Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@23:08:20 GMT

تحریم نفتکش ایران نشانگر چهرۀ قلدرمآب آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۴۱۱۱

تحریم نفتکش ایران نشانگر چهرۀ قلدرمآب آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  رادیو بین المللی چین، بنا به گزارشها نفتکش ایرانی پس از آزاد شدن در دو هفته پیش بارها مقصد حرکتش را تغییر داده و در حال حاضر در دریای مدیترانه در حال حرکت است و جایی برای لنگر انداختن پیدا نمی کند. آمریکا هشدار داده است هر فردی تسهیلاتی در اختیار نفتکش ایرانی قرار دهد با خطر تحریم آمریکا مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهایی مانند یونان، ترکیه و لبنان که از جمله مقاصد نفتکش ایرانی گزارش شده بودند، از ترس تهدید این ابرقدرت یکی پس از دیگری رابطۀ خود را با نفتکش آدریان دریا ۱ انکار کردند.

آمریکا از حکومت جبل الطارق از توابع انگلستان خواست نفتکش ایرانی را توقیف کند، اما چون موفق نشد، رأساً وارد میدان شد. وزارت دادگستری آمریکا حکم بازداشت نفتکش را صادر کرده ولی از آنجا که آمریکا از واکنش متقابل ایران هم هراس دارد و جرأت نمی کند نفتکش ایران را توقیف کند، همچنان به بازی قدیمی خود یعنی اعمال فشار حداکثری را در پیش گرفته است.

اعمال تحریم آمریکا علیه نفتکش آزاد شدۀ ایران و اعمال فشار بر کشورهای دیگر برای همراهی با خود، کاملا رفتاری قلدرمآبانه است که به تعبیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، این کار امریکا «دزدی دریایی» است.

ولی ایران غیر از سرزنش، در مقابل حریفانش سلاح متقابل دارد تا فریب نمایشهای دورویی انگلستان و آمریکا را نخورد. با این که انگلستان نفتکش ایران را آزاد کرده، ایران هنوز خبری از رها کردن نفتکش توقیف شدۀ انگلستان نداده است. این دو نفتکش بی دلیل اسیر یک بحران سیاسی شده اند و ناخداهایشان در تمام این مدت در وضعیت استیصال رقت آوری قادر نیستند به خانه هایشان برگردند.

هدف آمریکا از توقیف و تحریم نفتکش ایرانی این است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند. اگر چه بعد از لغو «معافیت واردات» نفت از ایران برای چند کشور، صادرات نفت ایران به میزان زیادی کاهش یافته، ولی ایران تجربۀ فراوانی در مقابله با تحریم دارد و با اعمال فشار حداکثری نمی توان ایران را وادار به تسلیم کرد؛ بلکه این تنها انزجار بیشتر مردم ایران را بر خواهد انگیخت، همانطور که سایر کشورها هم مراتب نارضایتی و مخالف شدید خود را با اقدامات امریکا اعلام کرده اند.

صدور نفت حق مسلم و قانونی ایران است. چین بارها تاکید کرده است قاطعانه با تحریم یکجانبه و به اصطلاح مدیریت درازدست آمریکا مخالف است و مانند گذشته همکاری اقتصادی و تجاری عادی را با ایران حفظ خواهد کرد.

هفته گذشته، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از چین دیدار کرد. وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در ملاقات با ظریف گفت چین در مسألۀ هسته ای ایران خواستهای منطق ایران را درک می کند و معتقد است که در صورت اجرای برجام، ایران باید پاداش منطقی به دست بیاورد.

افزون بر این گائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین در ماه مه در پاسخ به این پرسش که آیا چین واردات نفت ایران را قطع خواهد کرد، خاطر نشان کرد، همکاری اقتصادی و انرژی بین جامعه جهانی از جمله چین و ایران در چهارچوب قانون بین المللی منطقی و قانونی است و باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد. این موضع مشترک اکثر اعضای جامعه جهانی است.

کد خبر 4708467

منبع: مهر

کلیدواژه: نفتکش گریس1 نفتکش ادریان دریا نفت کش ایرانی جنگ تجاری بانک مرکزی ایران قیمت دلار بورس وزارت جهاد کشاورزی بازار سهام قیمت نفت وزارت صنعت معدن و تجارت دلار وزارت راه و شهرسازی قیمت سکه بهار آزادی ایالات متحده آمریکا تولید نفت صنعت خودروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پهپاد آمریکا و نفتکش انگلیس هدف قرار گرفت
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری
  • آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد | جزئیات رویترز از اسامی افراد و شرکت های تحریم شده | تحریم ها در چه حوزه ای است؟
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته