Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه پتروشیمی کوهدشت پس از گذشت ۶ سال برچیده شد تا ایجاد صنعت در این شهرستان جای خود را به کشت گیاهان دارویی بدهد! ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کوهدشت، عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی کوهدشت با سرمایه‌گذاری بانک ملی و در زمینی به‌مساحت 100هکتار و با زیربنای 300 هزار مترمربع در مردادماه 92 در مراسمی به نام«خشت اول» در سالن اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی این شهرستان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات این مجتمع در سال 1391 انجام‌شده و قرار بود شامل دو یونیت و در مجموع 111 هزار تن در سال تولید داشته باشد و  نیز با سرمایه‌گذاری پروژه پتروشیمی کوهدشت از سوی بانک ملی ایران و با برنامه‌ریزی های انجام‌شده در 4 سال به بهره‌برداری برسد!

با بهره‌برداری از این شرکت پتروشیمی قرار بود سالانه 20 هزار تن نرمال بوتان، 11هزار و 400 تن ایزوبوتان، 80هزار تن دواتیل هگزانول و 45هزار تن اتیلن پروپیل دی ان منومر به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده شود و هم‌چنین قرار بود خوراک واحدهای پایین‌دســتی تولیدکننده انواع الستیک، لوله، قطعات پالستیکی و کابل را نیز تأمین کند.

از مدت زمان تعیین‌شده برای بهره‌برداری از پتروشیمی کوهدشت 2 سال و از زمان شروع این پروژه در حالی 6 سال سپری شده‌است که ساخت این پروژه در سال‌های اخیر با واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان لرستان همراه بوده و این وعده‌ها را از روی کاغذ فراتر نبرد.

تناقض در وعده‌ها

الهیار ملکشاهی، نماینده مردم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان در مجلس در مرداد 1395 از اخذ مجوزهای پتروشیمی کوهدشت خبر داد و گفته‌بود مشکل‌ها رفع شده‌اند و اگر این پروژه به‌نتیجه برسد، مجتمع عظیم پتروشیمی در کوهدشت ایجاد و از لحاظ صنعت متحول می‌شود. او هم‌چنین گفته‌بود بدون‌شک این پروژه به سرانجام خواهد رسید، در حال حاضر ساختمان‌سازی شروع‌شده و مشکل زیست‌محیطی هم ندارد.

در حالی در این اظهارنظر نمانیده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس از اخذ مجوزهای لازم برای پتروشیمی کوهدشت خبر داده‌بود که هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان در شهریور 93 گفته‌بود پتروشیمی کوهدشت نه سرمایه‌گذار قطعی دارد و نه محل تأمین خوراک آن مشخص شده‌است!

واکنش استاندار وقت لرستان نشان از عاقبت ناخوشایند این پروژه می‌داد به‌طوری‌که حتی یک کلنگ برای آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی کوهدشت به زمین زده نشد و مشعل صنعت در این شهرستان نیز با حدس و گمانه‌هایی رو به خاموشی رفت.

غلامرضا حمزه‌پور، فرماندار وقت کوهدشت در مرداد 93 در اظهارنظری علت تأخیر پروژه پتروشیمی کوهدشت را جابه‌جایی زمین محل احداث و تغییر و تحولات دولت عنوان کرده‌بود.

پیگیری تسنیم

پیش از این خبرگزاری تسنیم در گزارش‌هایی با تیتر«روایتی از پروژه‌های نمایشی در لرستان؛ پتروشیمی کوهدشت اجرا نشده تعطیل شد+ تصاویر» و ‌«واکنش معاون استاندار لرستان به گزارش تسنیم؛ ضرب‌الاجل برای تعیین تکلیف پتروشیمی کوهدشت» به تشریح وعده‌های اجرایی‌نشده‌ احداث پتروشیمی در این شهرستان پرداخته‌است.

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در بهمن96 گفته‌بود تنها مانعی که در آغاز به‌کار پتروشیمی شهرستان کوهدشت وجود دارد، تأمین آب بوده و حداقل 100 میلیارد تومان اعتبار برای آ‌برسانی آن نیاز است.

نیاز پروژه پتروشیمی کوهدشت به آب آن هم در منطقه‌ای که خود با افت سفره‌های منابع زیرزمینی بوده از همان ابتدا تیر خلاصی بود به این پروژه، به‌طوری‌که سیدموسی خادمی استاندار لرستان در دی 97 به این موضوع واکنش نشان داد و گفته‌بود اجرای این طرح توجیه اقتصادی نداشت و دولت از کجا تنها 100میلیارد برای آب یک پتروشیمی بیاورد؟!

گودرز امیری، معاون استاندار لرستان در خرداد 97 به نیاز پتروشیمی کوهدشت به تخصیص آب ورود کرد و گفته‌بود این پروژه توسط وزارت نیرو انجام‌شده، لذا سرمایه‌گذار ظرف مدت 15روز کاری نسبت به موافقت خود برای انتقال آب به محل طرح و شروع عملیات اقدام کند.

او هم‌چنین گفته‌بود دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند ظرف زمان مشخصی موانع و مشکلات پتروشیمی کوهدشت را برطرف کرده تا شاهد آغاز عملیات اجرایی این مجموعه بزرگ تولیدی باشیم.

لرستان|روایتی از "پروژه‌های نمایشی" در لرستان؛ پتروشیمی کوهدشت اجرا نشده "تعطیل" شد+ تصاویر‌واکنش معاون استاندار لرستان به گزارش تسنیم؛ ضرب‌الاجل برای تعیین تکلیف پتروشیمی کوهدشتلرستان| 100 میلیارد تومان اعتبار برای آ‌برسانی به پتروشیمی کوهدشت نیاز است

برخلاف تداوم اظهارنظرهای مسئولان مختلف لرستان در روزهای پایانی سال 96 سوله و فنس‌های اطراف پروژه پتروشیمی کوهدشت برچیده شد و خبرگزاری تسنیم در آن زمان به تشریح وعده‌های اجرایی‌نشده و روایت نمایشی احداث این پروژه پرداخت که واکنش‌های مختلفی را در آن زمان در پی داشت.

پس از انتشار این گزارش، معاون اقتصادی استاندار لرستان  جلسه‌ای برای بررسی مشکلات آن برگزار کرد و در این جلسه مقرر شد باتوجه به موضوع تخصیص آب آن که توسط وزارت نیرو انجام داده شد، سرمایه‌گذار پتروشیمی کوهدشت ظرف مدت 15 روز کاری نسبت به موافقت خود برای انتقال آب به‌ محل طرح و شروع عملیات آن اقدام کند، در غیر این‌صورت شرکت شهرک‌های صنعتی به‌ معرفی طرح جایگزین و تعیین‌تکلیف آن به‌ بررسی تحقیقات مورد نظر بپردازند. 

حالا پس از گذشت  حدود 10ماه ضرب‌الاجل معاون استاندار لرستان به‌کار نیامد و از آغاز عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی کوهدشت خبری نشده‌است تا هم‌چنان پای صنعت در این شهرستان لنگ باشد و ایجاد اشتغال نیز آرزویی برای مردمان این دیار.

پای لنگ صنعت در کوهدشت

محمدرضا آزادبخت سرپرست فرمانداری کوهدشت در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید تنها مشکل پیش روی سرمایه‌گذار پتروشیمی تأمین آب مورد نیاز بود، برای رفع این مسئله امور آب استان لرستان برای انتقال آب از رودخانه کشکان موافقت اولیه کرد.

آن طور که او می‌گوید با حضور نمایندگان آب‌وفاضلاب شهری لرستان چندین جلسه پیگیری برای انتقال آب تصفیه‌خانه آینده کوهدشت نیز در محل استانداری برگزار شد، اما در نهایت تأمین آب مورد نیاز لاینحل ماند.

به گفته سرپرست فرمانداری کوهدشت، سرمایه‌گذار پروژه پتروشیمی خرید زمین و احداث تأسیسات مورد نیاز از جمله سوله و فنس‌کشی محوطه ناحیه را انجام داده‌بود، اما به اجبار به‌سمت رشته شغلی خود که کشت گیاهان دارویی بوده خواهد رفت.

با وجود گذشت هفت سال سرمایه‌گذاری بانک ملی و تسهیلات 480میلیون دلاری نه تنها پتروشیمی کوهدشت اجرایی‌نشده، بلکه حالا در سال 1398 از محل احداث این پروژه که در حدود 22کیلومتری کوهدشت قرار دارد فقط یک زمین خالی و یک تابلوی شهرک صنعتی بر جای مانده تا هم‌چنان اشتغال و ایجاد صنعت آرزوی دیرینه مردمان این دیار باشد.

 

گزارش از فاطمه نیازی

انتهای پیام/ش

R41450/P4001/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۷۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهدشت جاده کمربندی ندارد

تین نیوز

رئیس شورای شهر کوهدشت گفت: این شهر جاده کمربندی ندارد و به همین دلیل، شاهد تصادف های مرگبار در آن هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدحسین نوری اظهار کرد: نیاز است به صورت ویژه به کوهدشت توجه شود. شهرداری کوهدشت نیازمند ماشین آلات به روز است.

نوری ادامه داد: این شهرستان مسیر ترانزیتی به غرب کشور محسوب می شود و به دلیل نداشتن کمربندی شاهد تصادف های مرگبار در این شهر هستیم. ضورت دارد برای ایجاد کمربندی، اعتبارات استانی تخصیص داده شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مطالبات مردم این شهرستان، اجرای طرح های تفصیلی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • وعده‌های مالیاتی برای رام کردن اسب سرکش اجاره‌بها
  • جذب اعتبارات پروژه‌های شاخص سفر رئیس‌جمهور به لرستان پیگیری شود
  • نشست چندباره خیابان‌های اصفهان/وقتی زمین زیر پای مردم سست می‌شود
  • رستگاری ورزشگاه خرم‌آباد به‌وقت دولت سیزدهم
  • مشکل تامین منابع اعتباری پروژه راه آهن لرستان حل شد
  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • وعده چمران برای عدم قطع درختان پارک لاله
  • افتتاح نمایشگاه عکس وعده صادق در کوهدشت
  • کوهدشت جاده کمربندی ندارد
  • از حصار کشی در پارک لاله تا وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان