Web Analytics Made Easy - Statcounter

فریده احمدی روز یکشنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این آثار در همایش اخیر شورای ثبت میراث طبیعی کشور به میزبانی بندر انزلی در استان گیلان به ثبت رسید.

وی افزود: ۲ اثر میراث طبیعی ثبت شده چهارمحال و بختیاری شامل "درخت بلوط میهه" در حومه شهرک میهه دهستان دشت زرین شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و همچنین "مجموعه درختان باغ خان آورگان" در روستای آورگان دهستان چغاخور بخش بلداجی شهرستان بروجن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی تصریح کرد: با ثبت این تعداد اثر، مجموع آثار میراث طبیعی ثبت شده چهارمحال و بختیاری در سطح ملی به ۱۷ مورد رسید.

وی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری همچنین ۷۶ اثر میراث ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، با ثبت ۲ اثر میراث طبیعی چهارمحال و بختیاری در همایش اخیر شورای ثبت میراث طبیعی کشور به میزبانی بندر انزلی مجموع آثار طبیعی و ناملموس این استان در سطح ملی به ۹۳ مورد رسید.

میراث طبیعی ملی ایران از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران شناسایی، معرفی و ثبت می‌شود و شامل محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به علت کیفیت ویژه فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد.

همچنین بقایای زمین‌شناسی و محوطه‌های برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبیعت به وجود آمده، مناطق جغرافیایی حفاظت‌شده، آثار زیستی و جانوری و غیره را نیز شامل می‌شود.

ثبت میراث طبیعی ایران در راستای اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مصوب ۲۳ دی ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران بوده که در ۲۵ دی ۱۳۸۶ تدوین شده و نخستین اثر ثبت شده (کوه دماوند) در ۱۳ تیر ۱۳۸۷ به ثبت رسید.

همچنین میراث فرهنگی ناملموس به معنای رسوم، بازنمایی‌ها، تجلیات، دانش‌ها، مهارت‌ها و نیز ابزارها، اشیاء، دست ساخته‌ها و فضاهای فرهنگی مرتبط با آنها است که جوامع، گروه‌ها و در بعضی از موارد، افراد به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند.

این میراث فرهنگی ناملموس که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، پیوسته از سوی جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، تعامل با طبیعت و تاریخشان بازآفرینی می‌شود و حس هویت و تداوم را برایشان به ارمغان می‌آورد و بدین ترتیب احترام به تنوع فرهنگی و خلاقیت بشری را ترویج می‌دهد.

میراث فرهنگی ناملموس در زمینه‌های آیین‌های شفاهی شامل زبان به عنوان محمل میراث فرهنگی ناملموس مثل آوازها، لالایی‌ها، آواهای کار، متل ها، شعرخوانی‌ها، هنرهای اجرایی مانند موسیقی، رقص، نمایش سنتی، خیمه شب بازی، نمایش عروسکی، نقاشی و خوش نویسی، آیین‌های اجتماعی، مراسم، مناسک و فستیوال‌ها مثل جشن‌ها، بازی‌ها، مراسم آیینی و اعیاد، دانش و کردارهای مربوط به طبیعت و جهان هستی مانند طب سنتی، معماری سنتی، نجوم سنتی، دانش‌ها و مهارت‌های سنتی بهره گیری از منابع انرژی، صنعت گری سنتی مثل مهارت‌ها و فنون در حوزه‌های سفالگری، کاشی کاری، صنایع چوب و نساجی است.

۷۳۶۲/۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری میراث فرهنگی زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۹۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، مریم جلالی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه ایران اکسپو افزود: تولیدات صنایع‌دستی زنجیره‌هایی به‌هم پیوسته هستند که نباید صرفاً در حالت فرهنگی و ویترینی بمانند بلکه باید با برنامه‌ریزی های مدون و اقدامات جهادی هماهنگ، به ادبیات توسعه و کسب و کار نزدیک شود و در سطح ملی و بین‌المللی نقش آفرین باشد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نیز عزم جدی را آغاز کرده و امیدواریم از طریق صنایع‌دستی، گردشگری، شیلات و لنج‌سازی و آبزیان و سایر ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی که این استان دارد بتوانیم یک عنصر هویتی ویژه‌ای را به وجود آوریم.

به گفته جلالی، ما نیز در معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه در تلاش هستیم تا زنجیره اقتصادی صنایع‌دستی و معیشت عزت آفرین را برای تک تک فعالان حوزه صنایع‌دستی در کشور و فعالان این حوزه در سیستان و بلوچستان را به وجود آوریم.
او تاکید کرد: یکی از اقداماتی که به دنبال انجام آن هستیم ایجاد بازار ثابت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در تهران و اقصی نقاط کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم و در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند تقویت و گسترش است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد تا محصولاتی که در اقلیم خاص خودش تولید می‌شود زیست بوم آنها نیز کامل و در سایر نقاط عرضه شود.

کد خبر 6096949

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
  • تجلیل از ۵۳ معلم نمونه چهارمحال و بختیاری
  • داور چهارمحالی مسابقات تیر و کمان کشور را سوت می‌زند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • بی نیازی کشور به واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو با میدان داری چهارمحال و بختیاری