Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرعلی امیرباقری امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به اصلاح قوانین بازار پایه اشاره و بیان کرد: براساس دستورالعمل پذیرش بورس، شرکت‌ها در بازارهای متفاوت معامله می‌شوند، بدین معنا که بازار معاملاتی شرکت‌های مختلف براساس پارامترهای مدنظر در دستورالعمل پذیرش متفاوت است.

وی ادامه داد: به طور عمده شرکت‌ها در بازار اصلی بورس و فرابورس براساس ریسک‌های نقدشوندگی، چشم‌انداز سودآوری و پارامترهایی از این حیث در تابلوهای مختلف معاملاتی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرباقری گفت: بورس درخصوص یک‌سری از شرکت‌ها که از بعد دستورالعمل از الزامات پذیرش در بازارهای اصلی برخوردار نبودند فضای بازار پایه را  به منظور معامله و نقدشوندگی فراهم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: طبیعی است شرکت‌هایی که دارای ریسک فزاینده، چشم انداز نامطمئن سودآوری و زیان انباشته هستند، قابلیت معامله در تابلوهای اصلی بورس و فرابورس را ندارند به همین دلیل قبل از هر اقدامی سهامی که قرار است در بازار پایه معامله شوند باید مورد شناسایی قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه عمده مشخصه سهام‌هایی که وارد بازار پایه شده‌اند نبود شفافیت و جلوگیری از افشا در صورت‌های مالی شرکت‌ها است، گفت: در مورد این شرکت‌ها نمی‌توان تحلیل کامل و جامعی را براساس واقعیت‌های روز اقتصاد و شرایط سود از آینده شرکت‌ها ارائه داد.

امیرباقری با تاکید بر اینکه اکثر این شرکت‌ها از ریسک بسیار بالایی در معاملات برخوردارند، افزود: در بین این شرکت‌ها، شرکت‌های خوب هم وجود دارد که دستورالعمل جدید می‌تواند محرکی در جهت افشای صورت‌های مالی و شفافیت این شرکت‌ها باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که طبق صحبت‌های مطرح شده از سوی مدیرعامل فرابورس این دستورالعمل از چندین حسن برخوردار است.

امیرباقری با بیان اینکه این دستورالعمل مانع فعالیت سوداگرانه و سفته بازی عده‌ای از فعالان بازار خواهد شد، افزود: افراد از طریق کانال‌های تلگرامی، سرمایه‌گذاران تازه وارد را ترغیب به خرید سهام‌های موجود در بازار پایه می‌کردند که این امر منجر به رشد قیمت سهام و اقدام شرکت فرابورس جهت جلوگیری از این اقدام از طریق ابلاغ دستورالعمل شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهمترین بحثی که وجود دارد افزایش انگیزه شرکت‌ها برای افشای اطلاعات جهت خروج از بازار پایه است.

وی بیان کرد: فرابورس این فرصت را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا از طریق فعال کردن قواعد بازارگردان بر روی نمادها مانع حبابی شدن، متضرر شدن و ریزش سنگین قیمتی در این بازار شود.

امیرباقری اظهار داشت: فرابورس ایران زمان‌های مختلفی را برای تصمیم‌گیری در خصوص بازار پایه در اختیار فعالان بازار قرار داد در حالی که شرکت فرابورس می‌توانست به سرعت دستورالعمل را اجرایی کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اقدام را می‌توان کمک مسئولان فرابورس به فعالان بازار قلمداد کرد، افزود: در این زمان سرمایه‌گذاران می‌توانند در خصوص سهام‌های در اختیار خود و خروج سهام از بازار تصمیم‌گیری کنند که در این زمینه فرابورس فرصت مناسبی را در اختیار سهامداران قرار داد.

وی افزود: بین ابلاغ و اجرای این دستورالعمل بیش از ١٠ روز فاصله وجود دارد که به افراد قدرت تصمیم‌گیری مبنی بر حضور و یا عدم حضور خود در بازار را می‌دهد.

امیرباقری با بیان اینکه در گذشته سهامداران برای حضور در بازار پایه باید از طریق آنلاین و از طریق کارگزاری بیانیه ریسک را امضا می‌کردند، گفت: در این بازار زیان بیشتری به نسبت دیگر تابلوها وجود دارد که با استقبال و پذیرش از این ریسک سهام بازار را خریداری کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون بحث آزمون‌ها منتفی شده است در حالیکه ما از مسئولان حاضر در فرابورس خواستار وجود این آزمون‌ها هستیم تا تحلیلگران واقعی در بازار حضور داشته باشند نه مردمی که برای سود ١٠ درصدی کوتاه‌مدت وارد فعالیت‌های سفته بازانه شوند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت‌هایی که در بازار پایه حضور داشتند از طریق نبود شفافیت و افشای اطلاعات توانستند به رشد قیمتی چند درصدی برسند.

امیرباقری خاطرنشان کرد:‌ دستورالعمل ارائه شده از سوی فرابورس مثبت به نظر می‌رسد هرچند که باید این ایراد را به بورس وارد کرد که چرا انقدر دیر دست به چنین اقدامی زده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معاملات بورس بورس اوراق بهادار بازار بورس سازمان بورس و اوراق بهادار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۶۹۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ۳ هزار و ۹۰۱ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۲۴ واحدی قرار گرفت و برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری، نزولی شد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس با رشد ۴۲ واحدی در ارتفاع ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سهام، ارزش بازار بورس تهران به ۷۸ همت و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۸۸ هزار و ۴۴۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، نماد‌های فولاد، فملی، کچاد، فارس، کگل و شستا بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد وامید بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۹۳ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی قرار گرفت و ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۳ همت و ۹۰۸ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه فرابورس ایران ۳ همت و ۳۲۳ میلیارد تومان رسید و تعداد ۱۵۸ هزار و ۹۷۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

لازم به ذکر است، نماد‌های آریا، حسینا، ودی، هرمز، فجهان و کرمان بیشترین تاثیر بر رشد و نماد فزر بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • دهه کرامت فرصتی برای ارتقای معارف ولایی
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • پیگیری مسائل اساسی لرستان با مشارکت اساتید حوزه و دانشگاه
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی