Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@08:49:57 GMT

کرب‌زنی سنت دیرینه مازنی‌ها در ورطه فراموشی

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۲۱۸۹

کرب‌زنی سنت دیرینه مازنی‌ها در ورطه فراموشی

کرب‌زنی از جمله عزاداری‌های اصیل و سنتی مردم مازندران بوده ‌که در حال حاضر متاسفانه منسوخ شده است. ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، آداب و رسوم عزاداری محرم از پدیده‌های فرهنگی است که با حفظ عناصر اصلی، به زیور خلاقیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی جوامع و مناطق مختلف آراسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ مازندران گره خورده با نام علویان است، علویانی که نام و دین خود را برگرفته از اسلامی می‌دانند که با حضور ناصرالحق اتروش کبیر از مرزن‌آباد چالوس بیعت‌کنندگان تا آمل و ساری ادامه یافته است.

مازندران خاستگاه اولین حکومت علویان است که نشان از دلدادگی مردم این منطقه به اهل بیت و سرورو سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و به شیوه‌های مختلف در این ماه به عزاداری می‌پردازند.

حج تمتع 98| زیارت حجاج ایرانی، شب اول محرم در مدینه+ فیلمحواله اقلام مورد نیاز محرم در خوزستان الکترونیکی صادر می شودبازارهای محرم و مهر ایلام زیر ذره بین بازرسان دستگاه های نظارتی قرار گرفت

مردم ایران در طول تاریخ با روش‌های محلی و سنتی خود در ایام محرم با عزاداری و سوگواری سالار شهیدان سر تعظیم به درگاه امام خوبی‌ها فرود می آورند و با پیروی از نهضت عاشورا بسیاری از شخصیت‌های بزرگ تاریخ تلاش کرده اند تا آزادی خواهی و عدالت طلبی را در جهان گسترش دهند.

مردم مازندران همچون دیگراستان‌های کشور، روش‌های مختلفی را برای عزاداری در ماه محرم الحرام داشته و دارند.

کرب زنی

کرب زنی از جمله عزاداری‌های اصیل و سنتی مردم مازندران بوده ‌که در حال حاضر متاسفانه منسوخ شده است. کرب تکه چوبی است تراشیده شده به اندازه‌ای که در کف دست جای می‌گیرد و سطح بیرونی آن صاف و درپشت آن بندی قرار دارد که به پشت دست می افتد و با ضرب‌های خاص نواخته می‌شود و با زدن این دو تکه کرب به هم فرد کرب زن ضرب کرب را از زمین آغاز کرده و به سمت آسمان بالا می‌برد. 

تعزیه خوانی

تعزیه خوانی از دیگر برنامه‌هایی است که در ایام محرم و صفر در شهرهای مختلف مازندران انجام می‌گیرد و به طور معمول گروه تعزیه خوان به مدت 10 روز با خواندن تعزیه‌های مختلف اعم از تعزیه علی اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل العباس و امام حسین(ع) وقایع روز عاشورا را به تصویر می‌کشد.

از جمله کسانی‌که استقبال خوبی از تعزیه‌خوانی در مازندران می‌کنند زنان و مردان مسن محله‌ها هستند که بسیار علاقمند هستند و جوانان را نیز برای حضور در مراسم تعزیه خوانی تشویق می‌کنند.

 خانه‌های حسینی مردم مازندران

 برخی روستاهای مازندران و تقریبا بخشی مهمی از آنها به‌ویژه روستاهایی مانند المشیر، اورتشت و روستاهای سوادکوه در روز عاشورا با پخت غذای نذری ظهر این روز،خانه‌های خود را میزبان عزاداران حسینی می‌کنند. 

 این خانه ‌ها که نه حساب تعداد دارند و نه حساب افراد را، پس از برگزاری نماز ظهر عاشورا عزاداران را به خانه‌های خود دعوت می‌کنند و درب این خانه‌ها به روی همه عزاداران گشوده می‌شود. 

آیین جوانان در شب عاشورا

 صبح طلوع از دیگر آیین‌هایی است که جوانان مازندرانی در شب عاشورا برای عرض ارادت و به سوگ نشستن خود در عزای روز عاشورا اجرا می‌کنند.   پس از پایان مراسم شب تاسوعا، تعدادی از جوانان با بیان «مکن ای صبح طلوع» به کوچه‌ها و محلات شهر می‌روند و از صبح می‌خواهند برای فردایی که حسین(ع) شهید می‌شود طلوع نکند.  این عزاداران تا صبح در محلات با پای برهنه و پیاده سینه‌زنی کرده و صبح را مهمان متولیان تکایا و مساجد هستند.

انتهای پیام/ن

R41358/P/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۲۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرکاری کنید، محرم عصبانی نمی‌شود!

به گزارش “ورزش سه”، بازگشت محرم نویدکیا به سطح اول فوتبال ایران یکی از اتفاقات جذاب نیم فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر بوده است. سرمربی سابق سپاهان بعد از مدت‌ها دوری از نیمکت، به‌عنوان نفر اول کادر فنی مس رفسنجان به مربیگری برگشت و با حضور در جمع نارنجی‌پوشان توانسته شرایط خوبی را برای این تیم رقم بزند.

نویدکیا در ماه‌های گذشته که هدایت مس را بر عهده داشته از نظر فنی شرایط خوبی را برای این تیم رقم زده و تاکنون هیچ شکستی را روی نیمکت نارنجی‌ها پذیرا نبوده است.

مورد اصلی که درباره نویدکیا به چشم آمده شخصیت و متانت او در مواجهه با اتفاقات مختلف است. این مسئله در مس رفسنجان بارها بر سر موضوعات مختلف نمایان شده و در نشست خبری قبل از بازی روز چهارشنبه این تیم هم نمود پیدا کرد.

نویدکیا وقتی ظهر روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی قبل از دیدار تیمش مقابل گل‌گهر سیرجان حضور یافته بود با چند سوال حاشیه‌ای و غیرفنی از سوی یکی از خبرنگاران رفسنجانی مواجه شد و جالب اینکه بدون عصبانیت و با متانت خاص خودش به این سوالات پاسخ‌گو بود.

او نه تنها از پرسشی درباره چرایی برگزاری تمرینات مس در تهران ناراحت و عصبانی نشد که با بیان اینکه فضای مجازی را دنبال نمی‌کند و اخبار را چندان نمی‌خواند به اسطوره‌سازی نسبت به خودش واکنش نشان داد و گفت که دوست ندارد چنین اتفاقی را تجربه کند.

سرمربی رفسنجانی‌ها ساعتی قبل از دیدار حساس مقابل گل‌گهر سیرجان باز هم با آرامش خود را نمایان کرد و نشان داد دوست ندارد قبل از بازی دربی کرمان تیمش وارد شرایط سختی شود. او که تجربه‌ای زیاد را در فضای فوتبال دارد خود را برای مسابقه عصر چهارشنبه با گل‌گهر آماده می‌کند و امیدوار است به روند خوب رفسنجان ادامه بدهد.

دیگر خبرها

  • هافبک مس در فرم روز‌های انتقال به استقلال 
  • این غذاهای دوست‌داشتنی دشمن مغزتان هستند؛ فراموشی در ۷۰ سالگی در انتظارتان است
  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را از دست می‌دهیم
  • محرم نویدکیا: اذیت کننده است که بازی‌های خانگی را دست می‌دهیم
  • مس با محرم دربی استان را هم نباخت
  • هرکاری کنید، محرم عصبانی نمی‌شود!
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • ۴۵ درصد دانش‌آموزان مازنی در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند
  • کاپیتان استقلال فراموشی را تمرین می‌کند