Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:46:20 GMT

مازندران کلکسیون‌دار گیاهان دارویی کشور شد

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۶۹۸۱۱

مازندران کلکسیون‌دار گیاهان دارویی کشور شد

اسدالله تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این که پیش از این مجموعه تخصصی گیاهان دارویی تنها در  ابهر، کاشان، ارومیه و همدان وجود داشت، افزود: با توجه به فعالیت دانشگاه تخصصی کشاورزی در مازندران که تعداد زیادی دانشجوی رشته های مختلف کشاورزی در آن در حال تحصیل هستند و همچنین وجود انواع گیاهان دارویی در مازندران، کلکسیون این گیاهان در دانشگاه کشاورزی ساری راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: تلاش بر این است که این مجموعه به محل تخصصی تولید بذر انواع گیاهان دارویی تبدیل و زمینه توسعه و کشت این گیاهان بیش از پیش در استان فراهم شود . 

رئیس دانشگاه کشاورزی ساری توضیح داد: محققان این مرکز توانستند تاکنون ۵۰ گونه گیاه دارویی را در استان مازندران و دیگر مناطق کشور شناسایی کنند که اطلاعات در خصوص نحوه کاشت ، داشت ، برداشت و تکثیر آنها می تواند پایه و اساس مطالعات تخصصی و فنی بعدی از این گیاهان باشد .

کلکسیون به مجموعه ای از آثار و تولیدات ویژه که مشابه هستند گفته می شود. در کلکسیون علاوه بر بالا بودن محصول و یا کالا از نظر تعداد ، کیفیت نیز دارای اهمیت است . قانون خاصی برای اقلام کلکسیونی وجود ندارد و هر چیز مورد علاقه را می توان جمع آوری کرد و از آن یک مجموعه کلکسیون ساخت .

تیموری از مزارع گندم، انارهای بومی، زراعت چوب، جو، برنج به عنوان مجموعه ها و آزمایشگاه های عملی برای کارهای تحقیقاتی دانشجویان این مرکز علمی نام برد و گفت: در ادامه روند ایجاد این فضاها، کلکسیون گیاهان دارویی نیز در این دانشگاه ایجاد شده است.

وی از بازگشایی درب کلکسیون گیاهان دارویی به رویِ عموم مردم به عنوان برنامه در دست اقدام دانشگاه خبر داد و افزود : با این کار زمینه و بستری فراهم می شود تا مردم نیز از داشته های طبیعی مازندران و دیگر استان های کشور در بخش گیاهان دارویی آشنا شوند.

مدیر اجرایی کلکسیون گیاهان دارویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : در فضای ۲ هزار مترمربعی این مجموعه در حال حاضر حدود ۵۰ نوع گیاه دارویی و معطر پرورش داده می شود.

سیده عظمت میری افزود : علاوه بر کاشت و داشت گیاهان دارویی بومی مازندران، گیاهان دیگر نقاط کشور نیز در این فضا در حال تکثیر و پرورش است. که انواع پایا (چندساله) و فصلی مانند رزماری، اسطوخودوس، آویشن، نعناع فلفلی، آلوئه ورا ، استویا، بومادران، ترخون، زولنگ و اناریجه را شامل می شود.

وی با اعلام این که در حال حاضر اردبیل با داشتن ۱۲۸ گونه، متنوع ترین گیاهان را در کلکسیون خود در سطح کشور دارد، گفت: در کلکسیون گیاهان دارویی مازندران علاوه بر فراهم شدن زمینه آشنایی دانشجویان کشاورزی با این نوع گیاهان، زمینه حفاظت از ذخیره  گیاهان دارویی بومی استان مازندران نیز فراهم شده است.

به گفته میری علاوه بر بحث ایجاد پایگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی در این دانشگاه ، موضوع تولید انبوه و تجاری سازی این نوع گیاهان نیز پیگیری می شود .

۲۰۹۶/۱۶۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه کشاورزی مازندران گیاهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۹۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ

 علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو (ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه منحصر به فرد در کشور است و در حوزه تولیدات و صادرات فعال است.

وی افزود: وزارت کار یکی از مجموعه‌های بزرگ در حوزه صنعت و اقتصاد است و در زمینه‌های صنعتی مختلف فعالیت دارد.

عسگریان گفت: ما در حوزه دارویی، حمل و نقل و گردشگری و ... شرکت‌هایی داریم و فعال هستیم.

وی درباره میزان فعالیت وزارت کار در حوزه دارویی اظهار کرد: ما در صنعت دارویی در بحث تولید مواد اولیه و سایر دارو‌هایی تخصصی و عمومی بسیار مؤثر عمل کرده است.

وی افزود: وزارت کار نیز دارای زیر مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی گسترده است. در حوزه پتروشیمی متعددی از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید درون خانواده وزارت کار فعال هستند. همچنین بزرگترین هلدینگ‌های حمل و نقل کشور درون وزارت کار است. همچنین در صنعت دارویی، ریلی و ساختمان و سیمان ما حرف اول را در کشور ایران می‌زنیم.

عسگریان ادامه داد: در مجموع ۵ صندوق بزرگ کشور در وزارت کار قرار دارند که تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مهمترین آنها هستند و شرکت‌های بزرگی هستند.

وی افزود: مهمترین وظیفه ما تحلیل بازار جهانی است و بازار ۳۰ کشور درحال تحلیل است. کشور‌های اوراسیا، آفریقا و به ویژه همسایگان خودمان هستیم. البته در حوزه آفریقا حضور کمرنگی داریم که باید گسترش جدی داشته باشیم. امسال با آفریقا وارد تفاهم‌نامه‌های بزرگی را درحال انعقاد هستیم. برای مثال نخست وزیر زیمباوه در ایران است و وارد مذاکره شدیم. چرا که دشت‌هایی برای کشت وسیع برون مرزی توتون است.

معاون رفاه وزیر رفاه تاکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم تاثیر منطقه‌ای در حوزه دارو داشته باشیم در حوزه دارویی با عراق، لبنان و ارمنستان کار جدی کردیم. سفر اخیر تجار ارمنستان نشان داد که ما به زودی در این کشور حضور جدی خواهیم داشت و علاوه بر دارو و محصولات پتروشیمی، محصولات ساختمانی و سیمان و مصالح نیز به آنها صادر خواهیم کرد.

وی افزود: اگر ما یک و نیم میلیارد دلار صادرات دارو داشته باشیم، پایگاه خود را در بازار جهانی بطور کامل حفظ خواهیم کرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر رفاه تأکید کرد: ما طرح فجرانه را داشتیم، طرحی اثرگذار در مدت ۳ ماه که به طور متوسط بالای ۸۶ درصد از این طرح در کشور استقبال کردند. هجدهم این ماه فجرانه تمام می‌شود و و ما امیدواریم این طرح تمدید شود.

بیشتر بخوانید
وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود، عنوان کرد:، چون این طرح منابع بسیاری این می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی ۱۰ روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که آیا ایا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود، اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است، بزرگترین خرید قرن در این طرح صورت گرفت و امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول خریداری شده از ۱۱ قلم شده است و ۱۴۰ میلیون بسته غذایی در یک مدت کوتاه توزیع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • آخرین خبرها از دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات