Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرناپلاس، بنا به تعریف مرکز آمار ایران، اشتغال ناقص، اشتغالی است که در آن امکان به‌کارگیری یا بهره‌برداری از تمامی استعدادها، ظرفیت‌ها یا توانایی‌های فرد فراهم نباشد و شامل اشتغال ناقص زمانی، اشتغال ناقص مهارتی و اشتغال ناقص درآمدی است.

شاغلانی که کارشان تمام‌وقت نیست، خودشان می‌خواهند ساعات بیشتری کار کنند، اما کارفرما به هر دلیلی نمی‌خواهد یا نمی‌تواند به ساعت کاری آنها اضافه کند، در آمارِ اشتغال ناقص قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی دیگر از شاغلان مهارت‌هایی دارند که در شغل فعلی‌شان به‌طور کامل از آن استفاده نمی‌کنند، مثلاً رشته تحصیلی و شغلشان با هم مرتبط نیست یا مهارت‌ها و سمت شغلی‌شان با هم انطباق ندارد، این شاغلان هم در آمار اشتغال ناقص قرار می‌گیرند. گروه آخر، شاغلانی هستند که آمادگی فعالیت در شغلی با درآمد بالاتر را دارند، اما پیشنهاد مناسبی برایشان وجود ندارد.

تغییرات اشتغال ناقص در ۱۰ سال گذشته

بررسی داده‌های طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد سهم اشتغال ناقص طی این دوره در حال افزایش بوده است. یعنی جمعیت افراد دارای اشتغال ناقص نسبت به کل شاغلان، در این مدت بیشتر شده است. پایین‌ترین سهم اشتغال ناقص، مربوط به سال ۱۳۹۱ با ۸.۸۹ درصد و بیشترین آن مربوط به سال ۱۳۹۷ با ۱۰.۸۴ درصد است. به‌طور کلی حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت تقریباً ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری شاغلان در سال ۱۳۹۷، دارای اشتغال ناقص هستند.

سهم اشتغال ناقص مردان در این ۱۰ سال، بین ۹.۸۲ تا ۱۱.۹۶ درصد در حال تغییر بوده است، یعنی در بهترین حالت، ۹ نفر از هر ۱۰۰ مرد شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این عدد در بدترین حالت، تقریباً به ۱۲ نفر رسیده است. تغییرات سهم اشتغال ناقص در بین زنان، کمتر بوده و بین ۴.۲۶ درصد تا ۵.۸۴ درصد، جابه‌جا شده است.

 به‌طور کلی بخش عمده جمعیت دارای اشتغال ناقص را مردان تشکیل می‌دهند و جمعیت مردان دارای اشتغال ناقص به طور میانگن حدود ۱۰ برابر زنان دارای اشتغال ناقص است.

مشاغلی که بیشترین اشتغال ناقص را دارند

بیشترین سهم اشتغال ناقص در سال ۱۳۹۷ در ۹ گروه عمده شغلی، مربوط به کارگران ساده است. ۲۸.۴۶ درصد شاغلان کارگران ساده یعنی جمعیتی بیش از ۹۰۰ هزار نفر، دارای اشتغال ناقص هستند. این به این معناست که از ۱۰۰ نفر کارگر ساده، تقریباً ۲۸ نفر می‌توانند ساعات کاری بیشتر یا درآمد بالاتری داشته باشند یا اینکه از مهارت‌های خود بیشتر استفاده کنند، اما در شغل فعلی خود این امکان را ندارند و شغلی متناسب با شرایط خود نیز پیدا نمی‌کنند.

اگر مشاغل دارای اشتغال ناقص را هم بررسی کنیم، کارگران ساده با ۳۵.۴۳ درصد سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع از هر ۱۰۰ نفر شاغل دارای اشتغال ناقص، ۳۵ نفر کارگر ساده، ۲۶ نفر صنعت‌گر و کارکنان مشاغل مربوط، ۱۳ نفر کارکن ماهر کشاورزی، جنگل‌داری و ماهی‌گیری و ۱۲ نفر متصدی ماشین‌آلات، دستگاه‌ها و مونتاژکاران هستند.

همچنین در تمامی مشاغل، تعداد مردان دارای اشتغال ناقص بیش از زنان است، به‌جز یک مورد که آن هم مربوط به متخصصان است. از هر ۱۰۰ نفر متخصص دارای اشتغال ناقص، حدود ۵۳ نفر، زن هستند.

چه بخش‌هایی بیشترین اشتغال ناقص را دارند؟

اگر سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات را در نظر بگیریم، بیشترین سهم اشتغال ناقص مربوط به بخش صنعت است. از هر ۱۰۰ نفر شاغل در بخش صنعت تقریباً ۱۸ نفر، در بخش کشاورزی تقریباً ۱۲ نفر و در بخش خدمات نیز تقریباً ۶ نفر دارای اشتغال ناقص هستند. به‌طور کلی، بیش از نیمی از شاغلان دارای اشتغال ناقص، در بخش صنعت کار می‌کنند.

بخش عمده نیروی کار در سال ۱۳۹۷، در بخش خصوصی شاغل بوده‌اند و اشتغال ناقص نیز در این بخش بیشتر است. از هر ۱۰۰ نفر شاغل در بخش خصوصی تقریباً ۱۳ نفر دارای اشتغال ناقص هستند، در حالی که سهم اشتغال ناقص در بخش عمومی، کمتر از یک درصد است. به‌طور کلی بیش از ۹۸ درصد شاغلان دارای اشتغال ناقص در بخش خصوصی فعال هستند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اشتغال نیروی کار مرکز آمار اشتغال ناقص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۰ درصد از درخواست‌های مردم در حوزه اشتغال است

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی روز سه شنبه در کارگروه اشتغال استان، با تاکید بر این‌که باید جلسات اداری، دارای خروجی و منتهی به حل مشکلات باشند، اظهار کرد: وقت جلسه باید برای گره گشایی و رفع موانع، تصمیم گیری و سیاست گذاری صرف شود زیرا نیازمند گره گشایی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل جدی نظام اداری این است که جلساتی برای ارائه گزارش و امضای صورتجلسه پایانی برگزار می‌شود و نباید به این رویه ادامه دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۷۵ درصد بیکاری استان برای ۶ شهرستان شامل تبریز با ۵۳ هزار نفر، مرند با ۶ هزار نفر، مراغه با پنج هزار نفر، میانه با چهار هزار نفر، اسکو با سه هزار و شبستر با سه هزار نفر است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد از درخواست‌های مردم در دیدارها و ملاقات‌های مردمی اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان ما کمتر از میانگین کشوری عنوان می‌شود، بر ضرورت ارائه آمار واقعی در این زمینه تاکید و اظهار کرد: نرخ بیکاری در چاراویماق ۱۰.۳ درصد، تبریز ۸.۳ درصد، هریس ۹ درصد، هشترود ۸.۶ درصد، هوراند ۹.۲ درصد و اهر ۸.۴ درصد که همگی بالاتر از میانگین کشوری است.

رحمتی با بیان اینکه پایین‌ترین نرخ بیکاری استان برای لیلان با ۶.۲ درصد و اسکو با ۶.۲ درصد است، تاکید کرد: باید مشکل بیکاری و شهرهای مشکل دار در این خصوص را حل کنیم و در این راستا لازم است تا اطلس جغرافیای بیکاری استان ترسیم شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما برای تحول نیازمند تحول رفتاری است، گفت: باید در رفتار مدیران ما تحول ایجاد شود و نگاه و اقداماتش تحولی باشد تا تحول در جامعه ایجاد شود در حالی که می‌خواهیم با همان اندیشه و سبک اداری، تحول ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید، اظهار کرد: جهش تولید به معنای افزایش نیروی کار است و باید فکر اساسی برای آن داشته باشیم.

رحمتی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مواردی که نیازمند توجه جدی در استان است، موضوع امنیت شغلی برای قشر کارگری است، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال آماده سازی لایحه‌ای در این خصوص است اما ما به عنوان استان اولین‌ها باید برای این مطالبه بدنه کارگری پیشقدم شویم.

استاندار آذربایجان شرقی بر تاکید بر توجه اساسی به دسترسی آسان و ارتباط گیری سهل افراد برای پیدا کردن کار، گفت: امروز کسی که بخواهد جایی مشغول شود و کار پیدا کند، سرگردان است و نمی‌داند که از چه طریقی باید اقدام کند.

وی اظهار کرد: سامانه‌هایی در این رابطه ایجاد شده اما کفایت نمی‌کنند و یا نتوانستیم آن‌ها را به خوبی تبیین کنیم.

وی با بیان این‌که اشتغال فارغ التحصیلان جزو مؤلفه‌های امیدآفرینی است، افزود: اگر این فارغ التحصیلان را به شرکت‌های دانش بنیان گره بزنیم، با توجه به ظرفیت دانشگاه‌های استان، رشد خوبی را در زمینه اشتغال این جوانان خواهیم داشت؛ هم‌چنین باید در زمینه اشتغال زایی بر پایه فناوری اطلاعات و مشاغل جدید هم توجه داشت.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه میان اداره کار و دانشگاه‌های استان، گفت: بهتر است این تفاهم نامه تبدیل به قرارداد همکاری شود و به صورت سه جانبه با صنعت هم باشد.

رحمتی با اشاره به ضعف عملکرد بانک‌های استان در ارائه تسهیلات اشتغال، اظهار کرد: برای جا به جایی سهم اعتبار تسهیلات دستگاه‌هایی که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، ۲۰ روز کاری مهلت می‌دهیم و پس از پایان این مهلت، نسبت به جا به جایی اعتبارات به دستگاه‌های فعال اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی ما از عملکرد مدیران، میزان نرخ تسهیلات پرداختی است، گفت: مدیران بانکی که نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و تسهیلات مورد تعهد خود را برآورد سازند، خودشان استعفا دهند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امسال با بانک‌های خصوصی، دولتی و نیمه دولتی کار داریم‌، تاکید کرد: همه این بانک‌ها باید در خدمت تولید، اشتغال و توسعه باشند.

وی با بیان اینکه داشتن رتبه کشوری محض یک دستگاه ملاک نیست بلکه داشتن رتبه زمانی خوب است که نشان از ارتقای رضایتمندی جامعه هدف باشد، گفت: رتبه داشتن فقط وسیله‌ای برای افزایش رضایتمندی است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم توجه به اشتغال زایی تعاونی‌ها، بر توجه به نرخ رشد اعتبارات ملی دستگاه‌های استان تاکید کرد و گفت: این آمار نشان از قدرت تعاملی یک مدیر با وزیر مربوطه و مجموعه بالادستی است.

کد خبر 6099835

دیگر خبرها

  • ۵۴ درصد اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شد
  • دستور رئیسی برای حل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
  • دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
  • دستور ویژه رئیس‌جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
  • دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
  • بیش از ۹۰ درصد از درخواست‌های مردم در حوزه اشتغال است
  • سرسام آماری؛ چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • احیای استقلال بعد از دو سکته ناقص/ خارجی‌ها صدر را آبی نگه داشتند
  • مهلت یک‌هفته‌ای استاندار برای ایجاد کارگروه ویژه اشتغال در لرستان
  • وضعیت نابسامان نیروی کار در خراسان رضوی