Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به فهرست مذاکره کنندگان دولت این کشور گفت که اگر دولت به حذف طرف‌های تاثیرگذار در روند صلح اقدام کند، آنها به احتمال بسیار بطور مستقیم وارد مذاکره با طالبان می‌شوند. تاریخ انتشار: 14:47 - 10 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۶۱۶۸

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،  «محمد کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان هشدار داد که تهیه فهرست هیئت مذاکره کننده با طالبان بدون مشورت با طرف‌های تاثیرگذار تنها رفتار بی‌برنامه دولت را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید به مذاکره کنندگان و دولت افغانستان گفت که اگر سعی در حذف جریان‌ها و طرف‌های تاثیرگذار از روند صلح داشته باشند، افراد و گروه‌های تاثیرگذار توانایی گفت‌وگوی مستقیم با طالبان را دارند.

خلیلی افزود: صلح و پایان جنگ خواسته تک تک مردم افغانستان است و از هر روندتامین کننده صلح برای این کشور استقبال می‌کنیم.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان ادامه داد که روند صلح فرق نمی‌کند از طریق جریان‌های داخلی، شورای عالی صلح، حکومت وحدت ملی و یا همکاران خارجی به سرانجام برسد، ما صلحی می‌خواهیم که خیر و عزت همه طرف‌ها را در پی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: افغانستان زمانی به صلح پایدار می‌رسد که این روند در فضایی شفاف صورت گیرد و همه مردم افغانستان خود را در این صلح شریک بدانند.

رئیس شورای عالی صلح تصریح کرد: به یک برنامه بسیار شفاف و روشن در روند صلح نیازمندیم در عین حال همه مردم خود را در روند صلح افغانستان سهیم بدانند و هیئت مذاکره کننده صلح نیز از همه طیف‌ها تشکیل شود.

پیش از این نیز، کریم خلیلی با تأکید به مذاکرات بین‌الافغانی و همکاری کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان گفته بود: در حالی که صلح آرزوی تمام طرف‌های درگیر است اما هیچ کشوری با استفاده از زور توانایی کشاندن طالبان به مذاکره را ندارد.

خلیلی تصریح کرد که هیچ کشوری با استفاده از زور توانایی کشاندن طالبان به میز مذاکره را ندارد زیرا صاحبان اصلی روند صلح و این سرزمین تنها افغان‌ها هستند و البته که طالبان نیز سرانجام باید با دولت افغانستان به توافق برسد.

رئیس شواری صلح افغانستان پیش از این به خبرگزاری تسنیم گفته بود که خروج نیروهای آمریکایی یا حتی برقراری صلح، ارتباط مستقیمی با پایان یافتن جنگ در افغانستان دارد، اگر ناامنی و تهدید نباشد به‌طور یقین خارجی‌ها هم لزومی به حضور در افغانستان نمی‌بینند.

این موضوع به طالبان هم مربوط است، اگر ما با یکدیگر مذاکره کنیم و زمینه جنگ را از بین ببریم در نتیجه زمینه حضور خارجی‌ها هم از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان خلیلی رئیس شورای عالی توانایی طالبان بین الافغانی مذاکره کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکومت افغانستان فراگیر است

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

میخاییل گالوزین معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی طالبان گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی فراگیر است.

حدود یک هفته پیش نیز سراج‌الدین حقانی وزیر کشور طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق