Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@03:17:13 GMT

نهضت عاشورا الگوی آزادی‌خواهان جهان است

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۰۸۲۶

نهضت عاشورا الگوی آزادی‌خواهان جهان است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک با صدور پیامی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، نهضت عاشورا را الگوی تمامی آزادیخواهان جهان عنوان کرد و افزود: امام حسین‌(ع) در واقعه عاشورا و نهضت حسینی در سخنان، رفتار و اعمال خود همواره به دنبال الگوسازی بودند که این الگوسازی تنها مربوط و مختص عاشورا نبوده بلکه همه زمان‌ها و همه جوامع را در برمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در این پیام آورده است:

امام حسین(ع) از جمله امامان معصوم شیعه و تجسّم عینی اسلام و از شخصیت‌های بزرگ مکتب است که از او به عنوان مصباح هدایت و کشتی نجات و علت مبقیه دین و سید و سرور جوانان اهل بهشت و امام برحق و محبوب پیامبر(ص) و نمونه عینی مکتب یاد می‌شود، امامی که سنّت او یعنی گفتار و کردار و تقریر او حجتی است در برابر بشریت تا انتخاب راه او خود در مسیر سعادت و تکامل گام بردارد، امامی که الگوی او پیامبر(ص) و علی(ع) و انبیاء(ع) و خود الگوی مسلمانان و جهانیان است.

 نام حسین(ع) با نام عاشورا با هم عجین است که با یاد یکی دیگری تداعی می‌شود عاشورا بزرگترین حادثه تاریخ در راستای امامت برای تحقق اهداف امام و آرمان‌های بلند اسلامی تحقق پیدا کرد، حادثه‌ای که از آغاز تا انجام آن درس‌آموز است و الگویی است جاودانه برای همه کسانی که اگر بخواهند انسان باشند و وظیفه‌شناس، از جهت فردی و اجتماعی باید چگونه باشند.

نهضت عاشورا در راستای هدف خود نهضتی موفق و پیروز بوده است زیرا هدف امام توجه دادن مردم به موقعیت اسلام و مسلمین و افشای چهره حاکمیت از جهت ظلم و ستم و جهل و انحراف از مسیر اسلام بوده است و این مقصد می‌بایست با برنامه حساب شده و دقیق محقق شود نه اینکه این نهضت ناقص و بی‌نتیجه باشد و لذا امام با توجه به اینکه قیام نهضتش دو مرحله داشت که مرحله اول آن با خون و شهادت خود و اصحاب و یارانش پایان می‌یابد و مرحله دوم آن که در واقع مکمّل مرحله اول قیام است با اسارت اسراء شروع می‌شود که نتیجه آن در نهایت آگاهی مردم از شرائط موجود و ندامت صاحبان قدرت و آزادی اسراء است و نقشه راه برای همیشه تاریخ است و درس حریت و آزادی و آزادگی و فداکاری در راه حق برای تمامی آزادی‌خواهان عالم است.

امام حسین‌(ع) در صحنه کربلا و واقعه عاشورا نشان دادند که در اگر طول اعصار بعدی همانند وضعیتی مثل کربلا ایجاد شود وظیفه همه قیام به قسط و حمایت از مظلوم و دفاع از مکتب و پاسداری از حریم اسلام و امت اسلامی است و در مقابل آن نیز ظالم و جائری وجود داشته باشد، بدانند که امام عدل با شخص ظالم در مقابل هم بوده و مماشاتی در کار نخواهد بود و بعد از واقعه عاشورای حسینی، نهضت‌ها و قیام‌های بسیاری بر اساس الگوی نهضت عاشورایی روی ‌داده و حتی بعد بین‌المللی به خود گرفته و ملت‌هایی که می‌خواستند از زیر یوغ استکبار آزادشده و رهایی یابند، بر همین اساس و الگو در مقابل استکبار جهانی ایستادند و مقاومت کرده و به پیروزی هم رسیدند.

امام حسین (ع) هدف از نهضت خود را احیای اسلامی ناب محمدی (ص) و برگشت جامعه به صراط مستقیم و اسلام اصیل قرار داده و انقلاب اسلامی نیز بر همین مبنا برای رسیدن به استقلال، آزادی، اسلامیت و جمهوریت شکل گرفت .

حضور مردم در آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) دارای اجر اخروی است اما آنچه كه جامعه ایران اسلامی را از هجمه و توطئه‌های فرهنگی دشمنان مصون می‌دارد، نهادینه كردن فرهنگ ناب عاشورا است كه این مهم وظیفه اصلی روحانیان و مبلغان دینی است و تمامی عاشقان اردوگاه آن بزرگوار است.

مراسم و آئین‌های عزاداری و سوگواری باید بر اساس اخلاص، معرفت‌، ایمان و بصیرت باشد و موجب بصیرت‌افزایی‌، ارتقای اخلاق و معنویت‌، انسجام و وحدت ملی و بدور از هرگونه غلو‌، خرافه گرایی‌، بدعت و مطالب سست باشد و موجب وهن مذهب و اسلام نباشد و خدمتگزاران دانشگاه امام حسین‌(ع) باید هشیار و مراقب باشند و سوژه به دشمنان ندهند.

مردم ولایتمدار ایران اسلامی به خصوص استان مرکزی باید ضمن برپایی هر‌چه باشکوه‌تر آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان نسبت به حرکت در مسیر نهضت مقدس عاشورا و هدف والای امام حسین(ع) حرکت کرده و با الگو‌گیری از سیره آن امام همام با پشتیبانی از ولایت فقیه دین خود را به اسلام، امام راحل و شهدای گران‌سنگ انقلاب اسلامی ادا نموده و قلب امام عصر ارواحنا فداه را خشنود نمایند. إن شاء الله تعالی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا دری نجف آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است

اسدالله عباسی  در جلسه ستاد ارتحال امام راحل(ره) در سالن شهید انصاری استانداری گیلان اظهار کرد: هم اینک شاهد روش شدن اذعان عمومی مردم در جهان هستیم و هر سال نیز  بیشتر می شود که این امر به واسطه چراغی است که امام راحل افروختند.

 نماینده عالی دولت در گیلان افزود: البته چراغی که امام راحل(ره) افروختند و انقلاب اسلامی را بنیاد نهادند, این مشعل همیشه روشن خواهد ماند و راه امام و شهدا هر ساله پر رهروتر خواهد بود.

 وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهدیم که استکبار جهانی با غول های رسانه ای خود مترصد سانسور جنایتهای رژیم جعلی صهیونیستی است اما باز شاهدیم که بخشی از این جنایتها برملا می شود و در این راستا شاهد واکنش مردم آزاده در سراسر جهان نسبت به این جنایتها هستیم.

 استاندار گیلان در ادامه به سالگرد ارتحال امام (ره) نیز اشاره و بیان کرد: امسال نیز کاروانهای پیاده و سواره از استان گیلان عازم مرقد مطهر می شوند که کاروان پیاده روی با ظرفیت ۵۰۰ نفر از روز چهارم خرداد حرکت خود را از رشت  آغاز می کنند.

 وی اضافه کرد: به همین دلیل باید بسته های فرهنگی را برای این کار فرهنگی بزرگ آماده سازیم تا این کاروان بدون کوچکترین مشکلی عازم مرقد مطهر شود تا در مراسم سالگرد ارتحال حضور یابند.

 عباسی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عظمت و پیام این کار نیز باید به خوبی انعکاس داده شود و به خصوص سعی شود که جوانان بیشتر در کاروان پیاده روی حضور یابند زیرا آنان زمان انقلاب را درک نکردند و با حضور در این کار  فرهنگی , می توانند با آرمانهای امام راحل بیشتر آشنا شوند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان در حمایت از آزادی‌خواهان حامی فلسطین برگزار شد
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • مطهری امام
  • پایتخت مقاومت همگام با آزادی‌خواهان جهان علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