Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: نظام سلامت در حال پوست اندازی، تحول گفتمانی و حرکت به سمت تضمین سلامت آتیه کشور است و در این راستا باید الزامات لازم مانند توانمندسازی اجتماع محور، توسعه سهم خودمراقبتی از کل مراقبت‌های سلامت، نظام سلامت الکترونیک شامل پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، استقرار و توسعه پزشکی خانواده و حاکمیت راهنماهای بالینی، آماده و تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور درباره حرکت نظام سلامت به سمت تضمین سلامت شهروندان افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه تضمین سلامت جامعه، توانمندسازی اجتماع محور و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه خودمراقبتی است و در واقع باید خودمراقبتی را یکی از قطعات مهم تضمین کننده سلامت جامعه دانست و امروز ۷۵ تا ۹۰ درصد خدمات سلامت عملا سهم خود مراقبتی است و تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد خدمات بهداشتی و درمانی از سوی نظام ارایه خدمت ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: خودمراقبتی شامل اقداماتی است که هر فرد، از دانش و مهارت خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به صورت مستقل، از سلامت خود مراقبت کند و در همه سطوح پیشگیری، درمان و بازتوانی قابل تعریف است؛ به این معنا که تصمیم‌گیری درباره خود و با اتکا به خود و بر اساس آموزش‌های مدون و همگانی اتفاق می‌افتد. البته این تصمیم‌گیری می‌تواند شامل مشورت و کسب کمک تخصصی یا غیرتخصصی از دیگران نیز اتفاق افتد.

جهانپور بیان کرد: خودمراقبتی فعالیتی است که مردم برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند، اما گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان و جامعه پیرامونی هم گسترش پیدا می‌کند. یعنی فعالیت‌هایی که افراد برای مراقبت از خود یا خانواده خود جهت حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها انجام می‌دهند را برای سایر افراد هم در حد بضاعت و توان انجام دهند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت: در این زمینه معمولا مادر خانواده نقش مهم و اساسی دارد. در این زمینه، شیوه اصلی کار در کنترل سلامتی جامعه از طریق کنترل عوامل ایجاد خطر و بیماری‌زا انجام می‌شود. البته باید توجه کرد که خودمراقبتی رفتاری داوطلبانه و آموخته شده است. همچنین حق و مسئولیتی همگانی محسوب می‌شود که افراد برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان خود انجام می‌دهند. همچنین می‌توان خودمراقبتی را بخشی از نظام مراقبت‌های نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان نیز دانست.

بنابر اعلام وبدا، وی در پایان افزود: نظام سلامت ما ناگزیر از پوست‌اندازی و تحول گفتمانی است و اگر از گام دوم تحول نظام سلامت صحبتی می‌شود، در واقع سخن از یک تغییر پارادایم و تحول در گفتمان رایج سلامت است برای پاسخ دادن به نیازهای امروز و فردای جامعه ایرانی در حوزه سلامت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خودمراقبتي سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۹۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق در همایش تجلیل از بهورزان نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به جایگاه بهورزان در سطح جامعه کفت: با شروع به کار بهورزان، کشور در زمینه شاخصه‌های ارتقاء سطح سلامت به مؤلفه‌های چشمگیری رسید و فعالیت‌های تنظیم خانواده نیز به صورت گسترده در کشور انجام شد.

امیر سرتیپ دوم خلیل آبادی  بهورزان را رکن اصلی شبکه‌های بهداشت و درمان دانست و افزود: همه کارکنان این سیستم با فداکاری، ایثار، صبر و جدیت برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از خود گذشتگی نشان می‌دهند که این جای تقدیر و تشکر دارد.

وی گفت: بهورزان از شریف‌ترین طبقه در نظام سلامت کشور هستند که با زحمت فراوان سبب چرخش چرخه‌های سلامت و زندگی می‌شوند.

جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق کشور با تقدیر از زحمات کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: خدمات خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده و باید بدانیم این موهبت بزرگی است که مسئولان خدمت کنند، تا ملت راحتی را احساس کنند، زیرا مسئولین تکیه گاه مردم هستند.

در این مراسم از بیش از ۱۰۰ مربی بهورزی که به افتخار بازنشستگی نائل شدند و همچنین بیش از ۵۰ نفر مربیان نمونه شاغل در این حوزه تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی بخش جدید مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان اهواز
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • پوست الکترونیک کشسانی که حس لامسه به روبات‌ها می‌دهد
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • چگونه در گرما از پاها مراقبت کنیم؟
  • چگونه در گرما از پا‌ها مراقبت کنیم؟
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند