Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@16:18:24 GMT

فریاد دادخواهی دختران در زندان

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۵۷۱۹

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

گروهی به اسم آیت الله مصباح و جبهه پایداری‌حرکات افراطی در قم انجام می دهند

محسن غرویان رفتارهای افراطی گروهی از طلاب در قم را آسیب زا خواند و گفت: متاسفانه با وجود تاکید مکرر مراجع به پرهیز از افراط و تفریط و دعوت طلاب و شاگردان به وحدت، گاه و بیگاه شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی طلاب هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه افراط و تفریط‌ها ثمری جز افزایش کینه و عداوت و تفرقه ندارد، افزود: قم همواره به عنوان محور علمی و فرهنگی با افکار مختلف و متنوع در مرکز توجهات بوده که طلاب هم باید با پذیرش چنین جایگاهی در قم به سمت سعه صدر و تحمل بیشتر حرکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه طلاب باید رفتارهای خود را متناسب با نظر مراجع تنظیم کنند، ادامه داد: طلاب باید به حرف ها و نصایح مراجع دقت نظر بیشتری داشته باشند به طوری که حضرت آیت الله مکارم بارها طلاب را از افراط و تفریط پرهیز دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ببینید گروهی به اسم آیت الله مصباح حرکت هایی انجام می دهند که شاید خود ایشان هم به این رفتارها راضی نیستند ولی هستند عده ای که این رفتارها و حرکات افراطی را انجام می‌دهند که به نام آیت الله مصباح ثبت می شود، این گروه علاوه بر قم در سطح کشور اعم از مجلس و صحنه های مختلف سیاسی تندروی‌هایی انجام می دهند، اما نکته این جاست که این رفتارهای افراطی تاثیری در حرکت و روند کلی حوزه که تحت نظر مراجع است ندارد.

چرا می‌گویید رئیسی، ذوالقرنین است

جهانبخش محبی‌نیا در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: خیلی عجیب است کسانی امروز دولت و مجلس را فاقد ارزش می‌دانند، اما به برخی دوستان لقب ذوالقرنین می‌دهند. همین آقایان تا دیروز در مورد مرحوم هاشمی می گفتند "مخالف هاشمی مخالف پیغمبری است" آخر سر دیدیم که چه برندی برای مرحوم هاشمی درست کردند و چه چیزهایی که به او نسبت ندادند؛ همین افراد می‌گفتند احمدی نژاد جزو ۳۱۳ نفر یاران ولی عصر(عج) است که قبل از خود امام زمان (عج) ما او را کشف کردیم؛ دیدیم که احمدی نژاد به چه موجودی تبدیل شد. 

من از این دوستان که قلم خوبی دارند خواهش می‌کنم نگاهشان در راستای پیاده کردن اهداف دشمنان نباشد.

وی افزود: ما به نشستی می‌رویم، آقایی که نه جبهه بوده و نه با شهدا بوده است و نه قبل از انقلاب یک مرگ بر شاه گفته است میکروفن را به دست می گیرد، نه به فرماندار، نه نماینده مجلس نه امام جمعه و نه رئیس قوه قضائیه اعتنایی نمی‌کند، این فرد از کجا آمده است؟ متولد کدام نظام اداری است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه این افراد با بکارگیری بی‌ادبی و واژگانی در شان خودشان است گفت: مسئولان کشور را به جایی رسانده‌اند که الان متاسفانه اگر بگویند ۹۵ درصد مسئولان مثل نمایندگان مجلس، وزرا، قضات و ... در راستای غیرمصالح مردم عمل می‌کنند همه باور می‌کنند. ما خودمان خودزنی می‌کنیم. اگر دولت و مجلس از حیز انتفاع خارج شد و این نهادها فاقد ارزش نشان داده شد آن زمان به کجا خواهیم رسید.  اینقدر نخبه‌کشی نکنید نتیجه این می‌شود که اوضاع به دست افراد متملقی بیفتد که یک شبه این انقلاب را می‌فروشند. وقتی صحبتی می‌کنید باید ده جا بگوییم منظورمان انقلاب نبوده است. ما انقلاب را از دل و جان دوست داریم، جمهوری اسلامی را جان خودمان می‌دانیم. فضایی به وجود آورده‌اند که می‌ترسند دردهای جامعه و درددلش را مطرح کنند.

جناح های سیاسی باید از افراد فاسد اعلام برائت کنند

غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز درباره برگزاری دادگاه‌های مبارزه با فساد اقتصادی اظهارکرد: مطمئنا برگزاری دادگاه‌های مبازره با مفاسد اقتصادی بر جلب اعتماد مردم اثرگذار بوده و مردم احساس کرده‌اند مبارزه با فساد در کشور جدی است. خصوصا با مجوزی که پیش‌تر از رهبر معظم انقلاب برای سرعت بخشیدن به رسیدگی قضایی و تشکیل دادگاه‌های ویژه گرفته شد، باعث شد که به جای اینکه دادگاه دو مرحله‌ای باشد، یک مرحله‌ای شده و از قضات ویژه‌ای برای این دادگاه‌ها استفاده شده است. نتیجه این اقدامات این بوده است که مردم به اینکه مبارزه با فساد در کشور جدی است اعتماد کرده‌اند و اگر افرادی به عنوان فاسد شناسایی و در دادگاه محکوم شدند، همه جناح‌های سیاسی باید نسبت به آنها اعلام برائت کنند، ولو اینکه پیشتر آن فرد فاسد جزء مجموعه سیاسی آنها بوده باشد.

هرکس از هر مجموعه‌ای فسادش مشخص شود، باید با آن برخورد شود.

قوه قضائیه جناحی نیست و دستگاه قضا و قاضی از اینکه اقدامشان شبهه سیاسی و جناحی داشته باشد بری هستند، اما آنچه مهم است این است که اگر فساد افراد مشخص شد، کسانی که این فرد منصوب به آنان هست از او ابزار برائت کنند و از خودشان طرد کنند.

کمک نقدی و غیرنقدی به اماکن مذهبی و هیئت‌ها جرم است

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی چهار روز قبل از پایان مجلس نهم یعنی در تاریخ سوم خرداد سال ۹۵ اصلاح شد، اظهار کرد: تاکنون هیچ انتخاباتی با این اصلاحیه قانون انتخابات مجلس برگزار نشده است و انتخابات پیش رو اولین انتخاباتی خواهد بود که براساس این قانون اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به جرم انگاری اعمال شده در اصلاحیه قانون انتخابات مجلس تصریح کرد: اقدام برای خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم رای، توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت کننده جنبه انتفاعی داشته باشد و کمک های نقدی و غیرنقدی به اشخاص، اماکن عمومی و مذهبی، هیئت ها و امور خیریه بعد از ثبت نام در انتخابات جرم انگاری شده است که در قوانین قبلی با این صراحت نبوده است.

معاون هماهنگی وزارت کشور تاکید کرد: وزارت کشور، هیئت های بازرسی و نظارت با حساسیت ویژه ای این موارد را رصد کرده و اگر تخلفی انجام شود، در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مدنظر قرار می گیرد.

ایران هیچ‌گاه خود را مصرف انتخابات آمریکا نمی‌کند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در عرصه بین‌المللی درباره برجام گفت: ترامپ زمان مذاکره با ایران را از دست داده به طوری که دیگر هرگونه پیشنهاد مذاکره ولو مستقیم جدی از طرف آمریکا در ایران با واکنش مثبت مواجه نمی‌شود چون امسال سال انتخابات آمریکا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ‌گاه سیاست فشار بر ایران نتیجه نداده که ایران پای میز مذاکره رود؛ این‌بار هم این اتفاق رخ نمی‌دهد و ایران پشت میز مذاکره با آمریکا نمی‌نشیند. تنها روی خوش ما به دیپلماسی است آن هم ایران در شرایطی در سال انتخابات آمریکا روی خوش نشان می‌دهد که معیار عینی قابل محاسبه‌ای در قالب برجام رخ داده باشد.

ما نباید گرفتار یکسری حرف‌ها شویم؛ معیار همان ۹۱۵ نوع تحریمی است که با آمدن ترامپ مجددا برگشت. باید این تحریم‌ها برداشته شود.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که ایران هیچ‌گاه خود را مصرف انتخابات آمریکا نمی‌کند، افزود: اگر مذاکره در قالب بازگشت به برجام باشد باید همراه با برداشته شدن تحریم‌ها صورت گیرد، همچنین ضمانت‌های قوی‌تری وجود داشته باشد که آن زمان می‌تواند مذاکرات را در چارچوب برجام احیا کرد و گرنه هیچ گاه در سال انتخابات آمریکا کاری نمی‌کند که با رفتارهایش به سیاستمداران آمریکا کمک کند، آن هم افرادی همچون ترامپ که بیشترین توهین را به ایرانی‌ها در کل دنیا و حتی آمریکایی‌ها داشته‌ است. امروز یاغی‌ترین اشخاص در مقابل معادلات بین‌المللی ترامپ، پمپئو و تیم اطرافش است.

دخترانی امروز در زندان ها فریاد دادخواهی سر می‌دهند

پروانه سلحشوری نماینده عضو فراکسیون امید در تذکر شفاهی خود به برخی احکام قضایی اخیر انتقاد کرد و گفت: این روزها در درون زندان‌ها دختران جوانی فریاد داد خواهی سر می‌دهند. در روز کارگر عده‌ای روبروی مجلس درباره مطالبات صنفی کارگران اعتراض کرده بودند که تعدادی زندانی شدند. اخیراً نیز حکم مرضیه امیری و عاطفه رنگریز ابلاغ شده و ۱۰ یا ۱۱ سال زندان به همراه شلاق فقط به دلیل حضور در یک اعتراض خیابانی برای آنان صادر شده که احکام بسیار سنگینی است. 

وی افزود: افسوس آنجاست که برای اختلاسگران مانند متهم ثامن‌الحجج فقط ۱۵ سال حکم می‌دهند، آیا این است عدالت اسلامی؟

نماینده اصلاح‌طلب مجلس به بازداشت یک عکاس زن هم اشاره کرده و گفت: نوشین جعفری را حبس کرده‌اند و در زندان به سر می‌برد و ندای دادخواهی او در فضای مجازی پیچیده‌ است. وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری و قوه قضائیه درخواست دارند که با رأفت اسلامی به جوانانی که در شور جوانی خود دست به اعتراض زده‌اند، بنگرند. 

آن زمان که آقای رئیسی در جایگاه ریاست قوه قضائیه قرار گرفتند، صحبت‌هایشان در دل مردم امید عدالت و دادخواهی را جوانه زد، اما وا اسفا که دوباره شاهد تکرار احکامی هستیم که روسای پیشین قوه قضائیه در نظر داشتند.

سریال گاندو همچنان حاشیه‌ساز 

احمد مازنی در تذکر شفاهی به بیانیه نمایندگان درباره سریال گاندو واکنش نشان داد. عضو فراکسیون امید که به روند قرائت این بیانیه در صحن علنی مجلس اعتراض داشت گفت: در تاریخ ۲۴ تیر بیانیه‌ای در صحن قرائت کردید که در آن از سریال گاندو قدردانی شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ماده ۱۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره این بیانیه رعایت نشده است، افزود: اگر بیانیه‌ای توسط بیش از نیمی از نمایندگان امضا شود نیاز به ذکر نام نیست و به عنوان بیانیه مجلس قرائت می‌شود، اما در مشروح مذاکرات آمده که به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب از ذکر اسامی خودداری می‌شود. اگر تعداد امضا کنندگان نمایندگان به حد نصاب رسیده بود باید در مشروح مذاکرات بعدی اسامی آورده شود در غیر این صورت تخلف صورت گرفته و هیئت رئیسه باید آن را جبران کند.

ضرورتی برای تصویب "پالرمو" و "سی اف تی" در مجمع دیده نمی شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اکنون ضرورتی بر تصویب لوایح "پالرمو" و "سی اف تی" دیده نمی‌شود و ضرب‌الأجل‌های چهار ماهه "اف ای تی اف"  اهمیتی برای ما ندارد.

