Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@04:57:58 GMT

ماراتن دیپلمات های ایرانی در مسکو و پاریس

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۷۹۶۳۳

ماراتن دیپلمات های ایرانی در مسکو و پاریس

به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و آخرین وضعیت اجرای برجام گفت‌وگو می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی کشورمان از ۲۰ مرداد ماه یعنی دقیقا ۱۰ روز بعد از تحریمش از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا رایزنی‌هایی را با برخی کشور‌های منطقه ای،  اروپا و شرق آسیا انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در همین راستا سفرهایی به قطر، کویت، فنلاند، سوئد، نروژ، چین، ژاپن ، مالزی و فرانسه  داشت و با مقامات این کشور‌ها درباره مناسبات دوجانبه، روند اجرای برجام و تنش‌های اخیر در منطقه خلیج فارس به گفت‌وگو نشست.

سفر او به مسکو در حالی انجام می شود که روزنامه انگلیسی «تایمز» روز جمعه هشتم شهریور ماه در گزارشی نوشت که روسیه به ایران مسیر جدیدی برای انتقال نفت به ترکیه و سوریه پیشنهاد داده است، از سوی دیگر لاوروف هم اخیرا در اظهاراتی عنوان کرده که پوتین از طرح فرانسه در خصوص برجام حمایت می‌کند. طرحی که به تازگی به وزیر خارجه کشورمان ارائه شده و قراراست در رایزنی های معاون او، در بررسی شود.

در همین رابطه شنبه شب بار دیگر گفت‌وگویی تلفنی بین آقای حسن روحانی و مکرون انجام شد. در این گفت‌وگو رییس جمهور کشورمان بر اجرای گام سوم ایران در صورت عملیاتی نشدن تعهدات اروپا تاکید کرد، چراکه مهلت زیادی تا پایان زمان ۶۰ روزه دوم باقی نمانده است، و براساس بیانیه هجدهم اردیبهشت سال جاری شورای عالی امنیت ملی کشورمان به گروه‌های باقیمانده در برجام  فرصت  آنها برای تحقق وعده هایشان پنجشنبه ۱۴ شهریور ماه به پایان می‌ رسد. 

محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهور از مقاماتی بود که در رابطه با رایزنی ایران و گروه هفت در پاریس اظهار نظر کرد، او گفت که پیشنهادی دو هفته گذشته بین ایران و فرانسه رد و بدل شد که بخش‌های قابل توجهی از آن را تغییر اند. در واقع این پیشنهاد حاصل ۵ ساعت مذاکره تلفنی روسای جمهوری تهران و پاریس است که به عنوان طرح از صحبت‌های هر دو رییس جمهور به دست آمد. او تاکید کرد که قسمت‌های قابل توجه مورد تایید گروه هفت برای ما قابل قبول نبوده است.

واعظی در همین رابطه خبری مبنی بر سفر  امروز عراقچی در راس هیأتی به پاریس را اعلام و عنوان کرد که در این رایزنی ها یک تیم اقتصادی از بخش‌های مختلف نیز او را همراهی خواهند کرد  تا آخرین تحولات مربوط به پیشنهاد‌هایی که آقایان روحانی و مکرون با یکدیگر درباره آن‌ صحبت کردند را بررسی و در خصوص آنها رایزنی کنند.

باید گفت سفر عراقچی به پاریس در حالی انجام می شود که اول مرداد ماه او به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور کشورمان،  راهی پاریس شد و طی دیداری که در الیزه با امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه داشت  پیام کتبی آقای روحانی را به او تقدیم کرد.

 سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه هم امروز را روز پرکار دستگاه دیپلماسی ایران دانست و گفت که سفر عراقچی پیرو مذاکرات رؤسای جمهور ایران و فرانسه انجام می‌شود و جزئیات و پیشنهادات مطرح شده طی  آن  در راستای برجام و وعده هایی خواهد بود که سه کشور اصلی اروپایی در برجام نسبت به آن اعلام تعهد کرده اند ،در نتیجه مثبت بودن رایزنی ها و توافق بر سر راهکارهای ارائه شده از سوی دوطرف گامی رو به جلو خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال می کند.

گفته می شود که گروهی که در سفر به پاریس معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان را همراهی می کنند تیم کارشناسی هستند که  در قالب کارگروهی در حوزه بانکی، نفت و انرژی فعالیت داشته و قرار است که برخی از جزئیات را در این سفر بررسی و راهکار‌هایی را ارائه کنند. علاوه براین  امروز هیاتی عازم وین خواهد شد و سفر این هیات کارشناسی هم در ادامه دیپلماسی فعال وزارت امور خارجه خواهد بود که محور آن بحث، بررسی و تبادل نظر در خصوص برجام است.

پیش از اعلام این خبرها سید عباس عراقچی هم  پنجشنبه شب (هفتم شهریور) در گفت‌وگویی رادیویی تاکید کرده بود که خواست ایران کاملا روشن است در نتیجه اگر اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام، می‌خواهند کشور ما به اجرای کامل توافق هسته ای برگردد باید خواسته تهران در زمینه فروش نفت را تامین کنند.

او همچنین با اشاره به راهکار پیشنهادی کشورمان به اروپا، گفت که آنها یا نفت از مابخرند یا از آمریکا مجوزی  برای شرکت‌های خود می‌گیرند و از تهران نفت خریداری کنند، در غیر این صورت دولت‌هایشان معادل نفتی که باید بفروشیم را به صورت خطوط اعتباری یا اعتبارات صادراتی و به هر شکلی که خودشان می‌دانند در اختیار ایران قرار دهند.

درهمین راستا گفته می شود که پس از رایزنی های انجام شده فرانسه پذیرفته است که  نفت ایران را پیش خرید کرده و پول آنرا به عنوان خط اعتباری در اختیار ایران قرار دهد. همین امر بر اهمیت رایزنی های وزیر امور خارجه کشورمان در منطقه و اروپا افزوده است، ضمن اینکه ادامه رایزنی های تهران با نمایندگان اروپا انتظارات جامعه جهانی را برای تحقق وعده های برجامی آنها بویژه راه اندازی سازوکار مالی و فراهم کردن شرایط فروش نفت ایران را دوچندان خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:گام سوم کاهش تعهدات برجام را تا هشت روز دیگر برمی‌داریم 

 

انتهای پیام/

سفر ظریف به مسکو همزمان با سفر عراقچی به پاریس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی ظریف وزیر امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۹۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود یک پله‌ای ایران در هاکی روی یخ جوانان آسیا و اقیانوسیه

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، تیم هاکی روی یخ جوانان کشورمان امروز سه شنبه در آخرین دیدار خود در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا و اقیانوسیه برابر تیم هند به میدان رفت و با نتیجه ۱۴ بر ۲ به سومین پیروزی ارزشمند خود دست یافت.   جوانان هاکی باز کشورمان که دوم اردیبهشت ماه برای شرکت در این مسابقات به ازبکستان سفر کرده بود در پنج بازی خود، سه پیروزی و دو شکست ثبت کردند.   هاکی بازان جوان ایران که در گروه A با تیم‌های ازبکستان، تایلند، مالزی و کویت همگروه بودند پس از باخت مقابل ازبکستان و تایلند توانستند تیم‌های کویت و مالزی را مقتدرانه و با اختلاف مغلوب کنند و به عنوان تیم سوم گروه خود برای دیدار رده بندی به مصاف هند تیم سوم گروه B بروند.   تیم جوانان کشورمان با پیروزی برابر هند به مقام پنجم این رقابت‌ها دست یافت و در مقایسه با گذشته یک پله صعود کرد.   جوانان هاکی روی یخ ایران در این رقابت‌ها دومین حضور خود در بازی‌های آسیایی را تجربه می‌کردند.   ایران در دوره گذشته این مسابقات در بین شش تیم ششم شد و امسال موفق شد در بین ده تیم شرکت کننده از کشور‌های ازبکستان، تایلند، مالزی، کویت.   امارات، مغولستان هند، اندونزی و ماکائو مقام پنجمی را از آن خود کند.

دیگر خبرها

  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • صعود یک پله‌ای ایران در هاکی روی یخ جوانان آسیا و اقیانوسیه
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران پنجم شد
  • دیپلمات صهیونیست: دنیا تغییر کرده است/ باید مشخص کنیم در کدام سمت هستیم
  • تیم هاکی روی یک جوانان ایران پنجم شد
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۰ اردیبهشت
  • بازدید و رایزنی تجاری ۱۲ هیات خارجی از غرفه گلستان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد