Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذی الحجه رو به پایان که می رود، غمی جانکاه وجود همه را پر می کند، هرسال در این روزها، جوانان شهرستان فاروج کمر به نوکری ارباب می ببندند.

 خبرگزاری شبستان _ فاروج؛ این روزها حال و هوای همه به‌ویژه سادات دگرگون شده، شال عزا به سر میکنند و در آئینی باشکوه  علم‌های مساجد را آماده میکنند و راهی کوچه و خیابان می شوند تا پیغام آمدن محرم را برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز و شب ها که ذی الحجه بار و بندیلش را بسته، حال و هوای کوچه و خیابان های شهر ویژه شده، جوانان و نوجوانان سیاه پوش در گوشه و کنار شهر خیمه های عزا را بر پا کرده اند.

 

کافی است سری به خیابان ها بزنیم تا این شور و شعور را بیشتر لمس کنیم؛محرم که از راه می رسد هر نقطه از کشورمان با آئین های ویژه ای آن را گرامی می دارد و در فاروج هم با وجود قومیت های، کرد، تات،‌ ترک، فارس این آداب تنوع بیشتری دارد. آئینهای در سطح شهرستان متفاوت است اما شاید، مشترک ترین آئین این باشد که هرساله، بزرگان و سادات  هر محل، در مسجد گردهم می آیند و بعد از آماده کردن عَلَم و بستن پارچه سبز به آن و خواندن ادعیه و روضه های محرم، چند ریش سفید به همراه نوجوانان و جوانان، خیابان به خیابان علم را می چرخانند و نذورات مردم را جمع آوری می کنند.

 

کیفیت علم بندی به این گونه است که سادات و بزرگان محل یا روستا در مقابل مسجد گردهم آمده و بر تیری چوبی به ارتفاع سه الی پنج متر پارچه های سیاه و سبز آویخته و نمادی می سازند از علم کربلا و آنگاه آنان که قدرت مناسب و اندام ورزیده ای دارند، علم را در دست گرفته و به عزاداری و نوحه خوانی می پردازند. این حضور هر ساله به یک شکل انجام می شود و اهالی خیابان ها می دانند که چه زمانی گروه علم گردان به محّله آنان می رسد، بیرون از خانه ها منتظر می مانند و بعد از زیارت علم، نذورات خود را اهدا می کنند. این نذورات به مصارف عمرانی مساجد می رسد.

 

بعد از اتمام حرکت علم گردانها و بازگشت علم به مسجد، اهالی هر محلی، با حضور در مسجد اقدام به سیاهپوشی مسجد و خیابان های مجاور می کنند. از عصر روز قبل از محرم، نوای روضه در کوچه پس کوچه های شهر و روستا می پیچید و ایستگاه های صلواتی در فصل سرد با نوشیدنی های داغ و در فصل گرما با شربت گلوی عزاداران را تر می کنند.

 

اجرای تعزیه و شبیه خوانی

در روستای استاد از توابع شهرستان فاروج هر ساله از نخسیتن روز ماه محرم تا روز تاسوعا و عاشورا، گروه تعزیه خوان روستا این واقعه را به نمایش می گذارد، این گروه نسل به نسل تعزیه خوان هستند و همچنان براساس نسخه های قدیمیشان در ماه محرم اجرا می کنند. این تعزیه خوانی سابقه زیادی در روستا استاد دارد. بازسازی واقعه حرکت کاروان امام حسین (ع) به شام هم رسمی است که در تیتکانلو رایج بوده و در روزهای عاشورا اجرا می شود.

 

به آتش کشیده شدن چادرهای کاروان اسرا و تازیانه زدن به اسرا و... به نمایش گذاشته می شود، حرکت کاروان هم از شهرتیتکانلو تا امامزاده مرشد انجام می شود. بر اساس رسمی دیرین، همه روستاهای مجاور تیتکانلو در این روز در امامزاده مرشد اجتماع کرده و بر اساس آئین هایشان عزاداری می کنند. دیگ های حلیم هم پای ثابت برنامه های عزاداری به ویژه در روستاهاست.

 

حلیم؛ غذای ویژه محرم و صفر بیشتر مساجد 

محرم که می‌شود بوی حلیم در هر کوچه و خیابانی به مشام می رسد؛ غذای مخصوص این ایام که از گندم و گوشت و حبوبات تهیه می‌شود و پختن آن خود سنتی ویژه با آداب و ترتیب دیدن دارد. نخست آن كه در تهیه حلیم همه سعی می كنند به نوعی مشاركت داشته باشند، آنان كه دستشان به دهانشان می رسد یا احیانا نذری دارند؛ گوسفند و یا حبوبات و گندم مورد نیاز حلیم را تأمین می كنند، بانوان حبوبات را تمیز و آماده كرده و جوانان نیز حلیم را برای آماده شدن می كوبند كه اصطلاحا به آن "چمبه زنی" می گویند. طبخ حلیم و خصوصا مرحله چمبه زنی آن كه تا چندین ساعت طول می كشد بسیار طاقت فرسا است اما جوانان و عزاداران به عشق امام حسین(ع) و میهمانان سفره او برای مشاركت در پخت این غذا صف می ایستند. 

 

آیین‌های عزاداری ماه محرم در شهرستان فاروج با کیفیت و شور و حال خاصی برگزار می‌شود اما آنچه که بیش از همه به چشم می‌آید نمایش اعتدال و دوری از افراط و تفریط و خرافه در این آیین‌ها است.

 

 

پایان پیام/640

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم هفته دولت شیراز خطبه نماز جمعه نماز جمعه عزاداری محرم بیرجند خراسان جنوبي مسجد شهرستان فاروج عزاداری محرم محرم حسینی ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۷۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)

به گزارش ورزش سه، تیم فوتبال مس رفسنجان تمرینات خود را برای دیدار با گل‌گهر سیرجان پشت سر می‌گذارد و مباحث تاکتیکی و فنی را زیر نظر محرم نویدکیا دنبال می‌کنند.

بازیکنان مس رفسنجان زیر نظر کادرفنی این تیم ابتدا به گرم کردن بدن‌های خود پرداختند و پس از آن با کاورهای رنگی به کارهای تاکتیکی پرداختند.

محرم نویدکیا و دستیارانش عملکرد بازیکنان را با دقت زیادی دنبال می‌کردند و نکات فنی را به آنها گوشزد می‌کردند.

بازیکنان این تیم با انگیزه بالایی که دارند و نتایج خوبی که کسب کردند تمرین با نشاطی را پشت سرگذاشتند و با شرایط خوبی که دارند آماده دربی حساس کرمان می‌شوند.

در ادامه تصاویری از تمرین مس رفسنجان را مشاهده می‌کنید:

دیگر خبرها

  • بسته ویژه اینترنت ۳۰ گیگابایتی دولت برای معلمان
  • هرکاری کنید، محرم عصبانی نمی‌شود!
  • «اسب قاتلین» ۲ اجرایی شد
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند
  • بازداشت وحشیانه دانشجویان تگزاس توسط یگان ضد شورش آمریکا
  • مراسم بزرگداشت مرحومه خانم معصومه حائری ویژه خانم ها/ 5شنبه، حسینیه شماره2 جماران
  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)