Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام بهرامی خوشکار گفت: برخی از قوانین و عقود مترقی اسلامی در بانک‌ها رعایت نمی‌شود و فقط جنبه صوری و شکلی به خود می گیرد و سپرده‌گذار و بانک هیچ توجهی به این عقود نمی‌کنند و پول مردم را بدون توجه به شرایط آن در اختیار افراد قرار می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد بهرامی خوشکار در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به دهم شهریور ماه روز بانکداری اسلامی گفت: در دین مبین اسلام به دست آوردن مال و کسب حلال ارزش بسیار والایی دارد به طوری که بزرگان دین همواره به کسب مال حلال و پرهیز از مال حرام توصیه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در حدیثی آمده که عبادت 10 قسم دارد که 9 قسم آن مربوط به کسب مال حلال است، ابراز کرد: در بانکداری اسلامی شرایط باید به گونه ای مد نظر قرار گیرد که مخالف احکام اسلامی نباشد؛ یکی از احکام بزرگ دین مقدس اسلام در خصوص بانکداری، مسئله ربا است.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی خوشکار با اشاره به اینکه در اسلام دو نوع ربا داریم، بیان کرد: یک نوع ربا قرضی است که در قرض مطرح می شود و دیگری ربایی است که در داد و ستد و معاملات مورد استفاده قرار می گرد که به آن ربا معاملی می گویند.

وی ادامه داد: در بانک ها بیشتر مبحث ربا قرضی مطرح است و این در حالی است که در بانکداری اسلامی نباید هیچ نوع ربایی وجود داشته باشد و ساز و کار بانک ها باید به گونه ای باشد که سپرده های مردم در جهت مشروع و حلال خرج شود  و سپس سود عادلانه را بین بانک ها و مردم تقسیم نمایند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: آنچه که اکنون در بانک های جمهوری اسلامی ایران رخ می دهد این است که بانک ها با استفاده از عقود اسلامی مانند مضاربه، پول مردم را می گیرند و بر همین اساس در ضمن عقود اسلامی مانند جعاله پول در اختیار مردم قرار می دهند و طرفین از سود حاصله بهره مند می گردند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی خوشکار تصریح کرد: مسئله مهم و پیچیده این است که بانک‌ها تا چه حد این عقود اسلامی را رعایت می کنند و آنچه که جای بحث دارد رعایت مقررات و قرار دادها از جانب بانک ها است و گرنه در اسلام برای اداره بانک ها و پرهیز از ربا قوانین مترق و به روزی وجود دارد.

وی افزود: به این معنی که بانک ها با رعایت این قوانین می توانند سود حلال پرداخت و دریافت کنند؛ اما متأسفانه در مقام عمل در برخی از موارد این قوانین و عقود مترقی اسلامی در بانک ها رعایت نمی شود و فقط جنبه صوری و شکلی به خود می گیرد و سپرده گذار و بانک هیچ توجهی به این عقود نمی کنند و پول مردم را بدون توجه به شرایط آن در اختیار افراد قرار می دهند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: معتقدم نیستم که بانک ها به طور کلی ربوی هستند و سود حرام می گیرند و یا سود حرام به مردم تحویل می دهند بلکه همین بانک ها با وجود اینکه در برخی مواقع قوانین را به خوبی رعایت نمی کنند نمی توان گفت درآمد حاصل  از آنها حرام است.

وی ادامه داد: چرا که مردم سرمایه خود را به عنوان قرض در اختیار بانک ها قرار نمی دهند تا سود حاصل از آن ربا قرضی صدق کند و تنها سخنی که می توان گفت این است که مردم پول را به صورت امانت و با اجازه تصرف در اختیار بانک ها قرار می دهند و بانک هم به عنوان عامل با این پول کار کرده و در نهایت سود را بین سپرده گذار و عامل تقسیم می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی خوشکار ابراز کرد: البته این مسئله در زمانی که بانک ها پول را در اختیار مردم قرار می دهند تا مشکلات مالی خود را حل و یا اقدام به تجارت های پر سود کنند، کمتر صدق می کند که در این مورد قانون گذاران، فقها و حقوقدانان باید این قسمت را بیشتر مورد بحث و نظر قرار دهند.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر چه در همین مورد هم مقرراتی وضع گردیده است که البته همان گونه که بیان شد مشکل در مقام عمل است که از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه وجود بانک ها در دنیای امروز و نظام جمهوری اسلامی اصلی لازم است، اظهار کرد: ما نمی توانیم وجود بانک ها را نادیده بگیریم چرا که در آن صورت نظام پولی و تجاری کشور مختل می‌شود و باید متخصصین و متفکرین در اصلاح آنها بکوشند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی خوشکار ادامه داد: فقها و دانشمندان بزرگی همچون شهید صدر در این زمینه نظرات و کتاب های خوبی نوشته اند ولی کافی نیست و باید در این زمینه تأمل و توجه بیشتر شود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران آراء ولی فقیه و رهبری نظام به عنوان پاسدار نظام اسلامی بر سایر نظرات و آرا حاکم بوده و تبعیت از فتواهای ایشان در زمینه نظام بانکی امری لازم است و اگر چه نظرات فقها هم محترم است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۶۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: مطالبه مردم مؤمن و انقلابی کشور این است که باید با حرمت‌شکنان حریم امن الهی در عرصه عفاف و حجاب برخورد شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری در تجمع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور و فراجا با بیان اینکه موشک‌باران ایران به خاک رژیم غاصب صهیونیستی توانست این رژیم کودک‌کش و آمریکا را در هم بشکند، گفت: قدرت جمهوری اسلامی ایران در موشکی است که همراه با آیه شریفه «و ما رمیت اذ رمیت» شلیک می‌شود، موشک‌های ایران اسلامی همراه با ایمان و اعتقاد به ذات اقدس الهی است.

وی با تأکید بر اینکه دشمن بداند که مردم ایران پای ارزش‌های ناب اسلامی استوار ایستاده‌اند، افزود: روزی که مردم احساس کنند اسلام در خطر است و همه باید حضور پیدا کنند و حضوری باشکوه داشته باشند، می‌آیند و قدم‌های استواری در این مسیر بر می‌دارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دشمن احساس می‌کند با تهدید جامعه با مسئله حجاب می‌تواند به اسلام و انقلاب ضربه بزند، بر لزوم عملیاتی‌سازی هرچه سریع‌تر قانون عفاف و حجاب در کشور اشاره و با تأکید بر این که حجاب حریم صلاح خانواده و جامعه است، گفت:  مطالبه مردم مؤمن و انقلابی کشور این است که در عین مبارزه با ناقضان امنیت و فاسدان اقتصادی باید با حرمت‌شکنان حریم امن الهی در عرصه عفاف و حجاب که فرهنگ دینی جامعه اسلامی را نشانه گرفته‌اند برخورد شود.

سخنران اجتماع بزرگ حمایت از طرح نور و فراجا ضمن تأکید بر اهمیت مبارزه جدی همگانی با مفسدان و قانون‌شکنان تمام ساحت‌های جامعه، تصریح کرد: در مبارزه با فساد، اسلام تماشاچی نمی‌خواهد و در گستره تاریخ هرجا مردم تماشاچی شدند، دشمن به بی‌حیایی‌ها در جامعه دامن زد و به دین خدا توهین‌هایی را رواداشت.

ماندگاری، حجاب را نه‌تنها قانون اسلام و کشور بلکه مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه دانست و افزود: در برخورد با پدیده بی‌حیایی و بی‌عفتی همه ارگان‌ها باید در کنار هم به نقش و رسالت دینی و قانونی خود عمل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا
  • مالکان جدید پرسپولیس و استقلال هم باید قوانین سقف بودجه را رعایت کنند