Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، نادر فلاحی در آئین ریشه‌دار طشت‌گذاری که در محل قندیل خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد، اظهار کرد: طشت‌گذاری یکی از آیین‌های سنتی مربوط به عهد صفوی است که به یاد لب تشنه شهدای کربلا شکل گرفته و در طول قرن‌ها در اردبیل اجرا شده است.

وی با بیان اینکه این آیین سنتی، استقبال از ماه محرم است، افزود: این آیین با عنوان مراسم عزاداری مردم در دارالارشاد اردبیل در محرم حسینی با تاکید بر طشت‌گذاری در ۱۸ بهمن ماه سال ۸۹ به شماره ۱۷۰ به ثبت ملی رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلاحی  تصریح کرد: با هدف احیای آیین‌های مذهبی و شیعی امسال پررونق‌تر از سال گذشته مراسم طشت‌گذاری برگزار شده و از چهره‌های فرهنگی، پیرغلامان، مداحان، شاعران، اساتید حوزه و دانشگاه، روسای محلات شش گانه و ۱۳ گانه و شخصیت‌های مذهبی دعوت به عمل می‌آید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: علاوه بر این مراسم سنتی زنجیرزنی و فاتحه‌خوانی با رویکرد احیا مراسم به جا مانده از دوران صفوی نیز در حاشیه طشت‌گذاری احیا و اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین مراسم فاتحه‌خوانی یکی از آیین‌های به جا مانده از دوره صفوی است که با هدف تجدید بیعت با اهل بیت (ع) انجام می‌شده است.

به گفته فلاحی اردبیل یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی استان محسوب می‌شود که به واسطه تعدد آیین‌ها و همچنین وجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه همه ساله خیل عظیمی از گردشگران مذهبی را به خود جذب می‌کند.

وی با اذعان به تراکم سفر به اردبیل در تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: امسال برنامه‌های ویژه‌ای جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان پیش‌بینی شده است.

آئین ریشه‌دار طشت‌گذاری در محل قندیل خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد

دسته عزاداری محله عالی قاپو(دروازه) طبق سنتی دیرینه در ۲۹ ذی‌الحجه در مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی حاضر شده و آئین ریشه‌دار طشت‌گذاری را در محل قندیل خانه این مجموعه برگزار کرد.

46

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر استان اردبیل کربلا گردشگری و صنایع دستی محرم معرفی جاذبه های گردشگری قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۱۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در اصفهان

مسئول روابط عمومی سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان از تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص شده همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در این استان خبر داد.

روح‌اله حکیمی‌فرد با گرامیداشت هفته معلم و بسیج سازندگی، درخصوص جزئیات مراسم تشییع و تدفین این شهدا اظهار داشت: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری، ۴ شهید در شهر اصفهان تشییع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این راستا پیکر پاک ۳ شهید دفاع مقدس، شهید عباس رمضانی، شهید مجتبی نادر طهرانی و شهید جواد مراثی که به تازگی تفحص شده اند و همچنین پیکر یک شهید گمنام در شهر اصفهان تشییع خواهند شد.

وی افزود: مراسم تشییع این شهیدان والامقام روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۹:۰۰ صبح از فلکه فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌گردد.

وی با بیان اینکه هویت پیکرهای مطهر این شهدا که از شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده‌اند، از طریق پلاک هویت و DNA احراز شده، گفت: این شهدا متعلق به شهر اصفهان هستند که پس از سال ها چشم انتظاری خانواده هایشان به آغوش خاک دیار خود بازگشتند.

کد خبر 750116

دیگر خبرها

  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • اعلام جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در اصفهان
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • امام (ره) به ایران و ایرانی و اسلام هویت داد
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر