Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@05:17:02 GMT

مداحان باید با هوشیاری راویان مکتب ثارالله باشند

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۴۸۴۱

مداحان باید با هوشیاری راویان مکتب ثارالله باشند

به گزارش ایکنا از گیلان، با فرارسیدن ماه عزای سالار و سرور شهیدان اباعبدالله(ع) شاهد رونق مجالس روضه و نوحه خوانی هستیم و همواره انتخاب اشعار و محتوا در عزاداری‌ها نقش محوری دارد.

می‌توان گفت «خلوص نیت»، «حضور قلب» و «آشنایی با سیره اهل بیت(ع)» در کلام مداح از مواردی است که مجالس نوحه خوانی را رونق می‌بخشد که مقام معظم رهبری هم در این راستا تاکید فرموده‌اند: "کار مداح، استفاده‌ از هنر برای بیان حقیقت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خود این ایستادن، با صدای خوش و با آهنگ زیبا شعری را خواندن - هم شعر هنر است، هم آهنگ هنر است، هم صدا هنر است – با چندین هنر، انسان یک حقیقتی را بیان کند، می‌تواند تاثیر مضاعفی در ذهن مستمع و حاضر در مجلس و مخاطب شما بگذارد؛ این خیلی نعمت بزرگی است، خیلی فرصت بزرگی است.( 23 اردیبهشت 1391)".

«حاج اسماعیل گوهری» ذاکر اهل بیت(ع) است که از خانواده‌ای مقید و پدری روحانی رشد یافته که 63 سال سن دارد و بیش از 45 سال از عمرش را نوحه خوان مجالس اباعبدالله(ع) بوده و اکنون هم به عنوان پیرغلام، ذکر و مدح اهل بیت(ع) را برای عزادارن و جوانان حسینی بازگو می‌کند.

وی به «فخرالذاکرین گیلان» شهره است و در مجالسی که مداحی می‌کند علاوه بر ذکر اهل بیت(س)، درس اخلاق می‌دهد؛ اگر این شب‌ها گذرتان به «مکتب حسنی» و «مکتب قرآن محمدی» رشت بیافتد، از مدح این پیرغلام حسینی بهره‌مند می‌شوید.

این ذاکر اهل بیت(ع) در گفت وگو با خبرنگار ایکنا با تاکید بر آداب مداحی برای اباعبدالله(ع)، اظهار کرد: اگر در مداحی صرفا نام امام حسین(ع) را یدک بکشیم که فایده‌ای ندارد و ظاهری است، مداحی باید در دل و جان انسان بنشیند زیرا ذکر حسینی که صرفا شعاری باشد و شعوری نباشد، کارآمد نیست.

وی با بیان اینکه یک مداحی زمانی تاثیرگذار خواهد بود که ذاکر حضرت ابا عبدالله(ع) با بینش و مطالعه عمیق در مجلس حضور یابد، افزود: متاسفانه امروزه شاهد هستیم برخی از مداحی‌های ما فاقد محتوا و صرفا از روی تقلید هستند که این نوع مداحی ماندگاری و اثری ندارد.

حاج اسماعیل گوهری در خصوص ویژگی‌های یک مداح برجسته می‌گوید: مداح باید مطالعه داشته باشد، شعر خوب بخواند، مجلس شناس باشد و بداند هدف از مکتب امام حسین(ع) چه بوده زیرا در غیر اینصورت ممکن است چند صباحی مجلس گردان باشد اما در نهایت از خاطر محو می‌شود.

فخرالذاکرین گیلان تصریح کرد: مداحی باید همراه با حضور قلب و خلوص نیت باشد، یک مداح باید با آگاهی و وضو در مجلس حاضر شود زیرا نام حسین(ع) مشتق نام خداوند تبارک تعالی است که توفیق یافته تا مدح اهل بیت(ع) را بازگو کند.

وی ادامه داد: مداحان باید هوشیار باشند زیرا به عنوان راویان مکتب حسینی رسالت بسیار سنگینی بر عهده آنان است، آنهایی که می‌خواهند با فریب و اجبار مردم را وادار به گریه کنند، در حق امام حسین(ع) ظلم می‌کنند زیرا دروغ بستن به دستگاه امام حسین(ع) گناه کبیره است.

این ذاکر اهل بیت(ع) تاکید کرد: مداحان راویان قیام و مکتب امام حسین(ع) برای نسل‌های آینده هستند، لذا باید بنابر رسالت و مخاطبانی که دارند مدحی در شان اباعبدالله(ع) برگزینند.

گوهری خطاب به جوانانی که وارد عرصه مداحی شده‌اند، توصیه کرد تا همواره مطالعه و شناخت کافی از مکتب اهل بیت(ع) کسب کنند و بتوانند به نحو شایسته قیام امام حسین(ع) را به مردم بشناسانند.

فخرالذاکرین گیلان تاکید کرد: مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) مواظب کردار خود باشند، چون وقتی می‌گوییم «یا حسین(ع)» باید توجه مان به مقام ایشان باشد زیرا یک فرد معمولی نیست و ثارالله ست لذا واجب است که احترام خون خدا را داشته باشیم تا مبادا دشمن از این مجالس سوژه بگیرد. باید بدانیم هدف از قیام امام حسین(ع) اقامه نماز و فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده و بتوانیم در این راستا ذکر و مدح بگوییم.

وی ادامه داد: با توجه به شور و اشتیاق جوانان به مداحی، بهتر است اساتید این عرصه همواره در پرورش مداحان متخصص دقت نظر بیشتری داشته باشند زیرا علاوه بر محتوای مدح و نوحه‌ای که ارائه می‌کنند کردار، رفتار و مکتب این قشر همواره برای جوانان جامعه الگو ست.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن اجتماعی مداحی ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۴۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • سپاه مقدس‌ترین نهاد و ناموس انقلاب اسلامی است
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • پخش زنده دعای ندبه و کمیل خارج از ایران ادامه خواهد داشت