Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که از سال ۲۰۱۲ دنیا به سمت انقلاب صنعتی چهارم و توسعه فناوری‌های جدید مانند اینترت اشیاء، پرینت‌های سه‌بعدی، هوش مصنوعی در صنایع در حال حرکت هستند، گفت: در ایران نیز برای عقب نماندن از این فعالیت‌ باید شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار شرکت‌های بزرگ قرار گیرند تا بتوانند در ارتباطات جهانی موفق عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر زرندی امروز در گردهمایی فناورانه صنایع شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنایع غذایی، صنایع غذایی و آشامیدنی را جزو مزیت‌های نسبی کشور نام برد و افزود: صنعت غذایی به گونه‌ای فعالیت کرده است که در حال حاضر جزو صنایعی است که نسبت به سایر صنایع کشور کارنامه در حد قابل قبول دارد.

وی دلیل عملکرد مناسب صنایع غذایی را دسترسی به مواد اولیه، اشتغال‌زایی، وجود بازار داخلی و خارجی و وجود پتانسیل‌های ویژه در حوزه تولید غذایی حلال دانست و اظهار کرد: این دلایل موجب شده است ما بتوانیم موقعیت ویژه‌ای در آسیا و منطقه داشته باشیم؛ از این رو نیاز است تا توجه ویژه به این صنعت داشته باشیم.

زرندی با اشاره به صدور ۹۳۰۰ مجوز در حوزه صنایع غذایی، یادآور شد: بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران که به سال ۹۵ مربوط می‌شود، تعداد کارگاه‌های ۱۰ نفر به بالا ۵۷۴۲ مورد را شامل می‌شود که این میزان یعنی ۱۷.۳۴ درصد کل بنگاه‌های بالای ۱۰ نفر و علاوه بر آن تعداد شاغلین در بنگاه‌های بالای ۱۰ نفر ۳۲۹ نفر است که ۱۸.۴ درصد کل اشتغال را شامل می‌شود.

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان صادرات آشامیدنی کشور را ۹.۷ میلیارد دلار ذکر کرد و یادآور شد: در حال حاضر در اقلامی چون برنج، ذرت و سویا واردات داریم که این اقلام بیشترین میزان واردات به کشور را شامل می‌شود. از این رو نشان می‌دهد که ما پتانسیل‌های زیادی در صنایع غذایی داریم.

وی در عین حال با بیان این‌که صنایع کشور با مشکلات جدی مواجه هستند، اظهار کرد: این در حالی است که شاهد هستیم صنایع غذایی همانند سایر صنایع در دنیا دچار تحولات جدی شده است و از آن جایی که ما در حال گذار به انقلاب صنعتی چهارم هستیم، نیاز داریم تا نگاه جدی به صنایع داشته باشیم.

زرندی با اشاره به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم، خاطر نشان کرد: بر این اساس قرار است که محور فعالیت‌های این وزارتخانه در سال ۹۹ ممرکز بر موضوعات نوآوری و استفاده از ظرفیت‌های انقلاب چهارم باشد.

وی با اشاره به وجود ضعف‌های جدی در همه صنایع کشور، اظهار کرد: عدم توجه به فناوری‌های نوین از جمله این ضعف‌ها است و این به دلیل آن است که حضور ما در بنگاه‌های جهانی کم است، بر این اساس ما نیازمند تغییر در دیدگاه‌ها هستیم که برای این منظور در گام اول باید نسبت به تغییر دیدگاه‌ها در بعد حاکمیتی اقدام شود.

زرندی، قانونگذاری‌های جدید را از نیازمندی‌های این حوزه نام برد و یادآور شد: در انقلاب صنعتی اول تلاش بر استفاده از بخار در صنایع شد، در انقلاب صنعتی دوم اقدام به توسعه الکترونیک در صنایع و در انقلاب سوم صنعتی فناوری اطلاعات در صنایع رسوخ کرد و ما همچنان به دنبال توسعه کالبدهای این فناوری در صنعت هستیم.

وی اضافه کرد: صنایع در دنیا از سال ۲۰۱۲ وارد فضای جدید شده‌اند، به گونه‌ای که با شروع انقلاب صنعتی چهارم تلاش شده است تا فناوری‌های جدیدی همانند اینترنت اشیاء، پرینتر سه‌بعدی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی را در صنایع رسوخ دهند و ما اگر نتوانیم در این حوزه‌ها وارد شویم، قادر به کاهش فاصله با دنیا نخواهیم  بود.

معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ما در تلاش هسیتیم با تدوین برنامه‌هایی، تحولاتی را در بخش‌های صنعتی ایجاد کنیم، افزود: ایجاد مراکز تحول دیجیتال از جمله اقدامات ما در این حوزه است و از سال ۹۹ تمرکز ما بر این اساس خواهد بود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: برای رسیدن به انقلاب چهارم صنعتی ما نیازمند توجه ویژه به کل زنجیره‌های ارزش هستیم که در این راستا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار شرکت‌های بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است.

زرندی خاطر نشان کرد: اگر دولت و شرکت‌های بزرگ درهای خود را به روی شرکت‌های فناور باز نکنند، قطعا در ارتباطات جهانی موفق نخواهند بود و ما علاقه‌مند هستیم که ارتباطات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با شرکت‌های بزرگ مستحکم‌تر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانش بنیان صنایع غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال