Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوشش سنتی هرمزگانی با مرور زمان نه تنها کهنه و فرسوده نشده بلکه همراه با پیشرفت تکنولوژی آنها نیز پیشرفت می‌کند؛ هر چند گروهی از افراد در سطح استان دیده می شوند که در لباس های بومی و سنتی هرمزگان تحریف ایجاد کرده اند اما مردمان اصیل همچنان با پوشش کامل که سمبلی از عفت و حجاب است وارد جامعه می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ ایران اسلامی، از جمله کشورهایی به شمار می رود که قومیت های مختلف با لباس های گوناگون را در خود جای داده و سبک و پوشش مناطق مختلف آن نشان دهنده فرهنگ و اصالت مردم آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند که ایران گلچینی از اقوام و قبایل متعدد را در خود جای داده و تنوع پوشش در کشور با توجه به پراکندگی قبایل بسیار فراوان بوده اما مهمترین و بارزترین ویژگی که در تمام آنها نهفته، وجود حجاب و ستر درون آن است.

با نگاهی به نقوش مختلف به جا مانده از گذشتگان، می توان به این نتیجه رسید که از گذشته های دور تا کنون داشتن حجاب جایگاه ویژه ای در میان زنان ایرانی داشته به طوری که به غیر از زنان مسلمان زنان راهبه نیز با پوشش کامل در عبادتگاه های خود حاضر می شدند و این ها نشان دهنده جایگاه والای پوشش و حجاب در زنان ایرانی است.

استان هرمزگان که در جنوبی ترین نقطه کشور قرار دارد از این امر مستثنی نبوده و زنان با فرهنگ آن دارای پوشش خاص هستند که نشان دهنده اصالت و دارا بودن پیشینه پر محتوای آن هاست.

هرمزگانی ها پوشش بومی خود را با چنگ و دندان حفظ کرده اند

با توجه به اینکه هرمزگان قومیت های مختلف بلوچ، بندری و عرب را در خود جای داده و جای جای این استان ساحلی دارای پوشش خاص و منحصر به فردی است اما در همه این پوشش ها تنها به نوعی تن پوش بسنده نشده و از تن‌پوش، حجاب و روسری گرفته تا زیورآلات در لباس های آن ها دیده می شود.

پوشش سنتی هرمزگان که از لباس های زنان آن گرفته تا تن پوش های ویژه مردان این دیار با گذشت زمان دست خوش تغییر و تحولات زیادی نشده و همچنان نشانگر و زبان گویای فرهنگ این منطقه است و دریادلان جنوبی با چنگ و دندان آن را حفظ کرده اند.

زنان با اصالت هرمزگانی دارای لباس های خاصی هستند که هر لباس‌شان تکمیل‌کننده دیگری است پیراهن کندوره، شلوار بندری، روسری، چادر، جوراب از اجزای اصلی لباس های بندری به شمار می رود که با گلابتون ها رنگی بر روی آن نقش و نگار زده می شود.

مردمان اصیل هرمزگان با پوشش کامل وارد جامعه می شوند

بانوان هنرمند بندری با استفاده از هنر و سلیقه خود نقش های زیبا بر روی لباس هایشان با ظرافت دستهایشان حک می کنند که این طرح ها و رنگ نه تنها از مد نمی رود بلکه روز به روز به جذابیت های آن ها نیز افزوده می شود.

پوشش سنتی هرمزگانی با مرور زمان نه تنها کهنه و فرسوده نشده بلکه همراه با پیشرفت تکنولوژی آنها نیز پیشرفت می کند؛ هر چند گروهی از افراد در سطح استان دیده می شوند که در لباس های بومی و سنتی هرمزگان تحریف ایجاد کرده اند اما مردمان اصیل همچنان با پوشش کامل وارد جامعه می شوند.

لباس های سنتی و بومی هرمزگان تا جایی نقش آفرینی کرده که در همایش روز خلیج فارس سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد پیشنهاد استفاده از لباس های سنتی و بومی در ادارات دولتی و خصوصی استان را مطرح کرد.

مردمان جنوب را همگان به شاد بودنشان می شناسند؛ شادی مردم این خطه به لباس هایشان نیز ورود کرده و اغلب رنگ‌های مورد استفاده برای لباس های هرمزگانی ها قرمز، بنفش، سبز، سرخابی، صورتی، نارنجی، زرد و به‌ندرت آبی فیروزه‌ای است.

پوشش افراد تبلور فرهنگ جوامع است

زحمت زاد خوری، استاد و جامعه شناس مطرح هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به تلفیقی بودن فرهنگ مردم استان اظهار کرد:هرمزگان هسته مرکزی فعالیت های تجاری در دو قرن اخیر بوده و پیداش آن با فرهنگ های مختلف شکل گرفته؛ این استان به لحاظ لب مرز بودن و نزدیکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات ،سنبل های از لباس های آنان را نیز با لباس های بومی تلفیق شده است.

جامعه شناس مطرح هرمزگانی با تاکید بر اهمیت پوشش سنتی و ترویج آن در کشور عنوان کرد: در کشور ما به علت وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف حفظ فرهنگ های ملی مورد تاکید است و سیاست گذاران فرهنگی پی به اهمیت این موضوع برده اند.

در پوشش های سنتی هرمزگان استانداردهای اسلامی و ایرانی نهفته است

زحمت زاد خوری تبلور بیرونی هر فرهنگ را پوشش آن جامعه خواند و تصریح کرد: پوشش افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند مکان مند،زمان مند و تاریخ مند است و در طی تاریخ پوشش و لباس افراد بنابر اتفاقات، حوادث و ارتباطات دستخوش تغییر می شود لذا در جامعه اسلامی مانند ایران، باید استانداردهای اسلامی و ایرانی در پوشش آنها دیده شود.

وی عنوان کرد: عنصر حجاب در لباس های قومیت های مختلف از جمله : بلوچ،ترکمن،ترک،لر و جنوب دیده می شود لذا وقتی عنصر حجاب در پوشش مردم حفظ شود قطعا ارزش های اسلامی و ملی در آن حفظ خواهد شد.

جامعه شناس مطرح هرمزگان با تاکید بر استفاده ازخلاقیت،ابتکار و نو آوری در پوشش سنتی مردم هرمزگان افزود: اگر در لباس های سنتی و بومی هرمزگان با خلاقیت و ابتکار همراه باشند و تلفیقی از سنت و مدرن بودن داشته باشند می توان لباس سنتی را وارد دنیای امروز کرد این در حالیست که اگر این دو عنصر خلاقیت و ابتکار در پوشش نادیده گرفته شود به مرور زمان ممکن است برای نسل های آینده که در معرض انبوهی از اطلاعات و ارتباطات به لحاظ گستردگی فضای مجازی هستند کمتر مورد استفاده قرار بگیرد و حتی تا مرز فراموش شدن پیش رود.

زحمت زاد خوری با تاکید بر ورود و حمایت دولت بر تولید انبوه و استاندارد سازی به لحاظ قیمت و حفظ ارزش های ملی را از دلایل حفظ پوشش سنتی و استفاده تعدادی کثیری از مردم دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم سیاست گذاران فرهنگی در این زمینه از وادی حرف به عمل وارد شوند و شاهد حفظ و ترویج پوشش سنتی با تلفیقی از قالب های نوع در دهه های آینده با عنصر ارزش اسلامی و ایرانی در کشور باشیم.

طاهره علیزاده، شهروند هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به پوشش سنتی هرمزگان اظهار کرد: بانوان هرمزگانی با توجه به تنوع رنگ و طرح های شاد و متنوع در طراحی و دوخت لباسهایشان تا کنون با تعصب ویژه این سنت را حفظ نموده اند و با تمام توان پیش می روند و در مراسمات عروسی و سطح جامعه به عنوان پوشش اصلی خود استفاده می کنند.

برخی افراد از روی نا آگاهی تحریف هایی در پوشش سنتی هرمزگان ایجاد کرده اند

شهروند هرمزگانی با اشاره به اینکه برخی افراد از روی نا آگاهی تحریف هایی در پوشش سنتی هرمزگان ایجاد کرده اند، گفت: لباس های سنتی و بومی هرمزگان نمادی از سمبل و حجاب به شمار می رود اما برخی از افراد که با فرهنگ بومی استان نا آشنا هستند پوشش غیر متعارف را به آن وارد ساخته اند.

علیزاده با بیان اینکه پوشش سنتی هرمزگان در برگیرنده حجاب کامل است، عنوان کرد: پوشش سنتی زنان هرمزگان برگرفته از چادر، پیراهن های کوتاه و بلند که کندوره نام دارد که با انواع دوخت های دستی مانند زری دوزی، روزدوزی،پولک دوزی،کمه دوزی، خوس دوزی جلوه ی زیبایی به لباس می دهد.

وی با اشاره به هجوم مدرنیته به پوشش سنتی مردم هرمزگان گفت: پوشش مردمان دریا دل هرمزگانی برگرفته از فرهنگ دینی و اصالت مردم این منطقه است اما در سال های اخیر با ورود لباس های چینی و هندی به بازار هرمزگان لباس های سنتی و بومی در حال رنگ باختن در میان افراد جامعه هستند.

در سال اخیر هر چند که هجوم مدرنیته به لباس های سنتی و بومی مردمان هرمزگان افزایش یافته اما دریادلان این خطه با تمام توان خود در برابر این امر ایستادگی کرده اند تا فرهنگ اصیل و ناب جنوبی را پایدار برای نسل های آینده نگه دارند.

در این میان همت والای مسئولان را می طلبد که با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه لباس های بومی و محلی این منطقه از لباس های بومی هرمزگان که سمبل حجاب و عفاف بوده حمایت کنند و نه اینکه صرفا نمایشگاه ها و یا همایش هایی برگزار شود که لباس های بدن نما که هیچ سنخیتی با فرهنگ بومی و اصیل هرمزگان ندارد را به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۷۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان

رئیس سازمان فرهنگی اجنماعی ورزشی شهرداری کاشان از راه‌اندازی راه‌اندازی مدرسه هنر در فرهگسرای خانواده کاشان خبر داد. - اخبار استانها -

محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به  آغاز به کار طرح مدرسه هنر در فرهنگ‌سرای خانواده کاشان اظهار داشت: این طرح که با هدف دانش‌افزایی در موضوعات علمی، هنری و مهارتی و همچنین ارتقای شور و نشاط دانش‌آموزان از سوی فرهنگ‌سرای خانواده در حال برگزاری است، میزبان گروه‌های دانش‌آموزی خواهد بود.

وی افزود: بازدید و آشنایی دانش‌آموزان با هنرهای سنتی قلم‌زنی، زری‌بافی، سفال و خوشنویسی با هدف احیا و پویایی این‌گونه مشاغل و ایجاد انگیزه برای یادگیری و کسب درآمد از این حرف سنتی از جمله بخش‌های اصلی این طرح است.

وی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدرسه هنر خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان با شرکت در طرح «مدرسه هنر» در کنار بازدید، تجربه کار با سفال به صورت دستی و با چرخ سفالگری و قلم‌زنی در سطح پایه را کسب می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کاشان آغاز به کار طرح مدرسه هنر در فرهنگ‌سرای خانواده کاشان ابراز داشت: انجام آزمایش‌های علمی به سبک کیمیاگری و مشاهده واکنش‌های شیمیایی، بازی‌های آبی، نقشه گنج و بازی‌های فکری و هیجانی بخش دیگری از مدرسه هنر است.

نخستین مجموعه فرهنگی ورزشی جوشقان استرک کاشان پس از 45 سال افتتاح شد

فرجی با بیان اینکه فرهنگ‌سرای خانواده در فضایی سنتی و دلنشین با ارائه طرح‌های آموزشی و تفریحی متنوع ، آماده میزبانی از گروه‌های دانش‌آموزی به صورت اردوهای یک روزه و همچنین جشن‌های دانش‌آموزی در روزهای پایانی سال تحصیلی است، گفت: علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ها و کسب اطلاعات بیشتر به این مجموعه واقع در خیابان آیت‌اله کاشانی، کوی ملک‌آباد مراجعه و در ساعات اداری با شماره تلفن 55467624 تماس بگیرند.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • نجات ۲۹ دریانوردی هرمزگانی/ ۳ فوتی و ۷ مجروح در سانحه آتش سوزی لنج
  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان
  • لباس خواننده چینی باعث مرگش شد
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • برنامه جام‌جهانی تیراندازی اعلام شد
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • کارگران مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای