Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:01:16 GMT

دنیایی از نقوش اسلامی در دل برخی امامزاده هاست

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۷۷۵۱

دنیایی از نقوش اسلامی در دل برخی امامزاده هاست

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه گنجینه ای از نقوش اسلیمی داریم که می توانند منبع الهام هنرمندان باشند، گفت: در بعضی رشته های هنری باید چند واحد اختصاصی به منظور معرفی هنر اسلامی گنجانده شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: هنر اسلامی، هنری برگرفته از مفاهیم اسلام و انتقال دهنده مضامین اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هنر اسلامی بیشتر بر نقوش انتزاعی و حروف تمرکز دارد. در هنر اسلامی عناصر تکرار شونده زیادی مانند طرح های هندسی انتزاعی از گل و گیاه  به چشم می خورد که به نقوش اسلیمی معروف هستند. اسلیمی یکی از هفت نقش اصلی در نگارگری سنتی ایران است و گونه ای از نقش و نگار شامل خطوط پیچیده و قوس هاس درونی زیباست.هنر اسلامی انواع هنر همچون خوشنویسی، معماری نقاشی، کاشیکاری و سفالگری را شامل می شود. به بهانه برگزاری نمایشگاه «غدیر» در حوزه هنری که نمایشی از هنر اسلامی در رشته‌های مختلف همچون پوستر، نقاشی خط، تایپوگرافی، خوش‌نویسی با موضوع تجلی نام امیرالمؤمنین(ع)  است گفتگویی با «سید مسعود شجاعی طباطبایی»، «مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری» ترتیب دادیم. در بخش نخست این گفتگو در جریان جزییات نمایشگاه« غدیر» قرار گرفتیم. در بخش دوم گفتگو با شجاعی طباطبایی به جایگاه نقوش اسلامی در هنر و زندگی امروز و لازمه معرفی آن به هنرمندان جوان و مردم پرداخته شده که بدین شرح است:

 

مهم ترین ویژگی نقوش اسلامی چیست؟

یکی از مهم ترین ویژگی های نقوش اسلامی، ریاضیات محضی است که در این هنر دیده می شود. تکرار فرم به شکل دقیق و زیبا در این نقوش جلوه گر است و همین امر به برجستگی و زیبایی این هنر منجر شده است.هنر اسلامی واقعا بی نظیر و دیدنی است.

 

استفاده از نقوش اسلامی در بین هنرمندان ما تا چه اندازه است؟

مایه تاسف است که برخی هنرمندان ما به سراغ  نقوش غربی می روند. ما گنجینه ای از نقوش اسلامی و اسلیمی داریم به هر شکل اینها می تواند منبع الهام خیلی از اتفاقات باشد. فرضا در لاله جین همدان کارهای بسیار خوبی می بینیم  اما متاسفانه منبع خیلی از آنها نقوش اسلامی ایرانی نیستند و این تاسف آور است.



علت عدم معرفی نقوش اسلامی چیست؟
من با بسیاری از هنرمندان در این مورد صحبت کردم و آنها گفتند که با چند دانشجو کار می کنیم که آنها این نقوش را پیشنهاد دادند . نیاز است که نقوش اسلامی ما خوب معرفی شود و دوما نمونه هایی از این دست به شکل محصول ارایه شود. بعضی از این کارها در قالب کاشیکاری ، نقش برجسته و در قالب نقوش اسلامی روی دیوارهای قدیمی خانه ها کار شده است. به تدریج که زمان گذشته ، توجه به نقوش اسلامی کمتر شده است. هر چه زمان می گذرد از نقوش اسلیمی و اسلامی فاصله می گیریم.

 



 

نقش دانشگاه ها در معرفی نقوش اسلامی و سوق دادن دانشجویان به سمت هنر اسلامی تا چه اندازه است؟
ما در دانشگاه ه های هنر ، هنر اسلامی را معرفی کنیم. به نظرم در تمام رشته های گرافیک، معماری و نقاشی چند واحد اختصاصی باید به منظور معرفی هنر اسلامی گنجانده شود. مسئولان و اساتید دانشگاه های هنر باید شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان به سمت پایان نامه هایی با مضامین نقوش اسلامی بروند و در این زمینه مطالعه ، تحقیق ، پژوهش و کار کنند.

 

نقوش بناهای اسلامی همچون مساجد و امامزاده ها تا چه اندازه می توانند الگو بخش باشند؟

 بناهای اسلامی نقوش زیاد و زیبایی دارند. در برخی از امامزاده ها در دل بعضی از روستاها می بینید که با دنیایی از اتفاقات هنری ، هنر اسلامی و اسلیمی مواجه می شوید که هر کدام شاهکار هستند و هر یک از آنها می تواند منبع یک پایان نامه و یا یک اتفاق هنری باشد.  به هر جهت در زمینه نقوش اسلامی باید کار صورت گیرد تا این هنر ارزشمند از بین نرود.



آثار به نمایش در آمده در حوزه هنری در سطح شهر هم به نمایش در می آید ؟
بله . تاکنون همکاری هایی در این زمینه با شهردای داشتیم که البته این تعاملات باید بیشتر شود. فایل با کیفیت آثار نمایشگاه غدیر در سایت کانون هنر شیعی وجود دارد و هر کسی بخواهد ، می تواند خیلی راحت وارد سایت شود و آنها را با کیفیت بسیار بالا دانلود کند و به شکل های مختلف مورد استفاده قرار دهد. این آثار را در اختیار نماز جمعه قرار دادیم و در 25 مرداد در نماز جمعه یک سری از این آثار در اندازه بزرگ به شکل بنر در نماز جمعه ارایه شد. البته تعاملات برای نمایش عمومی این آثار هنری باید بیشتر شود.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم هفته دولت خطبه نماز جمعه نماز جمعه بیرجند شیراز عزاداری محرم مسجد کانون های مساجد نمایشگاه غدیر سید مسعود شجاعی طباطبایی نقوش اسلامی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هنر اسلامی حوزه هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج

ایسنا/کردستان رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: بانوان هنرجوی کارگاه سیاه قلم حوزه هنری استان کردستان از یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به مدت یک هفته آثار خود را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می دهند.

 اسعد فرهادی امروز در گفت و گو با ایسنا با تبریک فرارسیدن میلاد خجسته حضرت معصومه (س) و روز دختر اظهار کرد: نقش آفرینی و حضور دختران و زنان این سرزمین در طول دوران انقلاب اسلامی با سرلوحه قراردادن ویژگی های یک زن مسلمان ایرانی و کمک در توسعه کشور و استان بسیار چشمگیر بوده است.

وی افزود: حضور بانوان در عرصه های مختلف علمی و دانشگاهی، فرهنگی وهنری، سیاسی و اقتصادی ، ورزشی و اجتماعی نشان از توجه جدی نظام اسلامی به جایگاه واقعی زن در جامعه اسلامی است.

فرهادی تصریح کرد: در بخش فرهنگ و هنر هم امروز بانوان هنرمند در رشته های مختلف هنری حضوری جدی و بسیار پر اهمیتی را دارند که خلق آثار شایان توجه هنری مؤید همین امر است.

فرهادی در ادامه به نمایشگاه سیاه قلم بانوان هنرجوی حوزه هنری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه حاصل یک سال فعالیت ۲۵ بانوی هنرجو است که زیر نظر مدرس دوره خانم فرنوش درخشانی از ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۳ به مدت یک هفته آثار خود را در معرض نمایش علاقه مندان قرار می دهند. 

رئیس حوزه هنری استان کردستان ادامه داد: در این نمایشگاه که نخستین نمایشگاه تخصصی این هنر در استان محسوب می گردد ۴۶ اثر هنرجویان تا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ آماده بازدید علاقه مندان است.

بانو فرنوش درخشانی مدرس کلاس های سیاه قلم حوزه هنری آنش آموخته مهندسی فناوری اطلاعات بیش از یک دهه است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و سیاقلم از مبتدی تا حرفه ای در آموزشگاه های هنری و مدارس سنندج مشغول به آموزش هستند که حاصل آن تربیت صدها هنرجوی توانمند در این زمینه است.

برگزاری چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی و حضور در برنامه های مختلف هنری بخشی از موفقیت های این بانوی هنرمند محسوب می شود.

کلاس‌های آموزشی این هنرمند همه روزه در محل حوزه هنری استان کردستان دائر است.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انزوای رژیم صهیونیستی در جشنواره‌ها/ از فرصت‌ها استفاده نکردیم
  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی «سیاه قلم‌های بانوان» کردستانی در گالری سوره سنندج
  • سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد