Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاغل اداری و پشت میزنشینی این روزها بسیار زیاد شده است و متأسفانه اثرات مضر زیادی بر جسم، به خصوص دیسک کمر و گردن می گذارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، مشاغل اداری و پشت میزنشینی این روزها بسیار زیاد شده است و متأسفانه اثرات مضر آن بر جسم افراد روز به روز بیشتر دیده می شود، اما به ناچار بسیاری از ما به انجام چنین کاری مشغول هستیم، بخصوص اگر با رایانه کار می کنیم، فشار زیادی به بدن ما وارد می شود و در طولانی مدت با رعایت نکات و انجام ندادن برخی حرکات ورزشی در طول روز به خصوص در محیط کار شاهد آسیب های جدی بر روی دیسک کمر و گردن خود هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

دکتر فاطمه احسانی متخصص فیزیوتراپی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، در خصوص آسیب های وارده بر اعضای بدن کارمندان پشت میز نشین، گفت: یکی از عملکردهای اصلی بدن توسط ناحیه ستون فقرات انجام می شود که خود از چندین بافت مهم تشکیل شده است.

متخصص فیزیوتراپی در ادامه افزود: علاوه بر استخوان و مهره های ستون فقرات و دیسک بین مهره ای، همه عناصر با هدف پوشش دهی مناسب بر بافت عصبی نخاع و ریشه های نخاعی و حمایت از عناصر بسیار مهم تشکیل شدند.

عدم نشستن صحیح بر روی صندلی آسیب جدی بر ستون فقرات وارد می کند

 احسانی با بیان اینکه در طی فعالیت های روزمره راهکارهایی برای مراقبت از بافت های حیاتی و در معرض قرارنگرفتن آسیب ها بر این بافت ها وجود دارد، مطرح کرد: در محیط کار توجه نداشتن به نحوه نشستن بر روی صندلی و مدت زمان آن باعث می شود که ستون فقرات ناحیه گردن، قفسه سینه و کمر که یک قوس نرمالی در آن ها وجود دارد، مورد فشار قرار گرفته و آسیب زیادی به ناحیه دیسک بین مهره ای وارد شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که نحوه نشستن درست نبوده و پشتی صندلی، ارتفاع میز و مانیتور تنظیم نباشد قوس نرمالی به هم خورده و خورد شدگی خاصی در ناحیه کمر و قفسه سینه مشاهده می شود، عنوان کرد: اگر به صورت فشرده مدت زمان نشستن به 2 الی 3 ساعت ادامه پیدا کند، فشار بیش از اندازه به دیسک بین مهره ای وارد شده، و اگر مدت زمان زیادی به این فشارها اضافه شود دیسک از جایگاه اصلی خود خارج و بیرون زدگی استخوان در ناحیه فوق ایجاد می شود.

متخصص فیزیوتراپی نبود تمرینات و ورزش های مناسب در طول روز را عامل بسیار مهم در آسیب دیدگی و پارگی دیسک، دانست و گفت: با مرور زمان هرچه فشار بر روی عضلات بیشتر باشد، ریشه های عصب نخاعی فرد درگیر شده و دردهای بسیار شدیدی را در ناحیه کمر و اندام های تحتانی آن ایجاد می کند و عصب سیاتیک فرد دچار آسیب دیدگی قرار می گیرد.

 احسانی مطرح کرد: نحوه درست نشستن، مدت زمان نشستن در محیط کار به شکل استاندارد محافظت خوبی در برابر آسیب دیدگی دیسک مهره ای و اعصاب نخاعی بوده و از دردها در نقاط کمر و گردن پیشگیری می کند.

این متخصص اظهار کرد: اگر هرعنصر در مدت 20 دقیقه تحت فشار زیاد باشد، بافت آن به سمت تغییر شکل ماندگار حرکت می کند که افراد باید این مورد را رعات کرده و از این تغیر شکل پیشگیری کنند.

وی مدت زمان استاندارد نشستن پشت میز در محیط کار را حداکثر 20 الی 30 دقیقه دانست و گفت: اگر زمان نشستن از مدت استاندارد فراتر رود باید به  دیسک بین مهره ای اجازه ترمیم بدهیم، گفت: پس از 20 الی 30 دقیقه نشستن حداقل 3 تا 4 دقیقه عضلات به استراحت نیاز دارند، یعنی از جای خود برخواسته چندقدم راه برویم و سپس کار خود را شروع کنیم، این مدت زمان کوتاه از فشار دیسک بین مهری افراد پیشگیری می کند.

متخصص فیزیوتراپی در ادامه افزود: نحوه درست نشستن در محیط کار به این گونه است که تنه ما کاملا به پشتی صندلی تکیه داده شود و  پشتی صندلی را 10 الی 20 درجه زاویه ای به سمت عقب تنظیم کنیم.

احسانی با بیان اینکه در محیط کار تنظیم کردن مانیتور کاری و دید آن بسیار مورد اهمیت می باشد و بر سلامت ناحیه کمر و گردن تاثیر بسزایی دارد، عنوان کرد: برخی از افراد در طولانی مدت با کامپیوتر سرو کار دارند، مانیتور سیستم در محیط کار باید در رو به رو و به موازات سطح دید ما باشد به طوری که  مجبور نباشیم سر یا گردن خود را به سمت جلو و یا عقب حرکت دهیم.

وی ادامه داد: سرو گردن باید در حد نرمال ستون فقرات بدن قرار گیرد، به دلیل آنکه هرچه سر و گردن 10 درجه به سمت جلو باشد می تواند تا 13 برابر به ستون فقرات فشار وارد کرده و آسیب های جدی را تشدید کند به طور کلی می توان گفت یک فشار مضاعف بسیار شدیدی به ناحیه ستون فقرات وارد می شود.

متخصص فیزیوتراپی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد شیوع درد کمر و گردن در افراد به خصوص کارمندان هستیم، مطرح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2010 در بین معلمان و کارکنان سطح کشور 60 درصد افراد از ناحیه کمر و 40 درصد از آن ها  از ناحیه گردن دچار مشکل هستند که متاسفانه با شرایط حال حاضر و استفاده افراد از لپ تاپ، موبایل،  تبلت و.. که ساعت استفاده آن در طی شبانه روز در حال افزایش می باشد  امکان افزایش درصد کمر و گردن درد در بین افراد بسیار بالا است.

احسانی اذعان کرد: با شیوع بسیار بالا که در بین مردم جامعه و به خصوص کارمندان مواجه هستیم ، این درصد بر کیفیت عملکرد افراد تاثیرگذار بوده و هزینه های بسیار بالایی برای درمان آن وجود دارد که نیاز است مراقبت های ویژه از سوی افراد صورت گیرد تا از شیوع بالای این نوع آسیب ها جلوگیری شده و به نوعی بتوان درصد شیوع این بیماری را کنترل کرد.

وی  با بیان اینکه افراد در هنگام مواجه با دردهای تیرکشنده ای در ستون فقرات گردنی و یا کمربه همراه اختلالات حسی در اندام تحتانی خود باید به پزشک مراجعه کنند، مطرح کرد: درگیر شدن بیش از حد بافت ها درد های بسیار شدیدی را برای افراد به دنبال دارد که اگر کنترل مناسبی از ابتدای درمان که شامل فیزیوتراپی، دارو درمانی ... انجام نشود بیمار را به زیر تیغ جراحی می کشاند.

متخصص فیزیوتراپی ادامه داد: آسیب دیدگی دیسک ها شدت های مختلفی دارد، اگر فرد در درجه 2.3 آسیب دیدگی قرار گرفته و دیسک آن با بیرون زدگی همراه باشد باید با عمل فیزیوتراپی از تشدید شدن این آسیب جلوگیری کند.

احسانی با توجه به اینکه درحال حاضر بیشتر افراد و به خصوص دانش آموزان درگیر تبلت، موبایل و.. هستند، گفت: استخوان های دانش آموزان در مرحله رشد قرار گرفته  و اگر وضعیت نامناسبی در ستون فقرات و ناحیه تنه داشته باشند، می توان شاهد تغییر شکل استخوانی در دانش آموزان بود.

وی اظهار کرد: نه تنها کارکنان بلکه همه ی افراد با توجه به شرایط زندگی باید توجه ویژه ای به سلامت جسمانی خود داشته باشند و از متخصصین مربوطه آموزش های لازم را برای پیشگیری این نوع آسیب ها فرا بگیرند تا کیفیت زندگی آن ها به حداکثر ممکن برسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۳۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟

ایسنا/خوزستان یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: اگر فردی احساس چاقی می‌کند یا از وزن خود رضایت ندارد به هیچ عنوان نباید به فکر عمل جراحی پلاستیک زیبایی باشد بلکه قبل از آن باید به همکاران متخصص تغذیه یا متخصصان چاقی مراجعه کند و در نهایت پس از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، به جراح پلاستیک مراجعه کند.

سید صاحب حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تمایل به انجام عمل‌های زیبایی از جمله پیکرتراشی اظهار کرد: در حال حاضر عمل‌های زیبایی به ویژه پیکرتراشی در سطح جامعه بسیار فراگیر شده است در حالی که باید توجه شود این جراحی‌ها، عمل‌های درمانی هستند؛ همان طور که افراد برای بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری قلبی و گوارشی به پزشک مراجعه می‌کنند باید برای انجام عمل‌های زیبایی نیز به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

وی افزود: در مدت آموزش جراحی پلاستیک و زیبایی به جراحان فوق تخصص، آموزش‌هایی ارائه می‌شود تا بسیاری از مراجعه‌کنندگان را از انجام عمل‌ها منصرف کنند. یادمان باشد که فرد برای انجام عمل زیبایی به ویژه پیکرتراشی باید از هر نظر در سلامت کامل عمومی باشد. به هیچ عنوان نباید دیابت داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید دیابت کنترل شده باشد. همچنین فرد نباید بیماری تیروئید داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید کنترل شده باشد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: زمانی که فردی به یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه می‌کند باید ارزیابی‌های قبل از عمل برای وی انجام شود. به طور مثال فاکتورهای خون، دیابت، تیروئید، کبد و کلیه بررسی شود و فرد باید از هر نظر در سلامت کامل باشد یا بیماری وی تحت کنترل باشد.

حسینی‌نژاد عنوان کرد: پیکرتراشی شامل آبدومینوپلاستی، لیپوساکشن و لیپوماتیک است. لیپوماتیک‌ها، جراحی‌هایی هستند که تنها تجمع موضعی و کوچک چربی در سطح بدن را برطرف می‌کنند اما لیپوساکشن بسیار فراگیرتر است و چربی‌های قسمت‌های مختلف بدن را تخلیه می‌کند.

وی افزود: آبدومینوپلاستی نیز یک عمل جراحی است که بر لیپوساکشن افزوده می‌شود. در این جراحی، شاخص توده بدنی برای شروع عمل‌های پیکرتراشی بسیار مهم است و فردی که تحت این جراحی قرار می‌گیرد باید شاخص توده بدنی مناسبی داشته باشد و دچار چاقی‌های مفرط نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه عمل‌های جراحی پلاستیک برای کاهش وزن نیستند، گفت: اگر فردی احساس چاقی می‌کند یا از وزن خود رضایت ندارد به هیچ عنوان نباید به فکر عمل جراحی پلاستیک زیبایی باشد بلکه قبل از آن باید به همکاران متخصص تغذیه یا متخصصان چاقی مراجعه کند و در نهایت پس از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، به جراح پلاستیک مراجعه کند.

وی افزود: تاکید می‌شود کسانی که عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند خود را به عنوان بیمار فرض کنند بنابراین بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند و به جز پزشکان دوره‌دیده جراحی پلاستیک که در عمل‌های سخت تبحر دارند، نباید به فرد دیگری مراجعه کرد.

حسینی‌نژاد گفت: جراحی‌های پیکرتراشی با عارضه و مرگ و میر همراه هستند. اگر فردی از نظر سلامت عمومی و ایمنی در شرایط مناسب و ایده‌آل نباشد شانس آسیب، عارضه و مرگ و میر برای وی وجود دارد بنابراین تاکید می‌شود برای انجام جراحی به متخصص جراحی پلاستیک مراجعه شود تا همه جنبه‌های عمومی بررسی و سنجیده شود.

وی افزود: کارهای زیبایی باید توسط پزشک متخصص زیبایی انجام شود و کلینیک‌های زیبایی یا کسانی که در این خصوص فعالیت دارند، صلاحیت انجام این کار را ندارند. این عمل‌ها توام با عارضه و مرگ و میر هستند و فرد باید در شرایط بسیار مناسب جراحی شود. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل و اوباش
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • رونمایی از شاسی بلند جدید چری با آخرین تکنولوژی‌های جهان
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • به تماشای بوستان‌های شهرکرد در بهار بنشینید + تصاویر