان گریه میکند و حزن و اندوه دارد، اما همواره بر حقطلبی و عدالتخواهی اصرار دارد، همانگونه که حضرت زینب کبری (س) در عین گریستن، در مقابل حاکمان ظلم و جور با استقامت فریاد عدالتخواهی داشتند و ظالمان و تبهکاران با خطاب «یا ابن الطلقا» آنها را طرد میکردند. پس اگر کسی فرهنگ عزاداری و حزن و اندوه را با قضایای مبارزات و پیگریهایی برای عدالتخواهی و حقطلبی نداند، تنها به گریههایی عاطفی و احساسی دچار شده که ارزشی برای مکتبی پر بار و عالی مانند مکتب تشیع نخواهد داشت. بنابراین آنچه که امروزه در فرهنگ عزاداری مکتب تشیع مطرح است، ابزاری است که انسان باید بتواند بر اساس آن به ظالمان و استبدادگران جهان بفماند که این مکتب هرگز از پا نخواهد نشست و تا استقرار و پایداری عدل و حق به مبارزه و مقابله با کفر و ستم ادامه خواهد داد.
اگر از همین آقایانی که تریبون این عزاداریها را در دست دارند، سوالاتی درباره مباحث اعتقادی، معرفتی یا اخلاقی و حقوقی داشته باشیم، اظهار بیاطلاعی میکنند و میگویند ما آمدهایم تا حزن و اندوهی را در دل افراد قرار دهیم. غافل از اینکه اگر این حزن و اندوه با آن مکتب و رهبران و اهداف آن هماهنگ نباشد، هرگز نه تنها اثر بخش نیست، چه بسا موجب انحراف نیز میشودایکنا - فکر نمیکنید عزاداریهای امروز ما این کارکرد را از دست دادهاند و به کاری کلیشهای و آمیخته با خرافات و با شیوه و شکلهایی برگزار میشود که بعضا سنخیتی نیز با آموزههای دینی و سیره ائمه(ع) ندارد؟
اگر ما عزاداری را تنها به عنوان یک امر حزنآور و دردآلود تصور کنیم، باید گفت امروزه چنین نگرشی بر عزاداریهای ما حاکم شده و ما فکر میکنیم عزاداری اهل بیت مانند سایر عزاداریها است. ولی باید بدانیم این مسئله فرهنگی وابسته به یک مکتب است، نه وابسته به یک انسان، جریان یا گروه. اگر کسی مکتب تشیع را نشناسد و به بنیانهای اعتقادی و پایههای معرفتی این مکتب آگاهی نداشته باشد و به اخلاق، حقوق، آداب و رمز و رازهای این مکتب آشنا نباشد، نمیتواند به عزاداری آن که باید سنخیت مناسبی با خود این مکتب داشته باشد، بپردازد. امروز تریبونها و رسانههایی که در دست افراد وجود دارد، عمده آنها بیگانه از این مکتب هستند و تبعا این عزاداری و آن حزن و اندوه هزگز سنخیتی با آن مکتب، رهبران آن و اهداف و مقاصد، بنمایههای معرفتی و اخلاقی و حقوقی آن ارتباطی نخواهد داشت.
اگر از همین آقایانی که تریبون این عزاداریها را در دست دارند، سوالاتی درباره مباحث اعتقادی، معرفتی یا اخلاقی و حقوقی داشته باشیم، اظهار بیاطلاعی میکنند و میگویند ما آمدهایم تا حزن و اندوهی را در دل افراد قرار دهیم. غافل از اینکه اگر این حزن و اندوه با آن مکتب و رهبران و اهداف آن هماهنگ نباشد، هرگز نه تنها اثر بخش نیست، چه بسا موجب انحراف نیز میشود، چراکه این اشعار و مرثیهها هرگز با شرایط این مکتب همخوانی ندارد و چون پای احساسات و عواطف در میان است، خرافهها، تحریفات و انحرافات نامربوطی نیز به این فرهنگ تزریق میشود که متافسانه امروزه نیز شاهد چنین چیزی هستیم. افرادی امروز عهدهدار اینگونه مسائل هستند که در نهایت تاسف، هیچ اطلاعی نسبت به حقیقت این مکتب ندارند.
ایکنا - این آسیبها و خرافاتی که وارد عزاداریها میشود چه پیامدها و تبعاتی برای جامعه اسلامی به همراه دارد و راه زدودن این آسیبها و خرافات چیست؟
این نوع خرافات، جهل و ناآگاهی را دامن زده و افراد خبره را از این مسیر دور میکند. امروز میبینیم در حسینیهها و مساجد بسیاری از خردمندان و فرهیختگان و کسانی که عقلگرا هستند از اینگونه مسائل دور هستند، آن هم در عین حالی که آنها غم و حزن امام حسین (ع) را در دل دارند، غم دیگری دیگری را هم بر دوش میکشند که غم جهل و خرافه و نادانی است.
رسانههایی نیز که قدرت دارند به اینگونه مسائل دامن میزنند. سالها است که شاهد هستیم افرادی در این تریبونها دارای قدرت هستند که در چنین فرهنگی رشد کردهاند، هم آگاهی را در جامعه از بین برده و هم باعث شده افرادی که آگاهی دارند، اما فرصت تبلیغ و تریبون برایشان نیست از جامعه دور شوند و این باعث میشود که فاصله میان جهل و علم در جامعه بیشتر شود که این خطر و آسیبی جدی است. در این شرایط انتظار میرود که متولیان فرهنگ و دین و مکتب تشیع، تلاش کنند که به این مسائل دامن زده نشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا اصفهان عزاداری ماه محرم تشییع فرهنگ مرتضی جوادی آملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجتماع بزرگ صادقیون برگزار میشود
اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در میدان صادقیه برگزار میشود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مرتضی متشرغی «دبیر اجرایی» این اجتماع مردمی با اعلام این خبر گفت: شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از ساعت ده صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برای بیست و چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا میپردازند.
وی افزود: در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پور کاوه و کربلایی محمد حسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.
متشرعی با دعوت از عموم شهروندان و عاشقان مکتب جعفری ادامه داد:تشییع پیکر مطهر شهید گمنام، فعالیت دهها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هییتهای شمالغرب تهران در این اجتماع از موضوعات دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود
دبیر اجرایی اجتماع صادقیون در پایان گفت: در راستای اجرای این اجتماع، محدودیتهای ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقبا اطلاع رسانی میشود