محمدرضا باهنر با اشاره به هفته دولت، گفت: دولت تلاش می‌کند فعالیت‌هایی را که انجام داده به مردم گزارش دهد و امسال به دلیل بحث های دیگر ملاقات دولت و هیئت وزیران با رهبر معظم انقلاب قبل از هفته دولت انجام شد، و بیانات رهبری هم به سمع و نظر ملت ایران رسیده است.

وی افزود: دولت در میدان اجراست، همه نهادها باید از دولت حمایت و کمک کنند و البته دولت نیز باید تحمل خود را برابر انتقادات بالا ببرد.

باهنر درباره سرنوشت پالرمو  (مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) و سی اف تی (مقابله با تأمین مالی تروریسم) در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در ارتباط با مساله کنوانسیون‌های مرتبط با "اف ای تی اف" اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیده‌اند که ابتدا بازخورد تعهدات قبلی ایران در مفاد "اف ای تی اف" ‌از سوی این نهاد مشخص شود که آیا تاکنون از اجرای مفاد مشخص شده در این کارگروه منتفع شده‌ایم یا خیر، سپس به تصویب بندهای باقی مانده از جمله پالرمو و "سی اف تی"  بپردازیم.  

وی افزود: همچنین منتظر هستیم که ببینیم آیا اروپایی‌ها همانطور که می‌گویند اراده‌ای برای اجرای تعهدات برجامی خود دارند یا خیر. هم‌اکنون ضرورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر تصویب لوایح پالرمو و "سی اف تی" دیده نمی‌شود. همچنین باید به این مساله نیز تاکید کنیم که ضرب‌الأجل‌های چهار ماهه "اف ای تی اف"  اهمیتی برای ما ندارد. منتظر می مانیم ببینیم آقایان برای تعهدات و قطعنامه ها و در راس آن برجام حاضرند چه هزینه ای پرداخت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در بحث برجام یکسری تعهداتی برای برداشتن تحریم ها داده بودیم و به آن عمل کردیم. اما در اردیبهشت سال ۹۷ آمریکا به شکل یکجانبه و غیرمستدل و معقول از برجام خود را کنار کشید.  

باهنر اضافه کرد: اروپایی‌ها در این یک سال و خرده ای که آمریکا از برجام خارج شده اقدام موثری نکردند و کاری جز اظهار نگرانی، دلسوزی، غصه و تاسف انجام ندادند بنابراین ما به این جمع بندی رسیدیم که در چارچوب برجام تعهدات ذیل این توافقنامه را کاهش دهیم.  

دبیرکل جامعه مهندسین گفت: تا کنون دو مرحله کاهش تعهدات خود در برجام را اعلام کردیم و مرحله سوم را نیز به آنها اعلام کردیم و ۱۵ شهریور فرصت تمام می شود. با توجه به روندی که اروپایی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در قبال برجام اتخاذ کرده‌اند به نظر نمی‌رسد که تا این زمان کاری انجام دهند که نظام جمهوری اسلامی را برای برداشتن گام سوم منصرف کند. جزو تصمیم گیران نیستم، اما تحلیل من این است که گام سوم را ایران قطعا برخواهد داشت.

کد خبر 388005

منبع: ایمنا

کلیدواژه: احمدی نژاد رئیس جمهور غلامرضا مصباحی مقدم اصول گرا پروانه سلحشوری احمد مازنی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم

بین الملل تابناک: نشست مشترک خبری رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی کشورمان صبح امروز (سه شنبه) و در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان برگزار شد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست خبری اظهارداشت: از حضور آقای گروسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای تشکر میکنم گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی را داشتیم.

وی گفت: در اسفند سال گذشته بیانیه مشترکی را منتشر کردیم و اگر چه بدخواهان ایران همواره از تعاملات ایران با آژانس ناخرسند هستند و تلاش می‌کنند با سیاه نمایی و ادبیات مخرب این اقدامات و تصمیمات را کم ارزش جلوه دهند، ولی آقای گروسی و بنده اعتقاد داریم که بیانیه مشترک مبنای خوبی بین ما است.

اسلامی تصریح کرد: ما در این سفر و گفت‌وگوهایی که داشتیم این خط مبنا را به عنوان نقشه راه خود مورد تاکید قرار دادیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم و این ملاحظه را هم داشتیم که به دلیل برخی موضوعات حرکات و روند تعاملات دو طرف کُند شده است ولی امروز با مروری که بر بیانیه مشترک داشتیم این امیدواری ایجاد شد که این خط مبنا را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: بخش اول صحبت‌های ما موارد گذشته‌ای است که در قالب برجام تحت عنوان پی ام دی بسته شده بود و آغشته با موضوعات سیاسی و پیرامونی هست و همواره با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد و نباید به دیگر بخش‌ها تسری پیدا کند. در این بخش موضوع مهم بحث دو مکان باقیمانده است و خوشبختانه دو مکان بسته شده و موضوع ناترازی مواد نیز بسته شده است و دو مکان از چهار مکان باقیمانده است.

اسلامی عنوان کرد: بخش دوم مرتبط با وضعیت موجود است که در چارچوب پادمان و ان پی تی و ملاحظاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، برای کاستی ها و انتظاراتی که وجود دارد اقداماتی متقابل و هماهنگ را انجام بدهیم.

معاون رئیس جمهور کشورمان گفت: بخش سوم گام‌های آینده و انتظارات متقابل و نقشی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد است که می‌تواند برای برداشتن موانعی که عمدتا سیاسی است تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: توافق کردیم برای تهیه پیش نویس این سه بخش معاونین دو طرف بر روی زمانبدی‌ها و آیتم‌های این سه بخش گفت‌وگو داشته باشند؛ این آغاز یک فرایند است.

اسلامی گفت: موضوع مهم دیگر این است که مراقب باشیم اقدامات خصمانه‌ای که علیه برنامه هسته‌ای پایه گذاری شده و منشا آن صهیونیست‌ها هستند در تعاملات میان دو طرف تاثیرگذار نباشد.

اظهارات و مواضع رژیم صهیونیستی نباید ملاک آژانس علیه ایران قرار بگیرد

وی ادامه داد: این موضوع خیلی مهم است چرا که رژیم صهیونیستی سردمدار این القائات مطرح شده در رسانه‌هاست. در این مقطع زمانیکه که ماهیت این رژیم بیشتر از پیش بر جهانیان ثابت شده و در سراسر جهان اعتراضاتی صورت میگرد باید به این نکته توجه کنیم که این رژیم مخرب پشت سر اقدامات علیه ایران بوده و نباید دیگر پس از این اظهارات و مواضع رژیم صهیونیستی ملاک آژانس علیه ایران قرار بگیرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به همین دلیل ما توافق کردیم که این موارد را هم تفکیک می‌کنیم، گذشته، حال و آینده و هماهنگ و پر تعامل به سوی آینده ‌ای روشن گام برخواهیم داشت.

اسلامی افزود: از سال گذشته سند راهبردی جامع ببست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم و مبنای اقدامات ما محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم این سند یکی ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور است که حدود ۲۲ درصد برق کشور را تامین می‌کند و مهمترین هدف گذاری که در جهان شده برای سال ۲۰۵۰ صفر شدن کربن و سه برابر شدن ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای است که ما نیز بر این اساس حرکت خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تولید رادیوداروها گام مثبتی برای بخش سلامت است و بخش دیگر هم بخش پرتودهی است که کمک می‌کند باقیمانده آفات و سموم از مواد کشاورزی زدوده شود.

اسلامی گفت: حضور آقای گروسی در ایران در امتداد تعاملات جاری دو طرف در قالب پادمان و ان پی تی است، جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شده و به تعهداتش عمل نکرده و اجازه نداده دیگران هم به تعهداتشان عمل کنند و سه کشور اروپایی هم به طریق اولی اینطور کردند.

وی افزود: ایران با حُسن نیت در این معاهده مانده و به تعهداتش یکطرفه عمل کرده و اکنون نیز تعهداتش را به استناد ماده ۲۶ برجام کاهش داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مبنای اقدامات ما است و این ملاحظات و چارجوب را آقای گروسی مطلع است و گفتند که چهارچوب تعاملات ما قانون اقدام راهبردی پادمان و ان پی تی است.

اسلامی گفت: شخص آقای گروسی هم به لحاظ جایگاه حقوقی و هم به لحاظ شخصیتی که دارد می‌تواند نقش خوبی را در این مسیر ایفا کند.

نشست‌های مهم گروسی در ایران

در ادامه این نشست خبری هم رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: طی دو روز حضورم در ایران نشست‌های خیلی مهمی را با مذاکره کننده ارشد و وزیر امورخارجه ایران داشتم و در خصوص شروع و تقویت روابط دو طرف را تبادل نظر کردیم.

وی گفت: شب گذشته هم رایزنی‌های فشرده و خوبی را برای اتخاذ تصمیماتی برای گام‌های متقبال داشتیم.

گروسی تصریح کرد: همانطور که آقای اسلامی گفتند سال قبل توافق کردیم بر صدور بیانیه‌ای که بتوانیم مسیر آینده را بدانیم و در خصوص سطح همکاری‌های ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی اشاره می‌کند و البته حل مسائل باقیمانده هم نیازمند تلاش‌ها و گام‌های جدی دو طرف است. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: علی رغم کاستی‌ها و پستی بلندی‌های موجود ولی این روند تعامل وجود داشته است و پیشنهادی را ارائه کردم که گام‌های عملیاتی است که مسیر آینده را روشن می‌کند و تیم‌های دو طرف در حال حاضر در گفت‌وگو با یکدیگر برای ترسیم مسیر آینده هستند.

گروسی اظهارداشت: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم بلکه همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داشته باشیم و این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقیمانده دو طرف را حل و فصل کند که اینها نیز در چارچوب ان پی تی و پادمان است.

وی افزود: امروز هم  بر روی برداشته شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تاکید کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت.

گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

سند جدیدی در کار نیست

گروسی اظهارداشت: قصد ما این نیست که سند جدیدی داشته باشیم بلکه همان سند مارس را برای همکاری‌ها و تعاملات بین دو طرف داشته باشیم و این سند از این ظرفیت برخوردار است که مسائل باقیمانده دو طرف را حل و فصل کند که اینها نیز در چارچوب ان پی تی و پادمان است.

وی افزود: امروز هم  بر روی برداشته شدن گام‌های جدی و عملیاتی در راستای تحقق این موضوع تاکید کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی ایران از نقش مخرب اسرائیل در برنامه هسته‌ای خود، تصریح کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. برای ما منافع و امنیت منطقه‌ای مهم است و به آن توجه داریم. تلاش می‌کنیم با انجام اقداماتی هرگونه شک و شبهه‌ای از برنامه هسته‌ای ایران زدوده شود و در مسیر صحیحی با ایران پیش خواهیم رفت.

گروسی بیان کرد: ما باید با ایران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم و می‌دانیم که چه اقداماتی باید در این زمینه انجام شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص رفتار آمریکا در خروج از برجام و شرایط به وجود آمده بیان کرد: این چیزی است که داریم روی آن کار می‌کنیم. ما باید همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و احیای برجام و یا هرسند دیگری را که ایران تمایل داشته باشد به آن وارد شود، تسهیل کنیم. ما اکنون می دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی هستیم.

دیگر خبرها

  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • فریاد‌هایی که سکوت نقش‌جهان را شکست (عکس)
  • حاشیه‌های دیدار استقلال - ذوب‌آهن؛ فریاد‌های نکونام در آزادی
  • دیالوگ جنجالی وزیرخارجه آمریکا درباره اسرائیل
  • حسینی: امروزه فریاد حمایت از غزه در غرب طنین‌انداز شده است
  • این زن شوهرش را با چاقو کشت
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم