Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@08:41:14 GMT

نتیجه بازدید محیط زیست از باغ وحش حسن رعیت چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۸۳۷۰

نتیجه بازدید محیط زیست از باغ وحش حسن رعیت چه بود؟

 اخیرا اخباری در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مبنی بر دستگیری یکی از صاحبان مراکز نگهداری از حیات وحش استان تهران با ۱۷ ببر منتشر شده است. این مرکز نگهداری از حیات وحش متعلق به حسن میرکاظمی است که گفته می‌شود از نزدیکان بابک زنجانی است.

محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه باغ وحشی که به باغ وحش «حسن رعیت» معروف شده در واقع یک مرکز نگهداری از حیات وحش است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مجوز این مرکز را در سال ۹۰ و به اسم آقای «حسن میرکاظمی» صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از اینکه اخبار و حواشی که از مرکز این منتشر شد، اداره محیط زیست استان تهران روز پنج شنبه (۷ شهریور) از آن بازدید کرد.

وی ادامه داد: اداره محیط زیست استان تهران پیش از این نیز به‌صورت دوره‌ای از این مرکز بازدید می‌کرد که آخرین آن در تاریخ ۱۹ تیر ماه بود ولی به دلیل حواشی پیش آمده هفته گذشته مجدد از این مرکز نگهداری از حیات وحش بازدید کردیم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با بیان اینکه در این بازدید، تنها یک قلاده ببر در این مرکز مشاهده شد، تصریح کرد: این ببر یک ببر سه ساله بنگال است که مجوز نگهداری از آن را سازمان حفاظت محیط زیست صادر کرده است علاوه بر این ببر، گونه‌های دیگری مانند پرندگان آبزی و کنار آبزی، طاووس و سه راس گوزن هم در این مرکز نگهداری می‌شود که همه آن‌ها مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را دارند.

کرمی افزود: هر چند که گفته می‌شود صاحب این مرکز نگهداری از حیات وحش دستگیر شده است اما زمانی‌که ما به این مرکز مراجعه کردیم مدیر مسئول مرکز و کارگران آن در محل حضور داشتند و طبق روال به حیوانات رسیدگی می‌شد. این یعنی دستگیری و نبود صاحب این مرکز سبب تعطیلی آن و رها کردن حیوانات نشده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران با بیان اینکه این مرکز نگهداری از حیات وحش استانداردهای قابل قبولی دارد، تصریح کرد: این مرکز مانند باغ وحش‌ها بازدید عمومی ندارد اما مراکز آموزشی با هماهنگی می‌توانند از آن بازدید کنند.

کرمی با اشاره به اینکه در برخی منابع گفته می‌شود که صاحب این مرکز نگهداری از حیات وحش با ۱۷ ببر دستگیر شده است، گفت: هیچ گزارشی در این زمینه از سوی مراجع قضایی به ما داده نشده است. نگهداری ۱۷ ببر کار ساده‌ای نیست و اگر چنین چیزی صحت داشت قطعا از سوی مراجع قضایی به ما گزارش داده می‌شد. کما اینکه پیش از این نیز سابقه داشته است که نیروهای امنیتی و نظامی، متهم یا متخلفی را با تعدادی حیوان که به‌صورت غیر مجاز از آن‌ها نگهداری می‌شده، دستگیر کرده بودند و بلافاصله به یگان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کردند.

وی ادامه داد: در چنین مواردی یگان حفاظت محیط زیست حیوانات را تحویل می‌گرفت و به مرکز بازپروری و نگهداری پارک پردیسان منتقل می‌کرد یا به‌صورت امانی در همان مرکز نگهداری از حیات وحش از آن‌ها مراقبت می‌کرد تا پرونده کسی که دستگیر شده تعیین تکلیف شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در پایان گفت: هر گونه ورود و خروج حیوانات به مراکز نگهداری از حیات وحش و باغ وحش‌ها باید زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد همچنین این مراکز موظف هستند که هر سه ماه یکبار خوداظهاری و اعلام کنند که زاد و ولد و مرگ و میر گونه‌ها در مرکزشان به چه صورت بوده است. ما نیز این خود اظهاری‌ها را با داده‌های قبلی مطابقت می‌دهیم و چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد از آن مطلع می‌شویم.

۴۷۲۱۲

کد خبر 1295245

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محیط زیست سازمان محیط زیست دوستداران محیط زیست ببر باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس محرم ایالات متحده آمریکا بازیگران سینما و تلویزیون ایران لیگ برتر نوزدهم ایران و آمریکا گردشگری آندره استراماچونی تیم ملی فوتبال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۸۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران

به گزارش تابناک، «کورس ربیعی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ماه اردیبهشت‌ زمان مناسبی برای ورود پرندگان تابستان‌گذران است، گفت: پرستوهای دریایی، چلچله‌ها، حواصیل‌ها، زنبورخوارها، و گلاریول‌های بال‌سرخ به‌همراه حدود 60 نوع دیگر از پرنده‌ها که شاید جمعیت آنها به یک میلیون بال برسد، با گرم‌شدن هوا خود را به محیط‌های طبیعی مازندران می‌رسانند.

وی تصریح کرد: این پرندگان در واقع برای تغذیه نیامده‌اند بلکه زمان آشیانه‌سازی و زادآوری آنهاست، لذا نیاز است گردشگران و طبیعت‌دوستان که به دل طبیعت می‌زنند؛ مراقب باشند آرامش آنها را بر هم نزنند.

ربیعی یادآور شد: زایش تنوع جانوری چون گوزن‌ها و شوکاها نیز در این فصل است و آنها برای تولیدمثل نیاز به آرامش دارند. 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان مازندران با اعلام اینکه روز گذشته، شنبه، بازدید میدانی از میانکاله داشته و یک بال قو و فلامینگو را دیده است، گفت: گرچه با آغاز نشانه‌های سپری‌شدن زمستان، پرنده‌های زمستانه نیز مهاجرت به زیستگاه‌های اصلی را از سر می‌گیرند اما تالاب‌های مازندران در طول سال، میزبان پرنده‌های مختلفی است.

وی تصریح کرد: آب‌بندان‌ها، تالاب‌ها و محیط طبیعی مازندران مسیرهای چندگانه مهاجرتی است؛ هم مقصد است و هم محل گذار و استراحت و هم محل جابه‌جایی پرندگان؛ در واقع این موجودات زیبا در این توقفگاه‌ها، هم زیست دارند و هم آشیانه‌گذاری و تولیدمثل، اما مانند قوها و فلامینگوها نهایتاً به مبدأ بازمی‌گردند.

ربیعی با بیان اینکه جمعیت قابل‌توجهی از پرندگان تابستان‌گذران از جمله گلاریول‌های بال‌سرخ عاشق زمین‌های تالابی هستند، گفت: منبع غذایی خوبی برای آنها به‌ویژه حشرات در این نوع مناطق وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش مازندران با اشاره به پایش‌های انجام‌شده در اوج حضور پرندگان زمستان‌گذران، نتیجه این سرشماری را ورود 200 هزار بال پرنده زمستان‌گذران به محیط‌های طبیعی استان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته چندان تفاوتی نداشته است.

وی گفت: نیمی از این تعداد پرنده، در پناهگاه حیات وحش میانکاله به‌دلیل تنوع محیطی بالا، زمستان‌گذرانی داشتند.

بین 850 تا 900 تالاب در مازندران وجود دارد که تالاب‌های میانکاله، ازباران، سرخ‌رود، و لپو معمولاً بیشتر از دیگر تالاب‌ها در فصول مختلف سال، نشانه‌های روشنی از زیستمندی پرندگان مهاجر و بومی را به‌همراه دارند.

دیگر خبرها

  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه